Historisk arkiv

Vedlegg XX Miljø

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XX Miljø

KOM(2001) 139 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om miljøbeskyttelse gjennom strafferetten

Sammendrag av innholdet

Kommisjonens forslag til direktiv ble fremmet 15. mars 2001. EUs miljølovgivning skriver seg 25 år tilbake, og i dag finnes om lag 200 direktiver/forordninger på området. Fremdeles forekommer en rekke tilfeller av manglende overholdelse av rettsaktene. Kommisjonen mener i lys av dette at sanksjonene som er etablert av medlemslandene, ikke er tilstrekkelige for å oppnå full etterlevelse av regelverket, og har derfor foreslått et direktiv som pålegger medlemslandene å ha tilstrekkelige strafferettslige sanksjoner ved brudd på reglene.

Forslaget inneholder strafferettslige minimumsregler til beskyttelse av miljøet. Det inneholder en oppregning av handlinger som skal være straffbare, såfremt de er i strid med forordninger/direktiver og etterfølgende nasjonale gjennomføringer av disse. Relevante forordninger/direktiver er uttømmende listet opp i vedlegg til forslaget. Forslaget inneholder m.a.o. ikke en liste over nye ulovlige handlinger, men omfatter kun handlinger som er i strid med allerede vedtatt fellesskapslovgivning. Direktivet krever som et minimum at de forsettlige og grovt uaktsomme overtredelsene på de nevnte områdene skal være straffbare. Direktivet krever at fysiske personer skal kunne straffes (i alvorlige tilfeller med frihetsberøvelse), og at det skal innføres sanksjoner rettet mot virksomhetene. Disse sanksjonene skal kunne omfatte bøter/administrative avgifter, tap av rett til offentlig støtte, midlertidig eller permanent næringsforbud og rettslig overvåkning. Medlemslandene står i stor grad fritt mht å velge egnede sanksjoner så lenge de er effektive, forholdsmessige og avskrekkende. Medlemslandene står videre fritt til å ha/innføre strengere sanksjoner.

Merknader

Et stort flertall av miljødirektivene som omfattes av forslaget, er gjennom EØS-avtalen en del av norsk rett. De aller fleste av direktivene er gjennomført med hjemmel i forurensningsloven og produktkontrolloven, mens enkelte andre er gitt i medhold av annen miljølovgivning. Lovene har omfattende sanksjonsbestemmelser og en foreløpig vurdering av disse tilsier at forslagets krav til kriminalisering er ivaretatt på disse områdene. Det vil imidlertid bli foretatt en mer grundig vurdering av dette, samt forslagets forhold til EØS-avtalens virkeområde, når en endelig avklaring av forslagets fremtid i EU foreligger, se nedenfor.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget behandles i EØS-spesialutvalget for miljø, der Miljøverndepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Finansdepartementet, Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet og Utenriksdepartementet er representert. Miljøverndepartementet vil vurdere høring av Kommisjonens forslag dersom EF-domstolen setter til side Rådets rammebeslutning (se avsnittet under).

Direktivets fremtid er nå høyst usikker grunnet institusjonell uenighet om i hvilken søyle i samarbeidet regulering av miljøkriminalitet skal finne sted. Medlemslandene har ikke ønsket å regulere miljøkriminalitet under første søyle (Det europeiske fellesskap). Rådet vedtok i stedet i januar 2003 en rammebeslutning om strafferettslig beskyttelse av miljøet under tredje søyle (justis- og politisamarbeid). Kommisjonen, med sterk støtte fra Europaparlamentet, mener den strafferettslige beskyttelsen av miljøet skal behandles under første søyle, og at det ikke er rettslig grunnlag for slike regler innenfor rammen av tredje søyle. Kommisjonen har våren 2003 gått til EF-domstolen med påstand om at rammebeslutningen må settes til side.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM (2003) 624 Forslag til direktiv om adgang til klage og domstolskontroll i miljøsaker

Sammendrag av innholdet

Formålet med direktivforslaget er todelt. For det første skal det bidra til håndhevelse og etterlevelse av miljølovgivning ved å sikre adgang til en overprøvingsprosedyre. For det annet skal det gjennomføre FNs konvensjon av 25. juni 1998 om tilgang til miljøinformasjon, allmenn deltakelse i beslutningsprosesser og adgang til klage og domstolsprøving på miljøområdet (Århuskonvensjonen) artikkel 9 nr. 3, slik at EU kan ratifisere denne.

Direktivforslaget innebærer adgang til en overprøvingsprosedyre for en domstol eller et annet uavhengig organ når det kan være snakk om brudd på miljølovgivningen. Både handlinger foretatt av et offentlig organ og unnlatelser som påstås å være i strid med miljølovgivning, skal kunne bringes inn for domstolene. Statene kan gjøre adgang til domstolene betinget av at det først klages eller rettes anmodning om omgjøring til vedkommende forvaltningsorgan. Det settes imidlertid en absolutt frist på 18 uker for behandling av slik klage, hvoretter saken uansett kan bringes inn for domstolene.

