Utlysning av ny rammeavtale om kvalitetssikring av konseptvalgutredninger og forprosjekt for store statlige investeringsprosjekter

I løpet av våren 2023 skal det gjennomføres en anskaffelsesprosess med det formål å inngå en ny rammeavtale om kvalitetssikring av konseptvalgutredninger og forprosjekt for store statlige investeringsprosjekter. Finansdepartementet inviterer til informasjonsmøte med leverandører fredag 3. mars.

Bakgrunn

For å bidra til effektiv ressursbruk skal store statlige investeringsprosjekter følge kravene til utredning og kvalitetssikring i statens prosjektmodell (rundskriv R-108), herunder gjennomgå ekstern kvalitetssikring ved to kontrollpunkter før prosjektet eventuelt legges frem for Stortinget. KS1 er en kvalitetssikring av konseptvalgutredningen (KVU) og gjennomføres før det tas beslutning om konsept. KS2 er en kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsanslag for valgt prosjektalternativ og gjennomføres etter fullført forprosjekt.

Private konsulentfirmaer har siden 2000 utført den eksterne kvalitetssikringen på oppdrag fra ansvarlig fagdepartement for prosjektet og Finansdepartementet iht. rammeavtale om kvalitetssikring av konseptvalgutredninger og forprosjekt for store statlige investeringsprosjekter. Gjeldende rammeavtale utløper 21.09.2023.

Det skal gjennomføres en anskaffelsesprosess i løpet av våren 2023 med det formål å inngå en ny rammeavtale som skal tre i kraft når dagens avtale utløper.

Tentativ tidsplan for anskaffelsesprosessen: 

Dato

Milepæl

03.03.2023

Informasjonsmøte med leverandører

27.03.2023

Kunngjøring av konkurransen

08.05.2023

Frist for mottak av tilbud

Uke 24

Meddelelse om valg av leverandør

Uke 38

Ny rammeavtale trer i kraft

Formålet med informasjonsmøtet

Formålet med informasjonsmøtet er å orientere markedet om den kommende anskaffelsen. Informasjonsmøtet kunngjøres på Doffin som en veiledende kunngjøring. Det vil ikke være anledning til å sende skriftlige innspill eller spørsmål før eller etter møtet. Alle interessenter har anledning til å melde seg på informasjonsmøtet. Deltakelse er ikke en forutsetning for å kunne delta i den påfølgende konkurransen. Eventuell kunngjøring av konkurransen kommer senere.

Foreløpig dagsorden:

  1. Formålet med informasjonsmøtet v/ FIN
  2. Behov som ønskes dekket i anskaffelsen samt rammeavtalens omfang v/ FIN
  3. Prosessen for anskaffelsen v/FIN
  4. Spørsmål

Om informasjonsmøtet

Informasjonsmøtet avholdes:
Dato: Fredag 3. mars, kl. 11.30-13.00
Sted: Auditoriet i R5 i Regjeringskvartalet, Akersgata 59, 0180 Oslo.

Husk å ta med gyldig legitimasjon.

Påmelding

Oppdragsgiver benytter elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) via Complete Tender Management (CTM) levert av EU Supply, ved gjennomføring av informasjonsmøtet. All kommunikasjon skal forgå ved hjelp av dette.

Ved behov for teknisk brukerstøtte, skal EU Supply kontaktes på telefon 23 96 00 10 eller kgv@eu-supply.com.

Frist for påmelding: Mandag 27. februar 2023, kl. 16.00.

Skriftlig påmelding med navn på leverandør, antall deltakere samt deltakernes fulle navn sendes som melding i KGV.

Hver leverandør kan stille med inntil to personer.

Se plansjer fra informasjonsmøtet