Rana kommune - detaljregulering for E6 Fallheia - Sandheia

Saken gjelder detaljregulering for E6 på delstrekningen Fallheia – Sandheia i Rana kommune. Statens vegvesen har fremmet innsigelse til rekkefølgebestemmelse om at ny E6 ikke kan tas i bruk før regulert rasteplass ved kryss E6/Fv 353 er ferdigstilt. Kommunal- og moderniseringsdepartementet godkjenner planen, med den endring at rekkefølgebestemmelsen om rasteplass tas ut. Innsigelsen fra Statens vegvesen Region nord er med dette tatt til følge.

Det vises til oversendelse fra Fylkesmannen i Nordland av 14. november 2017 og til sakens øvrige dokumenter.

Saken gjelder detaljregulering for E6 på delstrekningen Fallheia – Sandheia i Rana kommune. Statens vegvesen har fremmet innsigelse til rekkefølgebestemmelse om at ny E6 ikke kan tas i bruk før regulert rasteplass ved kryss E6/Fv 353 er ferdigstilt. Kommunal- og moderniseringsdepartementet godkjenner planen, med den endring at rekkefølgebestemmelsen om rasteplass tas ut. Innsigelsen fra Statens vegvesen Region nord er med dette tatt til følge.

Departementet viser for øvrig til enighet mellom Statens vegvesen og Rana kommune fra meklingen om at rasteplassen er en del av Helgeland Nord, og at det tas nødvendig initiativ for å finansiere rasteplassen.

Bakgrunn for saken

E6 Fallheia - Sandheia er én av totalt ti delstrekninger på E6 Helgeland nord (Korgen - Bolna). Rana kommunestyre vedtok detaljregulering for parsellen 17. oktober 2017. Det forelå da uløst innsigelse fra Statens vegvesen Region nord knyttet til rekkefølgebestemmelse om at ny E6 ikke kan tas i bruk før regulert og opparbeidet rasteplass ved kryss E6/Fv 353 er ferdigstilt.

Statens vegvesen Region nord fremmet i brev 23. februar 2017 innsigelse til forslag til detaljregulering for E6 Fallheia - Sandheia. Statens vegvesen sa seg i brevet enig med Rana kommune i ønsket om å få etablert en rasteplass/informasjonsplass i området, og nødvendig areal er derfor regulert inn i plankartet. Rasteplassen har imidlertid ikke finansiering i prosjektet, og kan ikke realiseres før finansiering er avklart.

Statens vegvesen kan ikke godta et planforslag som binder Statens vegvesen økonomisk uten dekning i styrende dokumenter. Vegvesenet mener at rekkefølgebestemmelsen som omhandler etablering av rasteplass, er i strid med de økonomiske forutsetninger Statens vegvesen er gitt gjennom Prop. 55 S (2013 – 2014), og fremmet derfor innsigelse til reguleringsbestemmelsen.

Rana kommune imøtekom ikke innsigelsen fra Statens vegvesen Region nord da planen ble vedtatt 17. oktober 2017. Kommunen oversendte saken til Fylkesmannen i Nordland ved brev av 30. oktober 2017. Kommunen påpeker at rekkefølgekrav knyttet til rasteplassen har vært gjort kjent da kommunestyret vedtok opprinnelig plan 15. mars 2016. Videre understreker kommunen betydningen av å ha en operasjonell raste-/informasjonsplass umiddelbart ved E6, i tilknytning til områdets unike natur- og friluftsområder og mye besøkte turistattraksjoner.

Mekling ble gjennomført 26. juni 2017, uten at det ble oppnådd enighet mellom partene. Det var likevel enighet om følgende punkter knyttet til etablering av rasteplassen:

  1. Partene er enige om etablering av rasteplass ved Røssvoll, og at denne er en del av Helgeland Nord.
  2. Det tas nødvendig initiativ for at rasteplass ved Røssvoll tas med ved fullfinansiering av E6 Helgeland Nord slik at rasteplassen kan bygges parallelt med pågående arbeid i området.
  3. SVV kan ikke akseptere at (det) foreligger en rekkefølgebestemmelse hvor Rana kommune overstyrer prioriteringer innenfor et allerede underfinansiert vegprosjekt hvor flere trafikksikkerhetstiltak allerede er tatt ut.

Fylkesmannen i Nordland oversendte saken ved brev 14. november 2017 til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, uten å gi en tilrådning til løsning.

