Et felles europeisk jernbanesystem

Det pågår flere prosesser i Europa for å standardisere jernbaneinfrastrukturen og -politikken på tvers av landegrensene.

Signalsystemene i Norge er gamle og må skiftes ut. Det felleseuropeiske signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System) skal gradvis erstatte alle de utdaterte signalsystemene på hele det norske jernbanenettet.

Dette betyr at togene styres etter en mer moderne teknologi som er mindre sårbar for ytre påvirkning. Signalene flyttes inn i førerpanelet, og togets posisjon og hastighet overvåkes kontinuerlig. Antall tekniske komponenter langs sporet blir redusert, og antall feil skal gå ned. ERTMS vil gi en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet.

I Norge er Østre linje i Østfold for tiden erfaringsstrekning for ERTMS. Les mer om ERTMS på Bane NORs nettsider.   

Styrking av grensekryssende godstransport

Et av de største hindrene mot en effektiv godstransport på jernbane er at togselskapene møter flere administrative hindringer når en grense krysses. Infrastrukturforvalterne er forpliktet til å samarbeide når et tog bestiller ruter som går over flere jernbanenett.

I tillegg er det opprettet flere såkalte godskorridorer på kryss og tvers av Europa som følger de store godsstrømmene. Målet er at det skal bli enklere å kjøre tog gjennom en hel eller deler av en korridor. Blant annet skal togselskapene bare behøve å bestille ruter ett sted, og det skal reserveres infrastrukturkapasitet til godstog som følger korridorene. Norge er med i dette samarbeidet gjennom den såkalte ScanMed-korridoren. Den går fra Oslo og Stockholm gjennom Danmark, Tyskland og Østerrike til Italia. Les mer om ScanMed-korridoren her.