Alle personer med tilstrekkelig interesse, eller som hevder at en rettighet har blitt krenket, skal ha tilgang til rettslig overprøving i miljøsaker. Kommisjonens direktivforslag legger også opp til at visse kvalifiserte miljøorganisasjoner skal ha søksmålskompetanse. I Europaparlamentets endringsforslag er dette endret, slik at miljøorganisasjoner kan ha søksmålskompetanse på vanlige vilkår, uten at det stilles særlige krav til at de må være ”kvalifiserte” eller lignende. Dette gir sannsynligvis organisasjoner videre søksmålsadgang enn etter norsk rett.

Private personer skal ha en viss adgang til å saksøke andre private rettssubjekter for handlinger og unnlatelser i strid med miljøretten, men bare når de tilfredsstiller visse kriterier nedfelt i nasjonal lovgivning.

Merknader

Den vesentligste forskjellen i forhold til norsk rett er de absolutte fristreglene for behandling av forvaltningsklage. Muligens må også vilkårene for rettslig overprøving av forvaltningssaker i tvistemålsloven § 437 endres. Europaparlamentets forslag går også lenger enn norsk rett i å gi organisasjoner søksmålskompetanse. Det er imidlertid foreslått lovregler om dette i NOU 2001: 32 Rett på sak (utredningen om ny tvistelov).

En klarere søksmålsadgang kan resultere i bedre etterlevelse av miljølovgivningen. Det er derfor grunn til å tro at direktivforslaget kan ha positive miljømessige virkninger.

Sakkyndige instansers merknader

Justisdepartementet sendte Kommisjonens arbeidsdokument på høring 26. juni 2002. Advokatforeningen var positiv og stiller seg bak alle punkter i direktivforslaget. Regjeringsadvokaten sluttet seg til konklusjonen i høringsbrevet om at norsk rett i hovedsak er i samsvar med forslaget.

Rettsakten behandles i EØS-spesialutvalget for miljø, der Miljøverndepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Finansdepartementet, Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet og Utenriksdepartementet er representert.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM (2004) 365 forslag til forordning om etablering av et europeisk utslippsregister og endring av rådsdirektiv 91/689/EØF om avfall og direktiv 96/61/EF om integrert forebygging og begrensning av forurensning

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen la 7. oktober 2004 frem et forslag til europaparlaments- og rådsforordning om etablering av et europeisk utslippsregister.

Kommisjonens forslag til forordning skal i hovedsak sørge for at utslippsregistre (såkalte PRTR) slik de er beskrevet i UN/ECE- protokollen om PRTR blir etablert på fellesskapsnivå. PRTR- protokollen er utviklet under Århus-konvensjonen som omhandler tilgang til miljøinformasjon, deltakelse i beslutningsprosesser og adgang til klage og domstolprøving på miljøområdet. Protokollen ble vedtatt på den femte ministerkonferansen ”Environment for Europe” som ble holdt i Kiev i mai 2003.

Det overordnede formålet med å etablere et utslippsregister er å samle inn informasjon om utslipp fra ulike kilder (primært punktkilder så langt) for så å gjøre informasjonen elektronisk tilgjengelig for offentligheten på en forståelig måte. Forslaget til forordning innebærer en plikt for en rekke virksomheter til å rapportere om utslipp av stoffer til ansvarlig myndighet i det aktuelle medlemsland. Medlemsland skal deretter oversende data til Kommisjonen.

Den foreslåtte forordningen vil erstatte en kommisjonsbeslutning fra 2000 (2000/479/EF) som etablerte et europeisk utslippsregister (Europen Pollutant Emission Register, EPER). Hjemmel for etablering av EPER var IPPC- direktivets (96/61/EF) artikkel 15 (3). Formålet med IPPC-direktivet er integrert forebygging og begrensning av forurensning, og direktivets vedlegg I angir hvilke virksomheter som er omfattet av kravene. Dette er forurensende virksomheter innenfor visse bransjer og av en viss størrelse. Forslaget til forordning er å betrakte som en videreutvikling av det allerede etablerte EPER. Det nye utslippsregisteret (PRTR) utvides bl.a. til å omfatte flere typer virksomheter enn de som omfattes av IPPC direktivet, samt at det foreslås en økning av antall stoffer som skal rapporteres (fra dagens 50 til 90). Videre skal også ”transfer”, dvs. avfall som fraktes bort fra en virksomhet inkluderes samt utslipp fra diffuse kilder der dette finnes eller etter retningslinjer fra Kommisjonen. Det skal rapporteres årlig.

Kommisjonen har foreslått at første rapporteringsår er 2007.

Merknader

Etableringen av det Europeiske PRTR er i samsvar med norsk politikk da forordningen er en oppfølging av PRTR-protokollen under Århuskonvensjonen som Norge har undertegnet. I forbindelse med undertegningen konkluderte myndighetene med at protokollen var i tråd med norsk regelverk og praksis. Det vurderes som positivt at Kommisjonen nå foreslår en forordning om dette.

