Historisk arkiv

Vedlegg XIV Konkurranseregler

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XIV Konkurranseregler

303 R 0358 Kommisjonsforordning (EF) nr. 358/2003 om anvendelse av EF-traktatens artikkel 81 nr. 3 på visse grupper av avtaler, beslutninger og samordnet opptreden på forsikringsområdet

Sammendrag av innholdet

Gjeldende gruppeunntak på forsikringsområdet er gitt i kommisjonsforordning (EØF) nr. 3932/92 av 21. desember 1992 (jf. Særskilt vedlegg 2 til St.prp. nr. 40 (1993-94), bind 7A s. 86). Unntaket gjelder frem til 31. mars 2003.

Det gjeldende gruppeunntaket omhandler ulike avtaler om samarbeid på forsikringsområdet, som kan deles inn i følgende hovedkategorier;

  1. Samarbeid om felles beregning av risikopremietariffer på grunnlag av felles statistikk samt felles undersøkelser om fremtidig utvikling av dette.
  2. Samarbeid om ikke-bindende standardforsikringsvilkår for direkte forsikring og ikke- bindende standardmodeller som illustrerer profitten av en livsforsikringspolise.
  3. Samarbeid om felles dekning av visse typer risiko.
  4. Samarbeid om felles regler for prøving og godkjenning av sikkerhetsutstyr.

Ved kommisjonsforordning (EF) nr. 358/2003 ble det vedtatt et nytt gruppeunntak på området. Forordningen trådte i kraft 01.04.2003 og avløser gjeldende gruppeunntak. Det materielle innholdet i forordningen er i stor grad en videreføring av gjeldende gruppeunntak. Det gjøres imidlertid enkelte endringer, blant annet konsentrerer forordningen seg i større grad om de økonomiske virkningene av avtalene på det relevante markedet fremfor å være strengt klausulorienterte. De viktigste endringene er:

Ad a) Det innføres et vilkår som fastsetter at statistikk på nettopremier skal være så detaljert som mulig, samt være tilgjengelig på rimelige og ikke-diskriminerende vilkår for ethvert forsikringsforetak, noe som kan redusere etableringshindringer.

Ad b) Standard forsikringsvilkår er nødvendig for beregningen av veiledende nettopremier og risikopremier. Forordningen fastsetter som vilkår at standardvilkårene må være nødvendige for slike beregninger, og at de utelukkende brukes til nevnte formål.

Ad c) Når det gjelder felles dekning av risiko, gir gjeldende forordning unntak for avtaler så lenge medlemmenes samlede markedsandeler ikke overstiger 10 % for co-assuranse grupper og 15 % for co-reassuransegrupper. Forordning (EF) nr. 358/2003 hever disse tersklene til hhv. 20 % og 25 % siden slike avtaler antas å medføre fordeler som kostnadsbesparelser og premiereduksjoner. Forordningen omfatter også nystartede avtaler med det formål å dekke en ny type risiko, uavhengig av gruppens samlede markedsandeler.

Ad d) Forordningen har også enkelte endringer når det gjelder samarbeid om prøving og godkjenning av sikkerhetsutstyr. Unntaket får ingen anvendelse på avtaler om felles regler om prøving og godkjenning av sikkerhetsutstyr dersom det er foretatt en standardharmonisering for dette i EU. Når det gjelder installasjon og vedlikehold av sikkerhetsutstyr, finnes det imidlertid ingen standardharmonisering i EU, og samarbeid om dette er derfor på nærmere vilkår dekket av unntaket.

Merknader

Forsikringsgruppeunntaket er inkorporert i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift 4.desember 1992 nr. 964 om materielle regler i EØS- avtalen, del I, kapittel IX. Kapitlet ble tilføyd ved forskrift 28. juni 1994 nr. 733 og trådte i kraft 1. juli 1994.

Norske konkurransemyndigheter har hittil hatt begrenset erfaring med det gjeldende gruppeunntaket på området, og har ingen prinsipielle innvendinger mot dette. De endringer som er vedtatt i forordningen, antas å være konkurransefremmende, og konkurransemyndighetene støtter derfor endringene.

