Status prosjekt nye ubåter
Artikkel | Sist oppdatert: 06.01.2017 | Forsvarsdepartementet
Forsvarets seks Ula-klasse-ubåter når gradvis slutten av sin levetid utover på 2020-tallet. Forsvarsdepartementet utreder nå en nyanskaffelse av ubåter, og potensielle verft har allerede begynt å posisjonere seg.
Definisjonsfasen av et prosjekt for nyanskaffelse av ubåter til erstatning for dagens Ula-klasse er i gang. Fasen er planlagt ferdigstilt tidlig i 2016, inkludert ekstern kvalitetssikring av beslutningsunderlaget (KS2).
Et eventuelt investeringsprosjekt vil tentativt bli fremmet for Stortinget i perioden 2016-2017. Kommersielle prosesser og forhandlinger opp mot aktuelle leverandører vil først starte etter en eventuell investeringsbeslutning. Valg av leverandør vil altså først bli foretatt på et senere tidspunkt, og da som et resultat av en grundig prosess opp mot aktuelle ubåtverft.
Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) gjennomførte i perioden 2012-2013 en markedsundersøkelse opp mot aktuelle verft; DCNS (Frankrike), Fincantieri (Italia), Navantia (Spania), ThyssenKrupp Marine Systems (Tyskland). Kockums (Sverige), og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME-Sør-Korea).
Informasjonen som ble mottatt fra industrien er en av flere viktige deler av prosessen med å utarbeide et beslutningsgrunnlag. Det gjennomføres nå prosesser opp mot relevante nasjoner for å få til et ubåtsamarbeid. Materiellsamarbeid med andre nasjoner kan gi betydelige besparelser og synergier, og inngår derfor som en integrert del av utredningsarbeidet.
Selv om prosjektet fortsatt er i planleggingsfasen, har de ulike verftene allerede begynt sitt arbeid for å posisjonere seg i Norge gjennom bruk av kommunikasjonsbyråer og agenter. Prosjektet forholder seg profesjonelt og ryddig til slike aktører. Under er en oversikt over potensielle verft og hvilke aktører verftene har oppgitt som arbeider på vegne av dem i Norge.
Prosjekt P6346 |
|
Tenderer |
Agents |
DCNS |
|
ThyssenKrupp Marine Systems GmbH |
|
Denne listen oppdateres ved endring.