I Norge har de fleste virksomheter som omfattes av forslaget til forordning krav om å rapportere sine utslipp til forurensningsmyndighetene. Kravet om egenrapportering er nedfelt som vilkår i utslippstillatelsene til virksomhetene jf. forurensningsloven § 11 jf. § 16. Den norske egenrapporteringen ble etablert i 1992 og oppfyller i hovedsak kravene til rapportering i forslaget til forordning. Kravet om åpenhet er ivaretatt gjennom at informasjon om utslipp og avfall fra de enkelte virksomheter legges ut på SFTs hjemmeside på Internett.

Norske myndigheter har allerede etablert systemer som skal ivareta en rask og effektiv innsamling og videreformidling av rapporterte data. Allerede i dag rapporterer SFT om årlige utslipp fra de fleste av de virksomheter som omfattes av forordningen. Dette gjøres via EEA (Det europeiske miljøbyrå) i København til Kommisjonen. Forslag til forordning vil derfor ikke innebære særlige administrative eller økonomiske konsekvenser verken for berørt næringsliv eller forurensningsmyndighetene.

Dersom forordningen inntas i EØS-avtalen vil den naturlige gjennomføringsmåten være forskrift gitt med hjemmel i forurensningsloven.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM(2004) 516 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om oppbygging av en infrastruktur for geografisk informasjon i Fellesskapet

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen fremmet forslaget 23. juli 2004.

Direktivet vil gi en rettslig ramme for etablering og drift av en infrastruktur for geografisk informasjon i Europa (INSPIRE). Forslaget fokuserer på behovene innenfor miljøpolitikken, men kan som enhver generell geografisk infrastruktur også utnyttes av andre sektorer. INSPIRE skal sikre tilgang til offentlig forvaltet geografisk informasjon over hele Europa.

INSPIRE skal bygge på de enkelte lands nasjonale geografiske infrastrukturer. Geodata fra ulike etater og forvaltningsnivå skal kunne sammenstilles og gjøres tilgjengelig på tvers av administrative grenser og organisatoriske skiller. Dette forutsetter etablering av felles standarder og tjenester for elektronisk søk og uttak av data. INSPIRE vil bane vei for en gradvis harmonisering av geografisk informasjon mellom medlemsstatene, men er i seg selv ikke et program for innsamling av ny informasjon. Direktivet delegerer til Kommisjonen å fastsette mer detaljerte regler.

INSPIRE skal gjennomføres gradvis i løpet av en 6-års periode fra et eventuelt direktiv trår i kraft.

Merknader

INSPIRE føyer seg i utgangspunktet til gjeldende norsk politikk, jf. St. meld. nr. 30 (2002-2003) “Norge digitalt”, et felles fundament for verdiskaping.

Plan- og bygningsloven gir antakelig tilstrekkelig hjemmel for å implementere direktivet som forskrift, men spørsmålet må utredes nærmere.

Forslaget antas ikke å medføre administrative konsekvenser av betydning.

Kommisjonen begrunner forslaget med at dette gir gevinster både for miljø og samfunn, inkludert gevinster for privat sektor. Bare de rene miljøgevinstene er tallfestet til mellom 230 og 600 mill. kr per år per medlemsstat. Kommisjonen antar at kostnadene for offentlig virksomhet i gjennomsnitt vil beløpe seg til 30-45 mill kr per år.

Sakkyndige instansers merknader

Miljøverndepartementet har sendt ut en orientering om forslaget til berørte fagmiljøer med forespørsel om antatte konsekvenser for Norge med høringsfrist 15. januar 2005. Hovedinntrykket fra høringen var positivt. INSPIRE er et viktig tiltak for å gjøre geografisk informasjon tilgjengelig i samfunnet. Norge ligger godt an for å kunne følge opp direktivet forutsatt at ”Norge digitalt” etableres som planlagt. Det er knyttet usikkerhet til hvordan deler av direktivet vil slå ut, bl.a. i hvor langt direktivet vil gå i harmonisering av ulike datasett.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

Kapittel II Vann

KOM(2003) 550 endelig - Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om beskyttelse av grunnvann mot forurensning

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen har lagt fram forslag til nytt grunnvannsdirektiv som vil være et selvstendig datterdirektiv under rammedirektivet for vann (2000/60/EF). Det skal fra 2013 erstatte det eksisterende grunnvannsdirektivet (80/68/EØF). I henhold til rammedirektivet for vann, artikkel 17, skal datterdirektivet fastsette spesifikke tiltak for å forhindre og kontrollere forurensning av grunnvann.

Bestemmelsene i direktivforslaget skal integrere kravene i det eksisterende grunnvannsdirektivet med kravene i rammedirektivet for vann. Rammedirektivet har felles bestemmelser om administrative ordninger i nedbørsfelt, miljømål, overvåkingskrav, tiltaksprogram, forvaltningsplan, rapporteringskrav med mer.

Formålet med direktivet er å forhindre og kontrollere forurensning av grunnvann. Forslaget til direktiv setter kriterier for vurdering av god kjemisk status i grunnvann. Videre inneholder det kriterier for å identifisere og reversere signifikante oppadgående trender i forurensningsutviklingen og kriterier for å definere når tiltak må gjennomføres for å reversere disse trendene. Rammedirektivet for vann regulerer direkte utslipp av forurensning til grunnvann. Forslaget til grunnvannsdirektiv viderefører det eksisterende grunnvannsdirektivets bestemmelser som regulerer forurensning ved indirekte utslipp.

