Farsund kommune – innsigelse til kommunedelplan for Farsund–Lista

I kommunedelplanen for Farsund–Lista ønsker Farsund kommune å legge til rette for ny næringsvirksomhet i sjøområdene. Fiskeridirektoratet har innsigelse til to områder for taredyrking og et testområde for marine konstruksjoner. Innsigelsene er begrunnet med at tiltakene vil være til ulempe for fiskeriene. Kommunal- og moderniserings-departementet godkjenner Farsund kommunes vedtak. Departementet mener kommunens ønske om å legge til rette for ny næringsvirksomhet i denne saken må veie tyngst, og at kommunen har tatt tilstrekkelig hensyn til fiskerivirksomheten. Innsigelsene tas ikke til følge.

Bakgrunn

Saken er oversendt fra Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder 11. mai 2018 på grunn av uløste innsigelser fra Fiskeridirektoratet. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) avgjør i henhold til plan- og bygningsloven § 11-16 om innsigelsene skal tas til følge.

Forslag til kommuneplan for Farsund–Lista ble første gang sendt på høring i februar 2016. Endringer i planforslaget gjorde det nødvendig med en andre høring vinteren 2017 og en tredje høring høsten 2017. Planen ble vedtatt i kommunestyret 8. mars 2018. Da gjenstod innsigelser fra Fiskeridirektoratet til to akvakulturområder, merket A4, og et bestemmelses­område, merket BE3. Det går fram av planbestemmelsene at akvakulturområdene A4 kan benyttes til dyrking av makroalger (tang og tare). Bestemmelsesområde BE3, som ligger i et sjøområde avsatt til ferdsel, fiske, natur- og friluftsområde, kan benyttes til testing av marine konstruksjoner på bunnen og opp til kote minus 50. Det er ikke stilt krav om reguleringsplan til områdene.

Fiskeridirektoratet region sør fremmet innsigelse til planen 18. mars 2016. Innsigelsene er begrunnet ut fra hensynet til viltlevende marine ressurser og konflikt med utøvelse av fiskeri. Det er ifølge direktoratets registreringer betydelig fiskeriaktivitet i området. Både akvakultur-områdene og testområdet er foreslått lagt mellom og utenom fiskefeltene som er registrert i Fiskeridirektoratets kartdatabase. Direktoratet mener imidlertid det må tas hensyn til at den praktiske utøvelsen av fisket kan være mer arealkrevende enn det som framgår av kartet. Det er sterk strøm i området, og direktoratet påpeker at fiskefartøy kan drive langt i forbindelse med kasting av redskap. Fartøy som tar inn fiskeredskap har dessuten nedsatt eller ingen manøvreringsevne til å unngå faste installasjoner. Fiskeridirektoratet mener derfor det er fare for skade på redskap eller fartøy som følge av at de kan drive inn i de foreslåtte installasjonene. Etter Fiskeridirektoratets vurdering vil dette gjøre at fiskefeltene som ligger inn mot akvakulturområdene og testområdet i praksis vil bli utilgjengelige for fiske.

Ved 2. gangs høring av planen er testområdet blitt delt i to. I ny uttalelse 17. mars 2017 viser Fiskeridirektoratet region sør til at område BE3 fortsatt er i direkte konflikt med fisket. De mener det må stilles svært strenge krav til når og hvordan testingen kan foregå dersom området skal kunne godkjennes. Innsigelsen til den indre delen av testområdet, BE2, ble løst i dialog mellom partene. Av meklingsprotokollen, datert 11. desember 2017, går det fram at Fiskeridirektoratet mener fiskeriinteressene ikke kan vike for akvakultur når det finnes alternative lokaliseringer, som de mener foreligger her.

Farsund kommune legger i saksframlegget til kommunestyret 8. mars 2018 vekt på at områdene det er innsigelse til er lagt utenfor områder med fiskeriinteresser, slik de er vist i Fiskeridirektoratets kystnære fiskeridata. Kommunen skriver at det er nødvendig å komme fram til løsninger som gjør at flere interesser kan leve sammen i det samme sjøområdet dersom kommunen skal kunne tilrettelegge for regjeringens økte satsing på «blå vekst».

I saksframlegget peker kommunen videre på at de har forsøkt å tilpasse planen til fiskeriinteressene ved at område BE3 er redusert i størrelse og flyttet lengre mot nordvest, slik at det ligger lenger vekk fra fiskefeltene i havstrømretningen. Reduksjonen i størrelse gjelder både arealet i seg selv og hvor stor del av overflaten og vannsøylen som kan brukes som testområde. Sammenlignet med det opprinnelige forslaget, er sjøarealet halvert og installasjonsområdet er begrenset til sjøbunnen og vannsøylen opp til kote minus 50. Den øverste delen av vannsøylen og sjøoverflaten, som kommunen mener er mest konfliktfylt, er tatt ut. Kommunen peker på at Fiskeridirektoratets forutsetninger for å trekke innsigelsen, gitt i uttalelse 17. mars 2017, legger så store begrensninger på bruken av området at det kan stilles spørsmål ved om det kan benyttes til formålet.

