Eidsvoll kommune - innsigelse til områderegulering Vilberg

Kommunal- og moderniseringsdepartementet godkjenner områderegulering for Vilbergområdet i Eidsvoll kommune. Kommunen bør i den videre detaljreguleringen av delområde BU3 søke å begrense omdisponering av dyrka mark. Fylkesmannens innsigelse tas med dette ikke til følge.

Bakgrunn

Kommunal- og moderniseringsdepartementet viser til oversendelse av 20. desember 2017 fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Saken er sendt til departementet for avgjørelse etter plan- og bygningsloven § 12-13 annet ledd på grunn av uløst innsigelse fra fylkesmannen.

Eidsvoll kommune vedtok områderegulering for Vilbergområdet 10. oktober 2017. Planen dekker et areal på 388 dekar, og legger til rette for bygging av ny Vilberg barneskole inklusiv flerbrukshall/gymnastikksal på Tynsåkjordet. I tillegg åpner planen for videreutvikling av eksisterende Vilberg ungdomsskole innenfor dagens skoleområde, omdisponering av eksisterende Vilberg barneskole til område for boligformål, fortetting av to eksisterende boligområder samt utbedring av eksisterende vegnett og kryss.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus fremmet innsigelse til planforslaget 17. februar 2017. Innsigelsen gjelder delområde BU3, som legger til rette for bygging av ny Vilberg barneskole på Tynsåkjordet. Innsigelsen er begrunnet med at plassering av ny Vilberg barneskole på dyrka mark og utenfor sentrum, er i strid med nasjonale mål for jordvern og økt matproduksjon, samt regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus. Fylkesmannen mener at det er nødvendig å søke andre løsninger for barneskole i Eidsvoll, for å ivareta jordvern og nasjonale mål for bærekraftig areal- og transportpolitikk.

Fylkesmannen mener at potensialet for fortetting og transformasjon innenfor eksisterende byggesone i Eidsvoll sentrum er betydelig, og at den foreslåtte plasseringen av ny Vilberg barneskole på Tynsåkjordet ikke er godt nok vurdert eller begrunnet. Fylkesmannen kan ikke se at alternative lokaliseringer er blitt grundig utredet, og finner det uheldig at kommunen fraviker kommuneplanen så kort tid etter at den ble vedtatt. Fylkesmannen viser til regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus, der Eidsvoll tettsted utpekes som et prioritert lokalt tettsted, som skal utvikles konsentrert med sikte på å være sentrum for hele kommunen eller et større geografisk omland. Fylkesmannen mener at skolen må plasseres sentralt i tettstedet, slik at flest mulig ansatte og elever kan gå, sykle eller reise kollektivt for å komme på skolen, i tråd med nasjonale og regionale føringer. Dagens barneskole ligger cirka 1 km fra togstasjonen. Plasseringen av ny Vilberg barneskole på Tynsåkjordet vil føre til en dobling av gangavstanden til togstasjonen.

Fylkesmannen peker på at store deler av planområdet for områdereguleringen er avsatt til undervisningsformål i dag. Her ligger en barnehage, nåværende Vilberg barneskole, en ungdomsskole og en videregående skole med store ledige arealer. Fylkesmannen etterlyser en grundig vurdering av fortettingspotensialet innenfor det totale undervisningsarealet, før det treffes beslutning om å bygge ny skole på Tynsåkjordet.

Fylkesmannen vurderer at Tynsåkjordet, hvor nye Vilberg barneskole planlegges, er av nasjonal og regional verdi som jordbruksareal. Arealet består av fulldyrket jord av svært god til god jordkvalitet, er godt drenert og har høyt avlingspotensial for både korn og fôrvekster. Fylkesmannen mener at jordvernhensyn må vektes tungt i lys av framtidig befolkningsvekst og behovet for å øke matvareproduksjonen.

Fylkesmannen bemerker videre at det er store utfordringer knyttet til eventuell jordflytting, og at produksjonspotensialet vil være vanskelig å opprettholde selv ved vellykket jordflytting. I tillegg vil kostnadene ved et slikt tiltak være store. Nydyrking vurderes heller ikke å være et reelt kompenserende tiltak ved vurdering av spørsmålet om utbygging av Tynsåkjordet.

