- Situasjonsforståelse vinner fighten

- F-35 har ikke bare ytelse i lufta som er i verdensklasse, men det kommer også til å gi oss en situasjonsforståelse som ingen andre kampfly kan konkurrere med. "Top Gun" prinsippet er ikke enerådende lenger, og det er det lenge siden det har vært, sier oberstløytnant Frode Dahl i Kampflyprogrammet.

Fire F-35 fra Eglin-basen over Florida (US Air Force)

 

- F-35 har ikke bare ytelse i lufta som er i verdensklasse, men det kommer også til å gi oss en situasjonsforståelse som ingen andre kampfly kan konkurrere med. "Top Gun" prinsippet er ikke enerådende lenger, og det er det lenge siden det har vært, sier oberstløytnant Frode Dahl i Kampflyprogrammet.

Dahl er tidligere F-16-flyger og er oppgitt over debatten som har pågått i noen fagmedier etter at det ble kjent at det felles programkontoret for F-35, JPO i Washington i USA har foreslått å justere ned ytelseskravene for F-35. Spesielt har mange bitt seg fast i forslaget om å redusere kravet til å trekke såkalt "sustained g", dvs hvor krapp sving man kan holde over en viss tid og med en viss hastighet. Dahl mener kritikerne glemmer helt vesentlige faktorer når de biter seg fast i dette.

- Hvis dette skulle bli det nye kravet er det fortsatt innenfor norske krav til nye kampfly. Det som er viktig med F-35 er at vi ikke bare klarer oss i en ren luftkamp, men vi kan også velge om vi i det hele vil gå inn i den. Flyet gir oss en helt ny og uovertruffen mulighet til å se hva som skjer rundt oss slik at vi kan gjøre det vi trenger tidlig for å vinne kampen. I alle større luftkonflikter de siste tiårene er det dette som har vært avgjørende. Taperne har stort sett aldri visst hva som skjedde før det var for sent, og da hjelper ytelsen på flyet lite, forklarer Dahl.

Et spørsmål om taktikk

Sigurd Fongen er også tidligere F-16-flyger og nå oberstløytnant i kampflyprogrammet. Han peker på at i luftkamp som i alle andre militære operasjoner handler det om å utnytte egen maskins styrker og motstanderen svakheter til det ytterste - rett og slett ha bedre taktikk. Som eksempel forteller han om hvordan norske flygere tidligere trente mot større britiske fly.

Tornado F3 fra RAF (Wikimedia Commons)

- Britene hadde tidligere et kampfly kalt Tornado F3. Det var en stor og tung og svært kraftig maskin opprinnelig bygget for lavtflyving og bakkeangrep, og senere modifisert for luftkamp. På denne tiden hadde norske F-16 bare missiler som hadde svært kort rekkevidde, slik at vi måtte svært tett inntil for å ha mulighet til å ta dem. Tornado var derimot raskere enn oss og hadde våpen med mye lengre rekkevidde. Vi måtte derfor prøve å snike oss frem mot dem med mye kreativ manøvrering i lav høyde for å komme nært nok. Om vi først klarte det måtte vi se hva som skjedde - ville Tornadoen bruke sin overlegne hastighet til å komme seg unna, eller ville den prøve å kjempe mot oss på kort hold. Om den gjorde det første ville jeg bare hatt sekunder på meg før den var utenfor rekkevidde. Om den gjorde det siste derimot, visste jeg at jeg kunne ta ham. Dette er helt grunnleggende taktikk i luftstrid, og med F-35 vil vi ha informasjonen og situasjonsforståelsen vi trenger til å ha overlegen taktikk og derfor vinne i en luftkamp, forklarer Fongen.

Dette gjelder alle fly - det finnes ingen maskiner som er overlegne alle andre i alle scenarioer, sier Fongen videre.

- Det finnes forhold og situasjoner hvor en F-35 vil være dårligere stilt enn for eksempel en Eurofighter, og det finnes forhold hvor F-35 vil være bedre igjen. Dette kommer an på forhold som høyde, hastighet, mengde drivstoff, hvor mye last du har og hvilke våpen du bærer. Generelt er det likevel ingen tvil fra min side - jeg ville mye heller vært i en F-35 enn noe annet fly i en fremtidig operasjon, sier Fongen.

Balanserte kapasiteter

Fongen får støtte av Frode Dahl som peker på at det handler om å balansere ulike kapasiteter.

- Vi trenger et fly som kan løse bredden av oppgaver og som har den beste kombinasjonen av egenskaper. Kort sagt, vi trenger en arbeidshest, ikke en veddeløpshest. Med F-35 får vi en arbeidshest som også kan ta en sprint, og som mange ganger også vil slå den rene veddeløpshesten på flatmark om den trenger det. Derfor er F-35 det beste alternativet for Norge, avslutter Dahl.

For mer informasjon eller kommentarer, kontakt pressevakten i Forsvarsdepartementet på tlf 23096011 -  fdinfo@fd.dep.no eller kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet Endre Lunde på 90853270 -  endre.lunde@fd.dep.no.

Fakta om den norske anskaffelsen av F-35:

- Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35 for å sikre at Forsvaret også i fremtiden skal kunne løse sine oppdrag på best mulig måte.

- Anskaffelsen er beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner. De overordnede norske kostnadsestimatene har vært stabile siden 2008.

- De første fire F-35 som skal brukes til trening av norske mannskaper ble besluttet anskaffet i 2011. De to første av disse skal leveres i USA i 2015 og de to siste i 2016.

- Regjeringen tar sikte på å gå til Stortinget i løpet av første halvdel av 2013 for å få fullmakt til å bestille de første flyene som planlegges levert til Norge i 2017.