Kommunen har ikke funnet det hensiktsmessig å flytte de planlagte taredyrkingsområdene A4, slik Fiskeridirektoratet har foreslått. Av meklingsprotokollen av 11. desember 2017 går det fram at kommunen mener områdene er lagt i naturlig forlengelse av nasjonalt tareområde langs land og i det området som er best egnet. Kommunen mener de aktuelle alternativene er mindre godt egnet for taredyrking og i konflikt med andre interesser.

Mekling ble gjennomført 14. november 2017, men førte ikke fram. I meklingen var partene i utgangspunktet villige til å diskutere bestemmelser for å regulere bruken av testområde BE3, men ble ikke enige om hvilke interesser som skulle ha forrang. Fiskeridirektoratet mente at fiskeriinteressene måtte ha forrang, slik at testing stanses når det pågår fiske. Kommunen mente at fisket måtte vike når testing pågår. Dermed kom ikke partene nærmere en løsning. For områdene A4 mente Fiskeridirektoratet at en justering av formålsgrensene ikke ville bidra til å redusere konflikten med fiskeriinteressene, og partene så derfor ingen mulig løsning knyttet til de to lokalitetene.

Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder tilrår at innsigelsene ikke tas til følge, hverken for testområde BE3 eller akvakulturområde A4. Dette begrunnes med at konsekvensene synes å være begrenset negative, og at det dermed bør legges vekt på hensynet til det kommunale selvstyret. I vurderingen peker fylkesmannen på at det er noe usikkerhet rundt konsekvensene for fiskeriinteressene og at kommunen har forsøkt å komme Fiskeridirektoratet i møte ved å foreslå tilpasninger og justeringer av områdene.

Møte og befaring ble gjennomført 26. juni 2018 med representanter fra Farsund kommune, Fiskeridirektoratet, Vest-Agder fylkeskommune, Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder, Nærings- og fiskeridepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) tilrår i sin uttalelse 5. september 2018 å ikke ta innsigelsene fra Fiskeridirektoratet region sør til følge. Selv om noen områder blir utilgjengelige for fiskeriaktivitet og manøvreringen kan bli vanskeligere, vurderer NFD at den planlagte arealbruken ikke gir alvorlige konsekvenser for mulighetene til å drive kystfiske i området eller for næringens lønnsomhet. NFD mener ut fra dette at det ikke står nasjonale fiskeriinteresser på spill, og peker på at tap av fiskeområder til en viss grad må aksepteres dersom det skal være rom for å satse på nye sjøbaserte næringer. NFD legger ut fra dette vekt på kommunens ønske om å legge til rette for nye sjøbaserte næringer, og viser til at dette er i tråd med nasjonale ambisjoner om «blå vekst».

Kommunal- og moderniseringsdepartementets vurdering

Departementet skal ta stilling til om Farsund kommunes vedtak, med testområde BE3 og akvakulturområdene A4, i så stor grad er i konflikt med nasjonale eller vesentlige regionale interesser at vedtaket må endres. Departementet kan gjøre de endringer i planen som finnes påkrevd, jamfør plan- og bygningsloven § 11-16 andre ledd.

I nasjonale forventninger til kommunal- og regional planlegging, vedtatt 12. juni 2015, forventer regjeringen at kommunene sikrer tilstrekkelig areal til fiskeri- og havbruksnæringen, og avveier dette mot miljøhensyn og andre samfunnsinteresser. Det forventes samtidig at kommunene legger til rette for verdiskaping og bærekraftig næringsutvikling. I regjeringens havstrategi, lansert 21. februar 2017, går det fram at regjeringen vil bidra til størst mulig samlet bærekraftig verdiskaping og sysselsetting i havnæringene, blant annet gjennom kunnskaps- og teknologiutvikling.

Ut fra opplysningene i saken synes det klart at deler av fiskefeltene som ligger inntil det foreslåtte testområdet BE3 og akvakulturområdene A4, vil bli utilgjengelige for fiske med reketrål eller snurrevad om kommunens vedtak godkjennes. NFD skriver i sin uttalelse at det ikke er mulig å estimere hvilket verditap den foreslåtte arealbruken vil medføre, da det mangler kunnskap om fangstens verdi i nasjonal eller regional sammenheng og for hver enkelt aktør.