Akershus fylkeskommune fremmet i brev 24.02.2017 innsigelse til planen for å sikre friområder rundt to gravhauger. Innsigelsen er tatt til følge i vedtatt plankart.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) fremmet i brev 12.01.2017 innsigelse til planen ut fra at faren for kvikkleireskred ikke er tilstrekkelig avklart. Innsigelsen er tatt til følge ved at vedtatte reguleringsbestemmelser inneholder krav om detaljregulering med tilhørende krav om avklaring av områdestabilitet for alle byggeområder i planen.

Eidsvoll kommune skriver i brev 22.10.2017 at kapasiteten på Vilberg barneskole i Eidsvoll sentrum allerede er sprengt. Som forutsetning for alternativvurderingene for ny barneskole har kommunen lagt til grunn at det skal bygges en tre-parallell skole med plass til 540 elever, med mulighet for utvidelse til en fireparallell skole til om lag 700 elever. Kommunen anslår at en skole med inntil 784 elever vil ha et arealbehov på om lag 40 dekar inklusive areal for flerbrukshall. Planområdet viser et større areal med tanke på framtidig utvidelse av skolen. Dette utgjør totalt 52 dekar. I vedtatt plankart er det avsatt ca. 47 dekar til område BU3 for den nye skolen. I tillegg er det regulert inn et areal for kollektivholdeplass for den nye skolen, som også er lagt på eksisterende dyrka mark.

Etter at innsigelsen var fremmet, har det vært skriftlig dialog mellom fylkesmannen og kommunen om arealbehov for skolen og muligheten av å innpasse den nye skolen innenfor eksisterende byggesone i Eidsvoll tettsted. Fylkesmannen og kommunen kom ikke til enighet om disse spørsmålene.

Kommunen viser til at planprogrammet til områdereguleringen utredet seks alternativer for lokalisering av ny skole, og at Tynsåkjordet ble vurdert å ha færrest negative konsekvenser. Dette alternativet gir nok areal til å oppnå gode uteområder, samt at skolen kan bygges uten at gammel bygningsmasse legger begrensninger. Planforslaget innebærer omdisponering av den gamle skoletomta til sentrumsnært boligområde, med påfølgende boligfortetting i Eidsvoll sentrum. Rehabilitering av eksisterende skole er ifølge kommunen ikke lenger et aktuelt alternativ, da arealet som var tenkt benyttet til eventuell utvidelse av eksisterende skole nå er solgt, og ny bebyggelse oppført på tomta. Mulige alternativer er da å benytte eksisterende barnehagetomt, eventuelt å ekspropriere om lag 10 boligeiendommer. Kommunen har konkludert med at rehabilitering av Vilberg skole synes uaktuelt ut fra blant annet kostnader, høyt konfliktnivå knyttet til ekspropriasjon, samt en krevende situasjon med kombinert drift og bygging av ny skole.

Kommunen mener at Trolldalen er det mest aktuelle alternativet til Tynsåkjordet. Fortrinnet her er at tomta allerede er regulert til offentlige bygninger; skole og barnehage, og at skolen kan prosjekteres samtidig med detaljregulering. Tomta i Trolldalen ligger 3,3 km fra sentrum, mens Tynsåkjordet ligger 1,2 km fra sentrum. En ny skole i Trolldalen vil ikke gi like stor mulighet til sambruk av flerbrukshall, svømmehall og øvrige idrettsanlegg som Tynsåk-alternativet. Muligheten for slik sambruk er av kommunen løftet fram som et vesentlig moment i vurderingen av lokaliseringsalternativene. Kommunen konkluderer med at Tynsåkjordet er best med tanke på kostnader, samt at flerbrukshall ved dette alternativet også kan benyttes av ungdomsskolen.

Kommunen tok ut fra dette ikke hensyn til innsigelsen fra fylkesmannen. Kommunen legger vekt på at behovet for økt skolekapasitet er stort, og at det er nødvendig med snarlig planavklaring for å kunne igangsette bygging den nye skolen.

