Historisk arkiv

Vedlegg XXII Selskapsrett

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XXII Selskapsrett

KOM (2003) 0277 Forslag til europaparlaments. og rådsdirektiv om grensekryssende fusjoner av selskaper

Sammendrag av innholdet

Forslaget har som mål å gjøre det enklere å foreta fusjoner over landegrensene uten at nasjonale rettsregler skal være til hinder for en fusjon, slik tilfellet er i dag. Forslaget er særlig ment å være et redskap for små og mellomstore bedrifter som ønsker å fusjonere over landegrensene og som ønsker å operere i mer enn en medlemsstat, men ikke i hele Europa, og derfor ikke vil etablere seg som europeisk selskapForslaget etablerer en prosedyre for slike fusjoner, og kjernen i dette er at for hvert selskap som deltar i fusjonen, er denne regulert av reglene i selskapets hjemstat (med visse unntak). Et viktig element i forslaget er regler som skal forhindre at man benytter fusjonen til å omgå regler om arbeidstakernes medbestemmelsesrett. Dersom minst ett av de fusjonerende selskapene er underlagt regler om arbeidstakernes medbestemmelsesrett etter nasjonal rett, men det nye selskapet som skapes ved fusjonen ikke er det, er regelen at en forhandlingsprosedyre lik den som gjelder etter forordning (EF) nr. 2157/2001 av 8. oktober 2001 om europeisk selskap og visse artikler i direktiv nr. 2001/86/EF skal gjelde.

Merknader

Direktivforslagets formål er å gjøre det europeiske næringslivet mer fleksibelt og derved mer konkurransedyktig. Dette er en del av EUs generelle selskapsrettslige prosjekt i forlengelsen av kommisjonens ”Action Plan on company law and corporate governance in the European Union”. Dette er målsettinger som man også fra norsk side støtter. For Norge, som ligger i utkanten av Europa, kan på sikt denne generelle utviklingen av den europeiske selskapsretten innebære at det blir nødvendig å ha et sterkere fokus på behovet for å ha en selskapsrett som gjør Norge attraktivt som etableringsland for selskaper som vil utføre virksomhet her.

Direktivet vil eventuelt måtte gjennomføres i form av nye lovregler for grensekryssende fusjoner.

Sakkyndige instansers merknader

Justisdepartementet har vurdert forslaget som EØS-relevant og akseptabelt. Saken vil bli behandlet i spesialutvalget og vil bli sendt på høring i løpet av 2004.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamenet.

KOM( 04 ) 177 Forslag til nytt direktiv om lovbestemt revisjon av årsregnskaper og konsoliderte regnskaper og om endring av rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF (modernisering av 8. selskapsdirektiv)

Sammendrag av innholdet

Direktivforslaget tar sikte på å erstatte eksisterende direktiv om godkjennelse av personer med ansvar for lovfestet revisjon av regnskaper (84253/EØF)

Direktivforslaget har til formål å sikre at investorer og andre interessenter kan stole på nøyaktigheten av reviderte regnskaper og å styrke EUs vern mot den type skandaler som nylig fant sted i selskaper som Parmalat og Ahold.

Forslaget viderefører i stor grad eksisterende regler om godkjennelse, men blir vesentlig utvidet gjennom krav til registrering, revisjonsutførelsen (herunder bruk av internasjonale revisjonsstandarder), etikk og uavhengighet samt kvalitetssikring og offentlig tilsyn. På denne måten er forslaget ment å klargjøre revisors plikter og fastsette visse etiske prinsipper for å sikre revisors uavhengighet og objektivitet, for eksempel i situasjoner der et revisjonsselskap også yter andre tjenester til revisjonsklienten.

Forslaget fastsetter dessuten tilleggskrav til revisjonsselskaper som reviderer klienter av stor samfunnsmessig betydning i form av informasjonskrav, krav om opprettelse av en revisjonskomite og krav til utskifting av revisor hvert femte år (eller utskifting av revisjonsfirmaet hvert syvende år). Direktivet legger videre til rette for samarbeid mellom tilsynsmyndighetene i de respektive EØS-landene og mellom EØS-landene og tredjeland slik som for eksempel USA.

Merknader

Norge har deltatt i drøftingene av forslaget.

Direktivforslaget vil etter en foreløpig vurdering ikke innebære krav om vesentlige endringer i gjeldende revisorlov. Det vil imidlertid være nødvendig med enkelte justeringer på flere punkter i loven. Dette gjelder blant annet for å gjennomføre de krav direktivforslaget stiller til revisjonsselskaper som reviderer klienter av stor samfunnsmessig betydning.

Direktivet ser ikke ut til å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Kredittilsynet.

Sakkyndige instansers merknader

Kredittilsynet og Finansdepartementet har deltatt i drøftingene av forslaget.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

Protokoll 31 om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter

KOM(2004) 91 – 2004/0023 COD Forslag til europaparlaments- og rådsbeslutning om å etablere et flerårig fellesskapsprogram for å fremme sikrere bruk av Internett og nye sanntidsteknologier

Sammendrag av innholdet

Kommisjonens forslag bygger på handlingsplanen for sikrere bruk av Internett, som ble henholdsvis etablert og forlenget ved europaparlaments- og rådsvedtak nr. 276/1999/EF og 1151/2003/EF. Førstnevnte vedtak ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 99/1999 av 30. juli 1999, mens sistnevnte ble innlemmet ved EØS-komiteens beslutning nr. 58/2004 av 23. april 2004. Handlingsplanen utløper 31. desember 2004, og Kommisjonens forslag vil videreføre og utvide arbeidet med handlingsplanen. Det er også foreslått å øke budsjettet fra € 13,3 mill (2003-04) til € 50 mill (2005-08).

Formålet med programmet er å fremme sikrere bruk av Internett og nye sanntidsteknologier, spesielt for barn, samt å bekjempe ulovlig, skadelig og uønsket innhold. Nytt i forhold til den eksisterende handlingsplanen, er at Kommisjonens forslag også omfatter uønsket innhold, herunder såkalt ”spam”, og at det i større grad fokuseres på sluttbrukere (foreldre, lærere og barn).

Programmet vil gi finansiell støtte til et internasjonalt nettverk av tipssentra mot ulovlig innhold. Dette nettverket vil ikke bare formidle tips, men også legge til rette for utveksling av informasjon og erfaringer over landegrensene. Videre vil programmet gi økonomisk støtte til utvikling av og tilrettelegging for bruk av effektive teknologiske løsninger i kampen mot uønsket og skadelig innhold. Programmet fremmer selvregulering ved å støtte samarbeid og informasjonsutveksling mellom industriens aktører i ulike land. Det er videre en målsetting å øke bevisstheten om sikker bruk av Internett, og i den sammenheng vil programmet gi økonomisk støtte til informasjonstiltak.

Merknader

Hovedelementene i programmet er i tråd med norsk politikk på området.

Det er usikkert når programmet vil bli vedtatt i EU, men det vil nok ikke være åpent for prosjektforslag og søknader om støtte til prosjekter før våren 2006.

Norge har en nasjonal ekspert tilknyttet Kommisjonens programsekretariat, men hans kontrakt utgår 15. januar 2005.

Et prosjekt under Statens Filmtilsyn, kalt SAFT (Safety, Awareness, Tools and Facts), har mottatt € 1,39 mill i støtte fra handlingsplanen. Ved norsk deltakelse i det videre programmet vil det være muligheter for fortsatt støtte fra EU.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/ Europaparlamentet.