Markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge

Regjeringen har satt i gang et utredningsarbeid der hensikten er å finne tiltak som bedre beskytter barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke. Matvarebransjens etablerte sevlreguleringsordning gjelder inntil videre.

Regjeringen varslet i folkehelsemeldinga at den vil se på mulige tiltak for bedre å beskytte barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke. Et mulig tiltak er å forby markedsføring av denne typen.

Stortinget har i sin behandling av folkehelsemeldinga bedt regjeringen om å forskriftsfeste et slik forbud, og at forbudet innføres i løpet av 2023.

Det er satt i gang et utredningsarbeid for å vurdere tiltak som vil redusere markedsføring for usunn mat og drikke overfor barn, inkludert et forbud i tråd med stortingsvedtaket. En arbeidsgruppe ledet av Helse- og omsorgsdepartementet er etablert. I gruppa er det medlemmer fra Barne- og familiedepartementet, Folkehelseinstituttet, Forbrukertilsynet, Helsedirektoratet og Mattilsynet.

Før det kan innføres et forbud mot markedsføring, må et slikt forslag utredes i tråd med utredningsinstruksen og det må gjennomføres en høringsrunde. Det er også behov for en EØS-høring og en kunngjøring i tråd med internasjonale forpliktelser. Det er derfor for tidlig å si noe om konkret tidsplan eller detaljer i et eventuelt regelverksforslag.

Et eventuelt regelverksforslag vil sendes på åpen høring på vanlig måte. Inntil videre er det matvarebransjens selvreguleringsordning, fulgt opp av Matvarebransjens faglige utvalg (MFU), som gjelder. Helsedirektoratet representerer myndighetene i MFU.