Mekling ble holdt 15. september 2017, uten at det ble oppnådd enighet mellom partene.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har i oversendelsen 20. desember 2017 til Kommunal- og moderniseringsdepartementet anbefalt at innsigelsen tas til følge ut fra jordvernhensyn. Fylkesmannen har også lagt vekt på fylkesrådmannens anmodning i brev 24.02.2017 om å vurdere alternative løsninger for ny barneskole i Eidsvoll. Fylkesmannen uttrykker samtidig forståelse for at kommunen ønsker å etablere et campus-liknende område med ny skole og flerbrukshall på Tynsåkjordet.

Møte og befaring ble avholdt 21. mars 2018 med representanter fra Eidsvoll kommune, Eidsvoll landbruksforening, Akershus Bondelag, Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Akershus fylkeskommune, Landbruksdirektoratet, Miljødirektoratet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet og Kommunal- og moderniserings-departementet.

Klima- og miljødepartementet tilrår at innsigelsen ikke tas til følge. Departementet viser til at en eventuell skole på Tynsåkjordet fortsatt vil bli liggende i Eidsvoll tettsted, med akseptabel gang- og sykkelavstand for mange. Flytting av skolen til Tynsåkjordet vil ifølge konsekvensutredningen ikke øke bruken av skoleskyss i vesentlig grad, og heller ikke medføre store endringer i trafikkmengden til og fra skoleområdet. Klima- og miljødepartementet kan på denne bakgrunnen ikke se at Eidsvoll kommunes forslag til lokalisering av ny barneskole er av vesentlig betydning på klimaområdet, og vil derfor ikke anbefale at innsigelsen tas til følge. Departementet presiserer likevel at avveiningen har vært vanskelig, og er langt på vei enig i at potensialet for fortetting og transformasjon bør utnyttes før nye utbyggingsområder tas i bruk. Omfang og avstand vurderes i dette tilfellet slik at det ikke kan sies å være av nasjonal eller vesentlig regional betydning i klimasammenheng. Klima- og miljødepartementet har ikke vurdert hensynet til jordvern.

Landbruks- og matdepartementet tilrår at innsigelsen tas til følge, i lys av Stortingets vedtatte jordvernmål. Departementet vektlegger at Tynsåkjordet er en del av et større sammenhengende jordbruksareal, og at en omdisponering her vil være i strid med kommuneplanens arealdel vedtatt i 2015. En omdisponering vil innebære at ca. 70 dekar verdifull dyrka mark med høyt produksjonspotensial går tapt, og kan medføre utbyggings-press på omkringliggende dyrka mark. Departementet mener at lokalisering av en viktig samfunnsinstitusjon som ny barneskole bør vurderes i en helhetlig kommuneplanprosess.

Kommunal- og moderniseringsdepartementets vurdering

Kommunal- og moderniseringsdepartementet skal ta stilling til om områdereguleringen for Vilberg kan godkjennes slik planen er lagt fram av kommunen, eller om innsigelsen fra fylkesmannen skal tas til følge. Etter plan- og bygningsloven § 12-13 andre ledd avgjør departementet om innsigelsen skal tas til følge, og kan i den forbindelse gjøre de endringer i reguleringsplanen som finnes påkrevd.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet viser til de statlige planretningslinjene for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, som har som mål at utbyggingsmønster og transportsystem bør fremme utvikling av kompakte byer og tettsteder, redusere transportbehovet og legge til rette for klima- og miljøvennlige transportformer. Retningslinjene sier at potensialet for fortetting og transformasjon bør utnyttes før nye utbyggingsområder tas i bruk, at det er nødvendig å ta vare på god matjord, men at jordvernet må balanseres mot storsamfunnets behov. Retningslinjene gir også føringer om at ved forslag om omdisponering av verdifull dyrket jord, bør potensialet for fortetting og transformasjon være kartlagt.