Sakkyndige instansers merknader

Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Konkurransetilsynet har funnet rettsakten relevant og akseptabel.

Status

Utkast til beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen er overlevert Kommisjonen.

303 R 0001 Rådsforordning (EF) nr. 1/2003 av 16. desember 2002 om gjennomføring av konkurransereglene i EF-traktatens artikkel 81 og 82

Sammendrag av innholdet

Rådsforordning (EF) nr. 1/2003 om håndheving av konkurransereglene i EF-traktatens artikkel 81 og 82 EF trer i kraft 1. mai 2004, og erstatter dagens regime nedfelt i rådsforordning 17/62. Bakgrunnen for det nye regelverket er behovet for mer effektiv håndheving av konkurransereglene, Kommisjonens ønske om å prioritere de mest konkurranseskadelige sakene (karteller), og utvidelsesprosessen i EU. Rådsforordning 17/62 er inntatt i EØS-avtalen ved protokoll 21 og ODA-avtalens protokoll 4.

Konkurransereglene i EU/EØS inneholder et generelt forbud mot konkurransebegrensende avtaler (artikkel 81/ artikkel 53 EØS) samt forbud mot misbruk av dominerende stilling (artikkel 82 EF/ artikkel 54 EØS). Det nåværende system for håndheving av disse reglene er basert på at forbudet i artikkel 81 EF/53 EØS får direkte anvendelse og at alle avtaler som omfattes av forbudet, må forhåndsmeldes til Kommisjonen/EFTAs overvåkingsorgan for å få unntak etter artikkel 81 nr. 3 EF/53 nr. 3 EØS. Mens både Kommisjonen, nasjonale domstoler og også i en viss utstrekning nasjonale myndigheter kan håndheve forbudet, er det alene Kommisjonen/EFTAs overvåkingsorgan som kan gi unntak. Dette innebærer at håndhevingssystemet på konkurranserettens område er sterkt sentralisert.

Meldesystemet har også medført at Kommisjonens ressurser er blitt bundet til å håndtere alle de meldingene den har mottatt. Kommisjonen har derfor ikke kunnet prioritere sine oppgaver slik den ønsker.

Det nye regelverket inneholder fire hovedelementer. For det første oppheves meldeordningen og Kommisjonens enerett på å gi unntak fra forbudet. Videre innføres rett og plikt for nasjonale konkurransemyndigheter og domstoler til å håndheve artikkel 81 og 82 EF. I forlengelsen av dette innføres samarbeidsmekanismer og regler for saksallokering mellom de nasjonale myndigheter og mellom nasjonale myndigheter og Kommisjonen, samt mekanismer for å sikre homogen rettsanvendelse. For det tredje frigjør det nye regimet ressurser for Kommisjonen slik at den i større grad kan konsentrere sin virksomhet om kontroll med de mest skadelige konkurransereguleringene. I den forbindelse får Kommisjonen bl.a. styrkede etterforsknings- og kontrollfullmakter. For det fjerde innføres bestemmelser som regulerer forholdet mellom nasjonale konkurranseregler og artikkel 81 og 82 EF.

Merknader

Reformen innebærer en gjennomgripende endring i systemet for håndheving av konkurranseregelverket. De foreslåtte endringene er EØS-relevante og vil kunne få stor betydning for EFTAs overvåkingsorgan og konkurransemyndighetene/domstolene i EFTA-statene.

Sakkyndige instansers merknader

Norske myndigheter er i det vesentlige er positive til endringene. Det er ikke på alle punkter avklart hvordan den nye forordningen skal inkorporeres i EØS-avtalen, og EFTA-statene og Kommisjonen er inne en prosess for å få avklart disse spørsmål. Med hensyn til desentralisert håndheving av EØS-avtalens artikkel 53 og 54, er Kommisjonens posisjon at EØS-avtalen er til hinder for at disse bestemmelser kan håndheves av nasjonale konkurransemyndigheter innenfor rammen av EØS-avtalen. EFTA-landene aksepterer Kommisjonens posisjon på dette tidspunkt, men vil forbeholde seg retten til å ta opp spørsmålet på nytt når man har vunnet erfaring med det nye regelverket.

Status

Rettsakten er under vurdering i EFTA/EØS-landene.