Møte og befaring ble avholdt 5. februar 2018 med representanter fra Rana kommune, Fylkesmannen i Nordland, Statens vegvesen Region nord, Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Samferdselsdepartementet har i sin tilrådning i brev av 2. mars 2018 støttet innsigelsen fra Statens vegvesen. Departementet viser til at det i Prop.1 S (2015-2016) ble lagt opp til å redusere omfanget av utbyggingen slik at kostnadsrammen ikke ble overskredet. Med bakgrunn i føringer fra Samferdselsdepartementet ble det iverksatt kostnadsreduserende tiltak, som blant annet innebar at trafikksikkerhetstiltak for 65 mill. kroner ble tatt ut.

Samferdselsdepartementet har vurdert at det innenfor de økonomiske rammene som Stortinget har satt av til dette prosjektet, ikke er midler til å gjennomføre opparbeidelse av rasteplassen slik at denne kan stå ferdig til vegen åpnes. Departementet viser til at Statens vegvesen slutter seg til at det er behov for å etablere en rasteplass slik kommunen ønsker, og legger til grunn at spørsmålet om prioritering av rasteplassen vil bli vurdert i framtidige budsjettprosesser. Tiltaket må i den sammenheng på vanlig måte vurderes opp mot andre aktuelle tiltak og behov på riksvegnettet.

Kommunal- og moderniseringsdepartementets vurdering

Kommunal- og moderniseringsdepartementet skal ta stilling til om detaljregulering for E6 Fallheia - Sandheia skal godkjennes slik planen er lagt fram av kommunen, eller om innsigelsen til planen skal tas til følge.

Saken behandles etter plan- og bygningsloven. Etter § 5-4 første ledd kan berørt statlig og regionalt organ fremme innsigelse til forslag til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan i spørsmål som er av nasjonal eller vesentlig regional betydning, eller som av andre grunner er av vesentlig betydning for vedkommende organs saksområde. Etter § 12-13 andre ledd avgjør departementet om innsigelsen skal tas til følge, og kan i den forbindelse gjøre de endringer i reguleringsplanen som finnes påkrevd.

Spørsmålet er om hvorvidt vedtak av reguleringsbestemmelse om at ny E6 ikke skal tas i bruk før regulert og opparbeidet rasteplass ved kryss E6/Fv 353 er ferdigstilt, er i strid med nasjonale interesser i en slik grad at kommunens vedtak på dette punktet må settes til side.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet viser til at Samferdselsdepartementet støtter innsigelsen, ut fra at det innenfor de økonomiske rammene fra Stortinget til dette prosjektet ikke er midler til å gjennomføre ferdigstillelse av rasteplassen innen ferdigstillelse av vegen. Departementet viser også til uttrykt enighet mellom Rana kommune og Statens vegvesen om etablering av en rasteplass/informasjonsplass ved Røssvoll, og at areal for rasteplassen framgår av reguleringsplankartet.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet legger til grunn at det per i dag ikke foreligger finansiering for en rasteplass ved Røssvoll. Selv om kostnaden for rasteplassen er liten sammenliknet med prosjektets samlede kostnader, vil en rekkefølgebestemmelse som foreslått av kommunen binde opp Statens vegvesen økonomisk utover de rammene som Stortinget har fastsatt for prosjektet. Departementet viser også til at det allerede er gjennomført betydelige kostnadskutt i prosjektet.

Opparbeidelse av rasteplassen kan ikke sies å være en nødvendig forutsetning for å kunne ta E6 i bruk når den er ferdig. Samtidig vil den foreslåtte rekkefølgebestemmelsen kunne føre til nettopp en slik situasjon.  Ut fra dette kan ikke departementet godkjenne den aktuelle rekkefølgebestemmelsen.  Reguleringsplanen for øvrig vedtas, og rasteplassen kan dermed realiseres så snart finansiering er på plass.

Vedtak

I medhold av plan- og bygningsloven § 12-13 andre ledd godkjenner Kommunal- og moderniseringsdepartementet Rana kommune sitt vedtak av 17. oktober 2017 om detaljregulering for E6 Fallheia - Sandheia, med den endring at regulerings-bestemmelsenes § 2.3 "Ny E6 skal ikke tas i bruk før regulert og opparbeidet rasteplass ved kryss E6/Fv353 er ferdigstilt", tas ut.

Departementets vedtak er endelig og kan ikke påklages. For kunngjøring av den endelige reguleringsplanen gjelder plan- og bygningsloven § 12-12. Rana kommune er orientert om vedtaket gjennom kopi av dette brevet.
 

Med hilsen

Monica Mæland

  

Kopi:
Rana kommune
Samferdselsdepartementet
Statens vegvesen Vegdirektoratet