Basert på karakteriseringsarbeidet som skal gjennomføres i henhold til rammedirektivet for vann, skal landene innen utgangen av 2005 fastsette maksimumsgrenser for de forurensende stoffene som er identifisert i utsatte grunnvannsforekomster. Lister over slike grenseverdier skal legges fram for Kommisjonen i 2006, som grunnlag for vurdering av evt. felles miljøkvalitetsstandarder. For øvrig gjelder grenseverdier som er fastsatt i eksisterende direktiver for nitrater, biocider og plantevernmidler.

Merknader

Det eksisterende grunnvannsdirektivet er, bortsett fra art. 14, innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett gjennom forskrift om forurensning forårsaket av utslipp av visse farlige stoffer til vann og grunnvann, hjemlet i forurensingsloven.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget til nytt direktiv var i begynnelsen av 2004 på høring hos berørte instanser, bl.a. for å få synspunkter og grunnlag for å vurdere administrative og økonomiske konsekvenser. Høringsinstansene har overveiende vært positive til direktivforslaget og antar generelt at de administrative og økonomiske konsekvensene ved en implementering av direktivet blir relativt beskjedne.

Forslaget har også vært drøftet i den nasjonale referansegruppen for grunnvann, som ledes av SFT med representanter fra NVE, NGU, Folkehelseinstituttet og Jordforsk. Gruppen påpeker at norske grunnvannsforekomster stort sett har meget god kvalitet, men at norske naturforhold med mange grunnvannsforekomster tilsier at det er behov for en risikotilnærming og gruppering av grunnvannsforekomster for å kunne finne en hensiktsmessig forvaltningsløsning.

Det er per i dag ikke identifisert viktige motstridende interesser fra norsk side. Behov for gjennomføring av tiltak og evt. endringer i dagens overvåking vil framkomme etter at karakteriseringsarbeidet i henhold til rammedirektivet for vann er gjennomført.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM(2003) 847 Forslag til europaparaments- og rådsdirektiv om forurensning fra visse farlige stoffer til vann (kodifisert versjon)

Sammendrag av innholdet

Forslaget innebærer en strømlinjeforming og kodifisering av direktiv 76/464/EØF som har vært endret mange ganger, bl.a. gjennom innføring av rammedirektivet for vann (2000/60/EF). Forslaget inneholder ikke substansielle endringer i forhold til gjeldende regelverk.

Direktiv 76/464/EØF regulerer utslipp av visse farlige stoffer til vann.

Merknader

Direktiv 76/464/EØF er gjort gjeldende i norsk rett gjennom forskrift om gjennomføring av direktivene i EØS-avtalens vedlegg XX om utslipp av farlige stoffer til vann. Kravene oppfylles gjennom Statens forurensningstilsyns (SFT) arbeid med utslippstillatelser.

Forslaget forventes ikke å få konsekvenser i Norge utover det rent administrative gjennom oppdatering av henvisningene i norsk regelverk.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

Kapittel III Luft

KOM (2003) 476 endelig Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om endring av rådsdirektiv 1999/32/EF hva gjelder svovelinnhold i marine drivstoff

Sammendrag av innholdet

Gjeldende rådsdirektiv 1999/32/EF om svovelinnholdet i visse mineraloljeprodukter (svoveldirektivet) setter blant annet grenser for innhold av svovel for marine gassoljer (dvs. lette oljer) som benyttes av skip innenfor EUs territorialgrenser. Direktivet inne­holder imidlertid ikke grenser for svovel i tyngre marine oljer. Kommi­sjonen foreslår nå også svovelkrav for de tyngre marine drivstoffene. Kravene som foreslås, er delvis en oppfølging av de krav FNs sjøfartsorganisasjon IMO har vedtatt gjennom MARPOL-konvensjonens vedlegg VI, delvis foreslår Kommisjonen strengere krav.

Det foreslås følgende endringer av direktiv 1999/32/EF mht svovelinnhold i de ulike typene marint drivstoff (der ikke annet er angitt, foreslås kravene å gjelde fra 12 måneder etter at direktivet trer i kraft):

