Unntak fra anskaffelsesforskriften del II

1 Innledning

Forskriftens § 5-2 første ledd fastsetter at forskriftens del II ikke gjelder for kontrakter som

  • oppdragsgiveren bare kan inngå med en bestemt leverandør i markedet
  • oppdragsgiveren kan inngå på grunnlag av et usedvanlig fordelaktig tilbud
  • oppdragsgiveren på grunn av uforutsette omstendigheter ikke kan utsette inngåelsen av
  • gjelder tilleggsytelser som er strengt nødvendige på grunn av uforutsette omstendigheter
  • oppdragsgiveren inngår etter en mislykket åpen eller begrenset tilbudskonkurranse
  • gjelder varer eller tjenester som kjøpes på børs, råvarebørs eller lignende marked
  • gjelder nødvendige dekningskjøp

 At denne typen anskaffelser er unntatt fra del II, innebærer at oppdragsgiveren er fritatt fra å følge alle reglene i del II. Oppdragsgiveren er imidlertid ikke fritatt fra å følge forskriftens del I og anskaffelsesloven. Oppdragsgiveren må derfor følge de grunnleggende prinsippene i anskaffelsesloven § 4 om likebehandling, forutberegnelighet, konkurranse, etterprøvbarhet og forholdsmessighet i anskaffelsesprosessen. Konkurranseprinsippet gjelder bare så langt det er mulig. Det er ikke hensikten å pålegge oppdragsgiveren å avholde en konkurranse der det kun finnes én leverandør i markedet.[1]

Kontrakter som er omfattet av de tilsvarende unntakene i §§ 13-3 og 13-4 vil også falle inn under unntakene i § 5-2, og det er derfor mulig å se hen til veiledningen om disse unntakene. Anvendelsesområdet til unntakstilfellene i § 5-2 er imidlertid videre enn de tilsvarende unntakene i §§ 13-3 og 13-4 og kan omfatte også tilfeller som ikke faller inn under disse bestemmelsene.

Unntak fra del II for kontrakter som omfattes av § 5-2, vil behandles i punkt 2 nedenfor. § 5-2 annet ledd fastsetter at disse unntakene ikke gjelder for kontrakter om særlige tjenester som overstiger EØS-terskelverdien i § 5-3 annet ledd, som er på 6,3 millioner kroner ekskl. mva. Unntak fra kunngjøringsplikten for kontrakter om særlige tjenester som overstiger EØS-terskelverdien, behandles i punkt 3.

2 Unntak fra del II for tilfeller som er omfattet av § 5-2

2.1 Oppdragsgiveren kan bare inngå kontrakt med en bestemt leverandør

Oppdragsgiveren er fritatt fra reglene i del II ved kontrakter som bare kan inngås med en bestemt leverandør i markedet, jf. § 5-2 første ledd bokstav a. Det er oppdragsgiveren som har bevisbyrden for at vilkåret er oppfylt, og det er en høy terskel for å påberope seg unntaket.

Det må foreligge objektive årsaker til at kun én leverandør kan oppfylle ytelsen. Dette vil eksempelvis være tilfeller hvor det kun er én leverandør som har den nødvendige tekniske kompetansen til å utføre oppdraget eller som produserer det ønskede produktet. Andre aktuelle tilfeller er der det av kunstneriske grunner kun finnes én leverandør eller der en leverandør har enerett på ytelsen.

KOFA har tidligere uttalt at vilkåret kan være oppfylt "der det kun er én leverandør som har produkter som er kompatible med produkter oppdragsgiver allerede har"[2]. Det skal mye til for at oppdragsgiveren skal klare å sannsynliggjøre at andre leverandører, herunder grupper av leverandører, ikke kan eller ikke vil kunne bli i stand til å levere den aktuelle ytelsen.

Når det gjelder omfanget av de undersøkelser som oppdragsgiveren må foreta, så er det ikke tilstrekkelig å bare hevde at det kun finnes én leverandør som kan oppfylle behovet eller at de kun vet om én leverandør fordi de mangler kunnskap om markedet. Det er heller ikke tilstrekkelig å bevise at én leverandør kan levere ytelsen mer effektivt enn andre.[3] Unntaket gjelder heller ikke når det foreligger rimelige alternativer og den manglende konkurransen skyldes at oppdragsgiveren har tilpasset anskaffelsesdokumentene til en bestemt leverandør.

Ettersom del II gjelder anskaffelser under EØS-terskelverdiene vil det som et utgangspunkt være tilstrekkelig å godtgjøre at det kun er én leverandør i det norske markedet. Oppdragsgiveren må imidlertid foreta en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, da markedet vil kunne variere med anskaffelsens art og verdi. Kravene til forholdsmessighet, konkurranse og ikke-diskriminering kan tale for at oppdragsgiveren i visse tilfeller også må undersøke markedet i EØS-området for å godtgjøre at vilkåret er oppfylt.

