Digital kompetanse i kommunene

Kommunal- og moderniseringsdepartementet og partene i kommunesektoren har inngått avtale om et prosjekt for økt digital kompetanse i kommunene. 40 prosjekter med til sammen 71 kommuner er nå tatt opp i prosjektet.

Utviklingsprosjektet skal stimulere til digitalisering av kommunesektoren, og skape en forståelse for og gi støtte til organisasjonsutviklingen og omstillingen en slik digitalisering medfører for alle aktører i kommunen. Gjennom partssamarbeid skal prosjektet styrke og videreutvikle den digitale kompetansen i kommunene. Prosjektet skal støtte de endrings- og omstillingsprosessene som digitaliseringen medfører, og tilby verktøy for tjenesteutvikling og gode utviklingsprosesser.

Kommuner med i prosjektet:

  • Nittedal
  • Nordre Follo (Oppegård og Ski)
  • Lier
  • Nordre Land
  • Hole
  • Gran
  • Indre Østfold (Askim, Eidsberg, Hobøl, Spydeberg og Trøgstad)
  • Larvik
  • Nye Namsos (Namsos, Fosnes og Namdalseid 
  • Holtålen
  • Fosen (Bjugn, Ørland, Rissa, Leksvik, Roan, Åfjord og Osen)
  • Levanger
  • Os
  • Røros
  • Ringebu
  • Nord-Fron
  • Fyresdal
  • Nye Lyngdal (Lyngdal og Audnedal)
  • Nye Lindesnes (Lindesnes, Marnardal og Mandal)
  • Time
  • Hjelmeland
  • Gjesdal
  • Sandnes (skal slå seg sammen med Forsand)
  • Gloppen
  • Volda (Ny kommune med Hornindal fra 2020)
  • Ny kommune i indre Sunnfjord (Jølster, Førde, Naustdal og Gaular)
  • Stryn
  • Luster
  • Sogndal (slås sammen med Leikanger og Balestrand)
  • Eid (ny kommune med Selje)
  • Askvoll
  • Narvik (ny kommune med Ballangen og Tysfjord)
  • Lyngen
  • Porsanger
  • Tromsø
  • Hattfjelldal
  • Bardu
  • Senja (sammenslåing av Berg, Lenvik, Torsken og Tranøy)
  • Harstad

For kommunene i prosjektet vil det arrangeres en oppstartskonferanse, samt to workshops i løpet av perioden. I prosjektet står partssamarbeidet sentralt fordi endrings- og omstillingsarbeid krever involvering og medvirkning for å sikre en god gjennomføring. Derfor forventes det deltakelse fra administrasjonen, tillitsvalgte og folkevalgte på samlinger.

I tillegg til møteplasser utvikles en kunnskapsplattform for kommunene. Denne vil være tilgjengelig for alle kommuner. Kunnskapsplattformen lanseres på oppstartskonferansen.

Prosjektet er et samarbeid mellom Kommunal- og moderniseringsdepartementet, KS og hovedsammenslutningene i arbeidslivet. KS har ansvar for gjennomføring av møteplassene.

Utviklingsprosjektet har en varighet på 2 år.

Oppstartskonferansen arrangeres 5. mars. Kommuner som ikke er med i programmet kan følge denne konferansen på streaming på ks.no.