  1. Innføring av en grense på 1,5 % for svovelinnhold i marine drivstoff (inkludert tungolje) for alle fartøy i særlige sårbare områder (såkalte SOx Control Areas) som Nordsjøen, Den engelske kanal og Østersjøen. Dette vil være samme grense som i MARPOLs vedlegg VI.
  2. Innføring av en grense på 1,5 % for svovelinnhold i marine drivstoff for passasjerskip i trafikk til og/eller fra havner i EU-området fra 1.7.2007.
  3. Fjerning av svoveldirektivets nåværende grense på 0,2 % svovel for bruk av marine dieseloljer DMB og DMC som benyttes i EU-farvann. I stedet vil salg av marin dieselolje med over 1,5 % svovel forbys. Dette er spesielt viktig for å sikre at IMO-reglene om bruk av drivstoff med maksimalt 1,5 % svovel i sårbare områder overholdes av skip i internasjonal trafikk (det kan være vanskelig å få tak i lavsvoveldrivstoff utenfor EU-området).
  4. Innføring av forbud mot salg av de marine gassoljene DMA og DMX med over 0,2 % svovelinnhold. På den måten vil man sikre tilgjengelighet av lavsvoveldrivstoff som er nødvendig for å overholde kravene.
  5. Fjerning av unntak fra svoveldirektivet for skip i internasjonal trafikk skip som krysser en grense mellom et tredjeland og et medlemsland. Dette unntaket har vist seg å være vanskelig å tolke og håndheve på en konsekvent måte.
  6. Innføring av en grense på 0,2 % for svovel i marine drivstoff som benyttes av skip mens de ligger til kai i havner innenfor EU-området, samt på innlands vannveier. Dette kravet foreslås skjerpet til 0.1 % fra 1.1.2008.

Det foreslås dessuten at medlemslandene hvert år skal rapportere total mengde drivstoff og gjennomsnittlig svovelinnhold i de ulike typer drivstoff som ble benyttet innenfor landets grenser foregående år og som faller innenfor direktivets virkeområde. Gjennomsnittlig svovelinnhold skal beregnes ved å analysere prøver av drivstoff, og ved hjelp av loggbøker og følgesedler for bunkers. Det gis spesielle regler for hvordan prøvetaking, analyse og inspeksjoner for å bestemme svovelinnholdet skal foretas.

I direktivforslaget inngår en endring av svoveldirektivets bestemmelser om landbasert bruk av tungolje i store forbrennings­anlegg. Bakgrunnen for dette er at rådsdirektiv 2001/80/EF om store forbrenningsanlegg (LCP-direktivet) inneholder reviderte bestemmelser for SO2-utslipp fra store forbrenningsanlegg i forhold til rådsdirektiv 88/609/EØF. Endringen som foreslås, vil gjøre svoveldirektivet kompatibelt med rådsdirektiv 2001/80/EF (da SO2-utslippene er en funksjon av svovelinnholdet i brenselet).

Forslaget til nytt direktiv er hjemlet i EF-traktaten art. 175(1).

Merknader

Rådsdirektiv 1999/32/EF inngår i EØS-avtalen og er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift om svovelinnhold i ulike oljeprodukter, fastsatt med hjemmel i forurensnings­loven. Siden utkastet til endring av direktiv 1999/32/EF bl.a. setter krav til hvilke driv­stoff som kan benyttes på skip, også i internasjonalt farvann, er det aktuelt å forankre en revidert forskrift både i forurensningsloven og sjødyktighetsloven.

Utslipp av svovel fra skip bidrar til overskridelse av tålegrensene for forsuring, særlig i utsatte områder på Sør- og Vestlandet. Norge har derfor gjennom flere år arbeidet gjennom FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å utvikle regelverk som skal begrense svovelinnholdet i drivstoff som benyttes i internasjonal sjøfart. Slikt regelverk finnes nå gjennom vedlegg VI til MARPOL-konvensjonen som nevnt. Etter aktivt arbeid bl.a. fra Norges side er det under vedlegg VI etablert adgang til å sette strengere krav til svovelinnhold i oljer brukt i trafikk i spesielt sårbare områder. Nordsjøen er som nevnt definert som et slikt område. Svovel­kravene i MARPOL anses som lite strenge. Det er i Norges interesse at det utvikles EU/EØS-regelverk som regulerer svovelinnholdet i marine drivstoff som forbrennes i våre nærområder.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget til nytt direktiv ble sendt på høring av SFT 15.03.04 med en høringsfrist på to måneder. SFT mottok svar fra 24 høringsinstanser. Høringen brakte ikke inn vesentlige nye opplysninger og momenter. Hovedpunktene fra høringssvarene er som følger:

  1. Innføring av en begrensning på 1,5 % S for all marin drivstoff i sårbare områder ser ut til å være akseptabel for alle som svarte. Flere ønsket å gå lenger og sette en grense på 0,5 % som foreslått av Europaparlamentet.
  2. Innføring av en grense på 0,2 % (0,1 % fra 1.01.08) for svovel i marine drivstoff som benyttes av skip mens de ligger i havn anses av rederinæringen som det største problemet ved Kommisjonens forslag.
  3. Det pekes på at direktivet bør tillate alternative måter å redusere utslippene av SOx på, eksempelvis ved avgassrensing, og at det bør åpnes for muligheten til å gjennomføre forsøk med ulike former for markedsmekanismer, som for eksempel handel med utslippskvoter.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM(2003) 492 Forslag til europaparlaments- og rådsforordning om visse fluorerte klimagasser

Sammendrag av innholdet

Forslag til forordning om regulering av visse fluorerte klimagasser ble lagt frem av Kommisjonen 11. august 2003. Formålet med forslaget er å redusere utslippene av de sterke klimagassene hydrofluorkarboner (HFK), perfluorkarboner (PFK) og svovelhexafluorid (SF6). Forslaget er en del av EUs "European Climate Change Program" som ble etablert i juni 2000 for å identifisere ytterligere kostnadseffektive tiltak for å møte EUs forpliktelse under Kyoto-protokollen.