2.2 Oppdragsgiveren kan inngå kontrakt på grunnlag av et usedvanlig fordelaktig tilbud

Oppdragsgiveren er fritatt fra reglene i del II der han kan inngå kontrakt på grunnlag av et usedvanlig fordelaktig tilbud som gjør det mulig å anskaffe ytelsene til en pris som er vesentlig under markedspris, jf. § 5-2 første ledd bokstav b. Det er en høy terskel for å påberope seg unntaket.

Når det skal vurderes hva som er usedvanlig fordelaktige vilkår, er det forholdet mellom tilbudet og de normale markedsprisene for tilsvarende ytelser som skal legges til grunn. Hvor mye en pris må ligge under markedspris for at den skal være "vesentlig under markedspris" må avgjøres etter en konkret helhetsvurdering.

For å avgjøre om tilbudet er usedvanlig fordelaktig, må oppdragsgiveren ha kunnskap om det aktuelle markedet. Det kreves meget god kjennskap til det aktuelle markedet hvor ytelsen kan anskaffes.[4] Som utgangspunkt stilles det derfor relativt strenge krav. Hvor strenge disse kravene er, må avgjøres ut fra omstendighetene i den enkelte anskaffelsen og vil blant annet avhenge av anskaffelsens størrelse.[5]  

2.3 Uforutsette omstendigheter gjør at anskaffelsen ikke kan utsettes

Oppdragsgiveren er fritatt fra reglene i del II der han på grunn av uforutsette omstendigheter ikke kan utsette inngåelsen av kontrakten i den tidsperioden det vil ta for å få gjennomført en åpen eller begrenset tilbudskonkurranse, jf. § 5-2 første ledd bokstav c.

For å falle inn under bestemmelsen må det:

  • ha oppstått uforutsette omstendigheter
  • ikke være mulig å utsette anskaffelsen i den tiden det tar å gjennomføre en konkurranse
  • være årsakssammenheng mellom de uforutsette omstendighetene og det at det ikke er tid til å gjennomføre en konkurranse.

Vilkåret uforutsette omstendigheter viser til force majeure-lignende forhold som jordskjelv, oversvømmelser, brann og lignende. Bestemmelsen dekker også andre tilfeller som oppdragsgiveren objektivt sett ikke kunne ha forutsett, for eksempel at eksisterende leverandør går konkurs eller at oppdragsgiveren må heve kontrakten på grunn av et vesentlig kontraktsbrudd. Dårlig planlegging kan ikke begrunne bruk av bestemmelsen.

Det er videre et vilkår at anskaffelsen ikke kan utsettes i den perioden det tar å gjennomføre anskaffelsen. Dette beror på en konkret vurdering. Det må eksempelvis vurderes om liv eller helse står på spill eller om det er eiendom eller andre verdier som kan bli ødelagt dersom anskaffelsen utsettes. Det vil ha betydning i denne vurderingen at man i del II ikke har minimumsfrister slik at en konkurranse etter del II vil kunne gjennomføres forholdsvis raskt.

Til sist er det et vilkår om årsakssammenheng mellom de uforutsette omstendighetene og det forhold at det ikke er tid til å gjennomføre konkurranse. Dette innebærer at unntaket ikke kommer til anvendelse dersom det er andre grunner til at det er nødvendig med en hasteanskaffelse.

Formålet bak bestemmelsen tilsier at det ikke skal inngås kontrakter med en varighet som er lengre enn det som er nødvendig for å forberede og gjennomføre en nye anskaffelse etter reglene i forskriftens del II.  

2.4 Uforutsette omstendigheter gjør det strengt nødvendig å anskaffe tilleggsytelser fra samme leverandør

Oppdragsgiveren er fritatt fra reglene i del II der kontrakten gjelder tilleggsytelser som på grunn av uforutsette omstendigheter er strengt nødvendige for å få fullført en kontrakt, jf. § 5-2 første ledd bokstav d. Forutsetningen er at oppdragsgiveren inngår kontrakten om tilleggsytelsene med samme leverandør.

For at unntaket skal komme til anvendelse må anskaffelsen gjelde tilleggsytelser til en annen ytelse. Ytelsene må ha samme formål og en naturlig sammenheng. Unntaket hviler på en presumsjon om at det klart mest økonomisk effektive for oppdragsgiveren er å tildele kontrakten om tilleggsytelser til den leverandøren som utførte den opprinnelig ytelsen.

Tilsvarende som i unntaket etter bokstav c, er uforutsette omstendigheter forhold som oppdragsgiveren etter en objektiv vurdering ikke kunne forutse. Dårlig planlegging fra oppdragsgiveren sin side er ikke omfattet av bestemmelsen. Det vises til omtalen av uforutsette omstendigheter i punkt 2.3.    

Tilleggsytelsene skal være strengt nødvendige for fullføringen av den opprinnelige ytelsen. At det er strengt nødvendig, kan eksempelvis være tilfellet i anskaffelser hvor det vedtas nye offentligrettslige krav som stiller andre krav til arbeidet enn forutsatt.

2.5 Oppdragsgiveren inngår kontrakt etter en mislykket åpen eller begrenset tilbudskonkurranse

Oppdragsgiveren er fritatt fra reglene i del II der kontrakten inngås etter en mislykket åpen eller begrenset tilbudskonkurranse, jf. § 5-2 første ledd bokstav e. Forutsetningen er at oppdragsgiveren ikke foretar vesentlige endringer i anskaffelsesdokumentene.