Akvakulturområdene A4
NFD mener de to taredyrkingsområdene representerer en næring som er antatt å ha betydelig potensial i årene som kommer, og som er et satsingsområde innenfor den marine ingrediensindustrien. NFD peker på at tilrettelegging av produksjonsareal er av stor betydning for næringens mulighet til å vokse nasjonalt. Områdene for taredyrking vil etter NFDs vurdering ikke medføre større ulemper for fiskerivirksomheten enn det som kan aksepteres, og viser til at tiltaket er i tråd med nasjonale ambisjoner om «blå vekst».

KMD slutter seg til NFDs vurderinger, og mener kommunens ønske om å legge til rette for ny næringsvirksomhet må veie tyngst. KMD legger vekt på at kommunen har vurdert de foreslåtte områdene som de totalt sett best egnede for taredyrking, og mener at det derfor kan aksepteres at fiskefartøyene må bruke områdene annerledes. KMD legger videre vekt på at tiltaket er reversibelt og at taredyrking ikke medfører forurensning, slik at fiskeressursene ikke vil påvirkes negativt av tiltaket. Det vises også til at områdene er plassert slik at de ikke er i konflikt med farledstrafikken eller andre viktige interesser.

Testområde BE3
I følge beskrivelsen fra forslagsstiller datert 10. september 2018, vil testområdene benyttes til testing av flytende og bunnbaserte marine konstruksjoner i åpent hav. Målet med anlegget er å bidra til teknologiutvikling. De peker på at det er behov for lokasjoner for testing over tid og under reelle forhold. Konstruksjonene som skal testes kan ifølge selskapet være knyttet til for eksempel marin fornybar energi, akvakultur, moloer, olje og gass samt testing og opplæring i marine operasjoner. Konstruksjonene installeres på havbunnen eller fortøyes vertikalt, som for en bøye, eller med horisontal fortøyning. Typisk periode for testing vil være fra én uke til ett år, og flere konstruksjoner vil være under testing samtidig. Virksomheten vil være knyttet til et testsenter på land.

NFD mener det er vanskelig å gi estimater for framtidig verdiskaping og ringvirkninger av den foreslåtte virksomheten, ettersom det er gitt sparsomt med informasjon. Samtidig viser NFD til at kommunens ønske om å tilrettelegge for nytt næringsgrunnlag er i tråd med nasjonale ambisjoner om «blå vekst». Testområdet for marine konstruksjoner vil etter NFDs vurdering ikke medføre større ulemper for fiskerivirksomheten enn det som kan aksepteres.

KMD slutter seg til NFDs vurderinger, og mener kommunens ønske om å legge til rette for ny næringsvirksomhet må veie tyngst. KMD legger vekt på at konflikten er redusert ved at en del av testområdet, BE2, er flyttet til et mindre konfliktfylt område langs land. Dermed er det ytre testområdet, BE3, redusert i størrelse. Videre vil alle installasjoner i testområde BE3 befinne seg dypere enn 50 meter. KMD mener kommunen dermed har kommet fram til en god avveining mellom de ulike næringsinteressene. Samtidig legger KMD vekt på at installasjonene er reversible og at faren for forurensning må anses som liten. Det vises også til at området er plassert slik at det ikke er i konflikt med farledstrafikken eller andre viktige interesser.

Vurdering etter naturmangfoldloven
Etter naturmangfoldloven § 7 skal prinsippene i §§ 8–12 legges til grunn som retningslinjer ved utøvelse av offentlig myndighet som berører naturmangfold. Kunnskapsgrunnlaget i saken anses som tilfredsstillende ut fra at tiltakene i liten grad antas å ha negativ påvirkning på naturmangfoldet, jamfør naturmangfoldloven § 8. Føre var-prinsippet i § 9 tillegges derfor liten vekt. Det antas at tiltakene ikke vil øke den samlede belastningen på økosystemene vesentlig, jamfør § 10. §§ 11 og 12 må vurderes i senere tillatelser til tiltak. KMD slutter seg ellers til fylkesmannens vurdering i oversendelsesbrevet.

Vedtak

Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 11-16 andre ledd stadfester Kommunal- og moderniseringsdepartementet Farsund kommunestyres vedtak 8. mars 2018 av kommunedelplan for Farsund–Lista. Testområde BE3 og akvakulturområdene A4 godkjennes.

Planen kunngjøres av kommunen i tråd med plan- og bygningsloven § 11-15 andre ledd.
 

Med hilsen

Monica Mæland

 

Kopi:
Farsund kommune
Fiskeridirektoratet
Nærings- og fiskeridepartementet
Vest-Agder fylkeskommune