Hovedfokus er på minimalisering av lekkasjer og oppsamling av brukt gass fra typiske bruksområder som for eksempel kjøleanlegg. Dette skjer gjennom å stille krav til bokføring av gassforbruk, regelmessige lekkasjekontroller og systemer for deteksjon av lekkasjer. For de fleste typer utstyr og gassflasker stilles det også krav om forsvarlig oppsamling av brukt gass. Videre må medlemslandene etablere programmer for opplæring og sertifisering av personell som utfører lekkasjeinspeksjoner og som behandler avtappet gass.

Forslaget til forordning legger opp til en utfasing av de sterkeste fluorerte gassene (globalt oppvarmingspotensial (GWP) større enn 150) i luftkondisjonerings­anlegg i nye personbiler og varebiler f.o.m. 2009 t.o.m. 2013. Dette innebærer i praksis at HFK-134a erstattes av HFK-152a eller naturlige kuldemedier som CO2 og hydrokarboner. For å sikre fleksibilitet i overgangs­perioden skal det innføres systemer for handel med kvoter og opptjening av kreditter.

Det innføres forbud mot bruk av SF6 til magnesiumsstøping f.o.m. 2007, men med unntak for støperier med forbruk på under 500 kg i året. Ett år etter ikrafttredelse av forordningen forbys (med mulig unntak vedr. hensyn til nasjonale sikkerhetskrav) markedsføring av HFK-holdig enkomponent skum. To år etter ikrafttredelse forbys markedsføring av nye vinduer som inneholder fluorerte gasser. Det innføres også en del forbud på områder der bruken allerede er sterkt synkende og hvor det generelt finnes gode alternativer.

Forslaget har vært behandlet av Europaparlamentet, som har vedtatt en rekke endringsforslag, ikke minst i forhold til utfasing av HFK og luftkondisjoneringsanlegg i nye personbiler og varebiler.

Merknader

I Norge er utslipp av PFK fra aluminiumsindustrien, bruk av høyspentbrytere og lignende som inneholder SF6 samt produksjon av høyspentbrytere med SF6, regulert gjennom bransjeavtaler. Bruk av SF6 i magnesiumsindustrien er underlagt konsesjonsbehandling etter forurensningsloven.

Bruk av HFK og PFK til andre formål har siden 1. januar 2003 vært avgiftsbelagt. Siden 1. juli 2004 har avgiften vært supplert med en refusjonsordning for å stimulere til at mest mulig brukt vare samles inn, slik at utslipp unngås. Eksisterende bransjeavtaler, praktisering av forurensningsloven og kombinasjonen av avgift og refusjonsordning gir trolig i de fleste henseender større incentiver til å redusere utslippene enn forordningen alene ville gitt.

Dersom forordningen innlemmes i EØS-avtalen, må den som sådan gjennomføres i norsk rett. Dette forutsetter vedtak av en ny forskrift. Forordningen kan medføre en skjerping av utslippstillatelsene for SF6 fra magnesiumsstøperier og få konsekvenser for norsk produksjon av isolasjonsskum.

Videre vil kravet til luftkondisjonerings­anlegg i kjøretøy kunne medføre endring i forskrift om krav til kjøretøy. Det må etableres programmer for opplæring og sertifisering av personell som utfører lekkasjeinspeksjoner og som behandler avtappet gass.

Utover dette antas det at gjeldende ordninger og praksis kan videreføres. Det antas ikke at forordningen vil få direkte konsekvenser for avgiften på HFK og PFK eller den kommende refusjonsforskriften for HFK og PFK.

Mange av tiltakene omtalt i forordningen omfatter anvendelsesområder som i praksis ikke forekommer i Norge i dag.

Kravet om utfasing av fluorerte drivhusgasser i luftkondisjoneringsanlegg vil kunne ha positive ringvirkninger for Norsk Hydro som leverandør av miljøteknologi, jf. at Norsk Hydro har patentert et kjølesystem basert på CO2.

Sakkyndige instansers merknader:

Miljøverndepartementet har hatt forslaget til forordning på høring og mottatt svar fra 13 høringsinstanser. Et flertall av høringsinstansene ser enten positivt på forslaget til forordning eller har ingen konkrete merknader til det. Flere høringsinstanser ønsker at forordningens bestemmelser om lekkasjekontroll og kompetansebyggende tiltak skal komme i stedet for, og ikke i tillegg til, avgiften på HFK/PFK.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM(2004) 0550 Forslag til rådsforordning om endring europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2037/2000 med hensyn til basisåret for tildeling av kvoter av hydroklorfluorkarboner til de medlemsstatene som tiltrådte den 1. mai 2004

Sammendrag av innholdet

Forordning (EF) nr. 2037/2000 om stoffer som bryter ned ozonlaget (ozonforordningen) etablerer et system der Kommisjonen, innenfor rammene av en nedtrappingsplan, tildeler kvoter til produsenter og importører av hydroklorfluorkarboner (HKFK). Kvotene bestemmer hvor store mengder HKFK som kan omsettes. Forslaget til forordning går ut på å endre basisåret for tildeling av kvoter for HKFK til produsenter og importører i de ti nye medlemslandene som tiltrådte EU 1. mai 2004.

