Aktiver Javascript i din nettleser for en bedre opplevelse på regjeringen.no

Sjømat og helse

Fisk og annen sjømat har et høyt innhold av mange næringsstoffer, og er en god kilde for både proteiner, fett, spesielt de lange flerumettede marine n-3-fettsyrene, vitamin D, vitamin B12, selen og jod.

En av de største helseutfordringene i den vestlige verden i dag er knyttet til kostholdet (blant annet for mye mettet fett, sukker og salt) i tillegg til for lite fysisk aktivitet. Forebygging av livsstilssykdommer gjennom sunnere kosthold, økt fysisk aktivitet og røykeslutt er et høyt prioritert tema i Verdens helseorganisasjon (WHO) sitt arbeid fremover.

Befolkningen i Norge blir generelt anbefalt å øke inntaket av fisk og annen sjømat, særlig de som i dag spiser lite fisk. Helsemyndighetene lanserte nye kostråd i 2011 basert på systematiske kunnskapsoppsummeringer og forsking på feltet. Et av rådene er som følger:

Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har i rapporten "Nytte- og risikovurdering av fisk i norsk kosthold" fra desember 2014 skrevet følgende:

  • Fisk en viktig kilde til godt balansert kosthold med hensyn til protein og viktige næringsstoffer som EPA og DHA, vitamin D, jod og selen.
  • VKM mener at de som har fiskekonsum som er lavere enn tilsvarende én middagsporsjon per uke vil gå glipp av de gunstige virkningene av fiskekonsum på hjerte- og karsykdommer og optimal nevrologisk utvikling hos foster og spedbarn.
  • I sine oppdaterte råd konkluderer VKM med at det ikke lenger er grunn til å si at kvinner i fruktbar alder og jenter bør begrense inntaket av fet fisk ut fra et helseperspektiv, slik det var da VKM gjorde den første nytte- og risikovurderingen av fisk i 2006.
  • Fordelene ved å spise fisk oppveier klart den ubetydelige risikoen som dagens nivåer av miljøgifter og andre kjente fremmedstoffer i fisk representerer.

Nasjonalt råd for ernæring
Kostholdsråd

Vitenskapskomiteen for mattrygghet
Nytte- og risikovurdering av fisk i norsk kosthold

NIFES
Samleside: Trygg sjømat
Artikkel: Hvor mye fisk bør vi spise?
Samleside: Sjømat og helse
Artikkel: Hvorfor spise sjømat?
Samleside: Overvåkning

NOFIMA
Sjømatindustri
Forbruker og marked
Mat og helse

Til toppen