Slik skaffer du deg en digital postkasse

Regjeringen har besluttet at staten som hovedregel skal kommunisere digitalt med sine brukere.

For å kunne kommunisere på en sikker måte tar staten i bruk en sikker løsning for digital postkasse når den skal sende brev til deg og meg.

Statlige etater skal senest i 2016 ta i bruk digital postkasse. Dette gjelder alle statlige etater som i dag sender papirpost til innbyggerne. De første statlige etatene er allerede i gang og sender brev digitalt til sine brukere.

Med digital postkasse får du

  • samlet post fra det offentlige trygt og gratis ett sted
  • tilgang til posten din hvor og når du vil
  • varsel på SMS eller e-post når du får viktige brev
  • raskere svar og informasjon fra det offentlige
  • lagret all viktig post samlet på et sikkert sted
  • spart miljøet og redusert offentlige utgifter
  • post fra private avsendere på samme sted

Slik skaffer du deg en digital postkasse

Kontaktinformasjon

For å kommunisere med deg på nett må det offentlige ha tilgang på riktig mobilnummer og e-postadresse. Du oppdaterer selv kontaktinformasjonen din, og du trenger bare å oppdatere den ett sted, på norge.no.

To leverandører

Du kan velge mellom to postkasseleverandører: Digipost, som eies av posten Norge, og e-boks, som leverer digital postkasse også i Danmark. Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi) har laget en enkel veiledning på norge.no for hvordan du velger og oppretter en slik postboks. Her kan du også skaffe deg eID, hvis du ikke har det fra før. Det er nødvendig for å kunne få en digital postkasse.

Du kan reservere deg

Privatpersoner kan reservere seg dersom de fortsatt ønsker å motta post på papir. Dette gjøres også på norge.no. De som ikke har opprettet en digital postkasse, eller tidligere aldri har kommunisert digitalt med forvaltingen – trenger ikke foreta seg noe dersom de ikke ønsker digital post.