I henhold til ozonforordningen er 1999 basisåret for tildeling av HKFK-kvoter. Kommisjonen foreslår at importører og produsenter i EUs ti nye medlemsland i stedet tildeles kvoter med utgangspunkt i deres markedsandeler i 2002 og 2003. På den måten sikrer man at aktører som var aktive på markedet i 2002/2003, men ikke i 1999, kan videreføre driften.

Merknader

Forslaget vil ikke få konsekvenser for miljøet, da den samlede HKFK-kvoten ikke endres. Forslaget vil heller ikke få konsekvenser for Norges kvote for produksjon og import av HKFK.

Sakkyndige instansers merknader

Utkastet til rettsakt har vært til behandling i Spesialutvalget for miljø hvor Nærings- og handelsdepartementet, Moderniseringsdepartementet, Olje- og Energidepartementet, Landbruks- og Matdepartementet, Utenriksdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet og Statens forurensningstilsyn og Miljøverndepartementet er representert.

Forslaget berører Norge i liten grad og vurderes foreløpig som relevant og akseptabelt.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

Kapittel V Avfall

KOM(2003) 319 endelig Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om håndtering av avfall fra utvinningsindustrien (mineralavfall)

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen la frem forslaget til direktiv 2. juni 2003. Formålet med forslaget er å forhindre eller redusere negative helse- og miljømessige effekter i forbindelse med håndtering av avfall fra mineralindustrien. Direktivforslaget omfatter avfall fra alle deler av den landbaserte utvinningsindustrien. Forslaget omfatter ikke lavrisikoavfall, slik som ikke-forurenset jord og avfall fra prospektering av mineralressurser. I tillegg gjelder det lempeligere krav for ikke-farlig og inert avfall (inert = avfall som ikke gjennomgår noen betydelig fysisk, kjemisk eller biologisk omdanning). Videre er bl.a. avfall fra offshorevirksomhet unntatt fra forslaget.

Et sentralt krav er at virksomheter som håndterer avfall fra mineralindustrien, skal ha tillatelse fra myndighetene. Kravet gjelder likevel ikke virksomheter som bare håndterer ikke-farlig og inert avfall. For slike virksomheter er det tilstrekkelig at myndighetene mottar dokumentasjon for at direktivets krav til disse virksomhetene er oppfylt. Alle virksomheter skal utarbeide en avfallshåndteringsplan for behandling, gjenvinning og sluttbehandling av avfall fra virksomheten. For lokaliteter som kan representere en potensiell fare for omgivelsene, skal den ansvarlige utarbeide en plan for tiltak som skal iverksettes i tilfelle større ulykker. Myndighetene skal utarbeide en tilsvarende plan for tiltak som skal iverksettes utenfor den ansvarliges eget område. Forslaget stiller krav om etablering av en finansiell garanti med sikte på å sikre forsvarlig avslutning og etterdrift av avfallsanlegg. Garantien skal være på plass før nye lokaliteter tas i bruk. Garantibeløpet skal fastsettes av myndighetene på grunnlag av en stedsspesifikk behovsvurdering og skal justeres jevnlig i takt med endringer i forventet behov.

Merknader

Direktivforslaget går på enkelte punkter lengre enn gjeldende norsk lovgivning og praksis. Dette gjelder spesielt krav til mindre virksomheter. Forslaget vil derfor kreve endringer i norsk regelverk og utslippstillatelser gitt i medhold av forurensningsloven. Det må vurderes i hvilke deler av regelverket det vil være mest hensiktsmessig å implementere de nye kravene. Siden direktivforslaget ikke stiller krav om at virksomheter som kun genererer inert og ikke-farlig avfall må ha utslipptillatelse, kan kravene til disse virksomhetene nedfelles i forskrifter. Som følge av at direktivforslaget krever at andre virksomheter som håndterer annet avfall fra utvinningsindustrien, må ha tillatelse, må det foretas en gjennomgang og eventuelt revisjon av eksisterende utslippstillatelser for å sikre at alle relevante bestemmelser i det nye direktivet blir gjort juridisk bindende for de ansvarlige etter direktivet.

Forslagets betydning for norske virksomheter vil variere avhengig av art og mengde avfall som oppstår i den enkelte virksomhet. Direktivet vil omfatte mange små anlegg i Norge, men som følge av at de fleste av disse bare genererer inert og ikke-farlig avfall, vil de bare bli omfattet av enkelte av direktivets krav. Kun et fåtall større virksomheter i Norge vil bli omfattet av direktivet i sin helhet.