En mislykket åpen eller begrenset anbudskonkurranse vil blant annet foreligge der det ikke foreligger tilbud, der de mottatte tilbudene skal eller kan avvises etter § 9-5 eller der de mottatte tilbudene er uakseptable, for eksempel ved at de ikke oppfyller oppdragsgiverens behov. Det er en objektiv vurdering som må legges til grunn når det skal avgjøres om et tilbud er uakseptabelt.

De tilfellene som faller inn under § 13-3 vil også være omfattet av denne bestemmelsen, og man kan se hen til departementets veiledning om disse reglene.  § 13-3 henviser til § 13-2 bokstav e som lister opp de vanligste eller typiske tilfellene som kan gjøre at et tilbud ikke kan aksepteres. Listen er ikke uttømmende og det åpnes også for at andre avvisningsgrunner eller lignede forhold til de som er listet opp, kan gjøre tilbudet uakseptabelt. For det nærmere innholdet i grunnene som listes opp i § 13-2 bokstav e og vurderingen av hva som utgjør et uakseptabelt tilbud, vises det til veiledningen om denne bestemmelsen.

2.6 Gjelder varer eller tjenester som kjøpes på børs, råvarebørs eller lignende marked

Oppdragsgiveren er fritatt fra reglene i del II der kontrakten gjelder varer eller tjenester som kjøpes på børs, råvarebørs eller lignende marked, jf. § 5-2 første ledd bokstav f.

Denne typen markedsplasser sikrer at prisen tilsvarer det markedet til enhver tid er interessert i å kjøpe varen eller tjenesten for. De sikrer derfor både effektiv ressursbruk og konkurranse om disse varene uten at det er nødvendig å gjennomføre en konkurranse etter del II.

Typiske varer som omsettes på denne typen markedsplasser er kaffe, te, korn, metall og elektrisitet.

2.7 Gjelder dekningskjøp som er nødvendige

Oppdragsgiveren er fritatt fra reglene i del II der kontrakten gjelder dekningskjøp som er nødvendige fordi en konkurranse må avlyses, eller fordi det har oppstått en tvist som forsinker en kontraktsinngåelse, jf. § 5-2 første ledd bokstav g.

Et dekningskjøp er et kjøp som dekker oppdragsgiverens behov i tidsrommet det tar å få gjennomført en alminnelig anskaffelse.

Forutsetningen for at unntaket kommer til anvendelse er at oppdragsgiveren ikke inngår kontrakten for en lengre periode enn det som er nødvendig for å få gjennomført en åpen eller begrenset tilbudskonkurranse.

Det kan være mange grunner til at en konkurranse må avlyses, eksempelvis fordi det er brukt ulovlige tildelingskriterier. En kontraktsinngåelse kan også bli forsinket dersom oppdragsgiveren avventer kontraktsinngåelse i påvente av utfallet av nemnds- eller domstolsbehandling.

Felles for de nevnte tilfellene er at oppdragsgiveren har en risiko for ikke å få dekket et nødvendig anskaffelsesbehov. For eksempel der en stans i leveransene vil kunne få alvorlige konsekvenser for de oppgaver det offentlige er pålagt å utføre.

3 Unntak fra del II for anskaffelser av særlige tjenester

§ 5-2 annet ledd fastsetter at unntakene angitt i bestemmelsens første ledd ikke gjelder for kontrakter om særlige tjenester som overstiger EØS-terskelverdien i § 5-3 annet ledd. Denne terskelverdien er på 6,3 millioner kroner ekskl. mva.

Hvilke tjenester som regnes som særlige tjenester fremgår av forskriften vedlegg 2, jf. § 4-1 bokstav f. Her er alle kategoriene av særlige tjenester listet opp.

Kontraktene om særlige tjenester kan imidlertid være unntatt fra kunngjøringsplikten etter § 8-17 femte ledd. Kunngjøringsplikten gjelder ikke for disse kontraktene når oppdragsgiveren inngår en "tjenestekontrakt med vinneren eller en av vinnerne av en plan og designkonkurranse, forutsatt at alle vinnerne av plan- og designkonkurransen blir invitert til å gi tilbud".[6] Kunngjøringsplikten gjelder heller ikke for disse kontraktene "når vilkårene i § 13-3 eller § 13-4 er oppfylt".[7] Se nærmere omtale av disse unntakene i departements veiledning til vilkår for bruk av konkurranse med forhandling uten forutgående kunngjøring og anskaffelse uten konkurranse.


[1] Se NOU 2014:24, Enklere regler –bedre anskaffelser, s. 110.

[2] KOFA sak 2014/31 premiss 23.

[3] Se eksempelvis KOFA sak 2016/123 premiss 16 og KOFA sak 2014/3 premiss 33.

[5] Se KOFA sak 2009/216 premiss 28 og 29.

[6] Jf. § 8-17 femte ledd bokstav a

[7] Jf. § 8-17 femte ledd bokstav b