Landbruks- og matdepartementet sendte 1. oktober 2018 brev til alle fylkesmennene, der nasjonale og regionalt viktige interesser innenfor jordvern konkretiseres. I brevet markeres at kornarealene, og særlig matkornarealene, er en viktig faktor for Norges matsikkerhet og selvforsyningsgrad. Dersom en må veie jordressursen mot andre hensyn, skal den verdsettes eller klassifiseres. I tillegg må det vurderes om arealet er lettdrevet ut fra arrondering, størrelse og tilgjengelighet, og om det er en del av et større, sammenhengende jordbruksareal. Det skal også legges vekt på drifts- og miljømessige forhold for gjenværende jordbruk. I vurderingen av en kommunal plan skal fylkesmannen se på om den legger til rette for tiltak som vurderes å være av vesentlig samfunnsmessig verdi. Dette må veies opp mot jordbruksarealet sin verdi.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet mener at en lokalisering av nye Vilberg barneskole innenfor den eksisterende byggesonen i Eidsvoll tettsted ville vært den beste løsningen for å følge opp regional og nasjonal arealpolitikk. En slik løsning kunne ha medvirket til et tettere og mer kompakt sentrumsområde. Samtidig kunne verdifulle jordbruksarealer ha blitt spart for utbygging.

Departementet har i denne saken likevel lagt avgjørende vekt på kommunens vurdering av at befolkningsutviklingen i kommunen tilsier at en ny skole må være på plass innen få år. Videre viser vi til kommunens vurderinger av at klargjøring av egnet tomt for en ny skole av denne størrelsen innenfor eksisterende byggesone, er så komplekst og tidkrevende at byggingen sannsynligvis ville blitt forsinket med flere år, og at et slikt alternativ ville fordyre prosjektet vesentlig. Departementet ser ut fra dette at kommunen har kommet i en situasjon der realisering av det antatt beste lokaliseringsalternativet for nye Vilberg barneskole, har blitt svært vanskelig å gjennomføre.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ut fra en samlet vurdering kommet til at Tynsåkjordet aksepteres som lokalitet for ny Vilberg barneskole. En barneskole er et samfunnsnyttig formål av stor betydning, og departementet legger til grunn at Eidsvoll kommune har behov for snarlig igangsetting av byggeprosjektet for den nye skolen. Hensynet til at det skal være mulig å legge til rette for en funksjonell skole med gode utearealer innenfor et sammenhengende areal, samt muligheten for en god samdrift med øvrige skole- og idrettsanlegg, er også vektlagt i departementets beslutning.

Departementet bemerker likevel at de tallene som kommunen har lagt til grunn for vurdering av behov for framtidige utvidelser av skolen, er høyere enn det elevtallsprognosen i kommunens brev av 22. oktober 2017 tilsier. I tillegg har fylkesmannen påpekt at kommunen har lagt betydelig høyere arealnormer til grunn enn det som synes å være vanlig praksis. Det kan ut fra dette synes å være usikkerhet med hensyn til hva som er et reelt arealbehov for den nye skolen. Kommunen bør derfor i forbindelse med detaljreguleringen foreta en grundigere vurdering av arealbehovet og fotavtrykket for skolen, for å redusere arealbeslaget av dyrka mark så mye som mulig. Kommunen bes i denne sammenheng også vurdere om den planlagte flerbrukshallen kan legges annet sted enn innenfor område BU3, for å bevare en større del av det omkringliggende jordbruksarealet. Hensynet til gode driftsmessige forhold for jordbruksdrift på gjenværende arealer bør også vektlegges i detaljplanleggingen.

Vedtak

I medhold av plan- og bygningsloven § 12-13 andre ledd godkjenner Kommunal- og moderniseringsdepartementet områderegulering for Vilbergområdet i Eidsvoll kommune.

For kunngjøring av planen gjelder plan- og bygningsloven § 12-12 siste ledd.

Departementets vedtak er endelig og kan ikke påklages. Eidsvoll kommune er orientert om vedtaket gjennom kopi av dette brevet.
 

Med hilsen

Monica Mæland

 

Kopi:
Akershus fylkeskommune
Eidsvoll kommune
Klima- og miljødepartementet
Landbruks- og matdepartementet