Sakkyndige instansers merknader

Direktivforslaget har ikke vært på høring. Statens forurensningstilsyn har imidlertid vært i kontakt med berørte bransjeorganisasjoner og Bergvesenet og innhentet deres synspunkter på forslaget. Kort oppsummert ønsker næringslivet seg at mindre virksomheter som kun genererer inert og ikke-farlig avfall, ikke skal omfattes av direktivet, og at kravet om finansiell garanti innarbeides i den nye mineralloven. Forslaget er også ved flere anledninger behandlet i spesialutvalget for miljø, der Miljøverndepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Finansdepartementet, Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet og Utenriksdepartementet er representert.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM(2003) 379 Forslag til europaparlaments- og rådsforordning om overvåking og kontroll av avfallstransport innen, inn i og ut av Det europeiske fellesskap

Sammendrag av innholdet

Forslaget endrer rådsforordning (EØF) nr. 259/93 om overvåking og kontroll av avfallstransport innen, inn i og ut av Det europeiske fellesskap (transportforordningen). Rådsforordningen er en del av EØS- avtalen (jf. særskilt vedlegg 2 til St. prp. nr. 40 (1993-94), bind 12A, s. 285). Transportforordningen regulerer som utgangspunkt alle typer avfall, transportert på alle mulige måter. Forordningen gir regler for hvilke prosedyrer som skal følges for den enkelte transport. I dag opererer man med tre hovedprosedyrer for transport av avfall; 1) ikke-farlig avfall til gjenvinning, hvor regelen er at transporten skal følges av visse opplysninger, 2) visse typer farlig avfall til gjenvinning, hvor mottakerlandet skal varsles, men hvor dette kan bli bundet gjennom stilltiende samtykke og 3) all annen transport, hvor regelen er at det skal varsles og gis skriftlig samtykke/avslag til transporten. Kommisjonen foreslår nå som hovedregel å fjerne prosedyre 2, slik at et land ikke lenger skal kunne bli bundet ved stilltiende samtykke. Dette vil ifølge Kommisjonen forenkle og klargjøre systemet, samtidig som det sikrer tilstrekkelig kontroll med transport av farlig avfall. På denne måten sikres også oppfølging av internasjonale forpliktelser som følge av endringer i Basel-konvensjonen om grensekryssende transport av farlig avfall av 22. mars 1989.

Øvrige endringer av betydning:

Utvidet adgang til å kreve tilbakesendt avfall

Dagens forordning gir adgang til å kreve farlig avfall tilbakesendt under bestemte forutsetninger. Dette er i forslaget utvidet til også å gjelde ikke-farlig avfall.

Økonomisk garanti

Den økonomiske garantien er utvidet til å dekke transporten helt fram til avfallet er behandlet. I det eksisterende regelverket blir garantien avsluttet når avfallet har kommet fram til et mellomlagringssted i mottakslandet. Dermed dekker ikke garantien de tilfellene der noe negativt skjer mellom lagrings- og behandlingssted.

Krav om skriftlig samtykke fra transittland ved import/eksport

Ved import/eksport fra EU til 3. land (herunder til EFTA-land) av avfall til sluttbehandling inneholder forslaget et krav til skriftlig tillatelse fra transittlandet. Ved transport innad i EU er regelen at transittland kan bli bundet også gjennom stilltiende samtykke, dvs. at en stat anses å ha bifalt transporten dersom det ikke er gitt uttrykk for noe annet innen en gitt frist. Bakgrunnen for at transitt innad og ut av EU er regulert ulikt, er særlige krav til slik transport i Basel-konvensjonen.

Merknader:

Norge implementerte i 1994 EUs regelverk for grensekryssende transport av avfall gjennom fastsettelse av forskrift om grensekryssende transport av avfall av 30.12.94 nr. 1231 (transportforskriften). Forskriften er endret flere ganger i samsvar med endringene i EUs regelverk, sist 18. mars 2003. Kommisjonens forslag til endring vil kreve ny endring av transportforskriften.

Endringene vil neppe få noen særlige konsekvenser verken for næringslivet eller myndighetene. Det gis i Norge også i dag skriftlig tillatelse til hver enkelt eksport og import (det har sammenheng med forvaltningslovens krav om skriftlige vedtak og om klage). Endringen om at stilltiende samtykke faller bort, får derfor ikke konsekvenser i Norge.

Sakkyndige instansers merknader:

Direktivforslaget anses ikke å ha vesentlig konsekvenser, og har derfor ikke vært på høring. Forslaget har vært behandlet i spesialutvalget for miljø, der Miljøverndepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Finansdepartementet, Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet og Utenriksdepartementet er representert.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM (2003) 731 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om avfall (konsolidert versjon)

Sammendrag av innholdet

Forslaget er en sammenstilling av det opprinnelige rammedirektivet for avfall fra 1975 (75/442) og endringene som er gjort i dette siden vedtakelsen. (For å forenkle og gjøre lovgivningen lettere tilgjengelig for borgerne, har Kommisjonen besluttet at alle rettsakter skal konsolideres senest etter at rettsakten er blitt endret for tiende gang). Forslaget endrer ikke eksisterende lovgivning.

Merknader

Det opprinnelige rammedirektivet for avfall og alle senere endringer er tatt inn i norsk rett. Forslaget vil ikke få rettslige, administrative eller økonomiske konsekvenser i Norge.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.