Siste nytt om NTP 2022-2033
Les mer om arbeidet med NTP 2022-2033.
Viser 1-20 av 125 treff.
-
Debattinnlegg av samferdselsminister Hareide: 15 milliarder kroner til et bedre togtilbud på Dovrebanen
Debattinnlegg av samferdselsminister Knut Arild Hareide. Publisert i Hamar Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen 28. og 31. mars 2021.
-
Debattinnlegg av samferdselsminister Hareide: Vi satser 24 milliarder kroner for et bedre tilbud på hele Vestfoldbanen
Debattinnlegg av samferdselsminister Knut Arild Hareide. Publisert i Varden 29. mars 2021.
-
Debattinnlegg av samferdselsminister Hareide: Vi prioriterer titalls milliarder kroner til Østfoldbanen
Debattinnlegg av samferdselsminister Knut Arild Hareide. Publisert i Dagsavisen Demokraten, Halden Arbeiderblad, Sarpsborg Arbeiderblad og Fredrikstad Blad i dagene 27. - 29. mars 2021.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: Møre og Romsdal
I ny Nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å starte opp, gjennomføre og fullføre en rekke prosjekter de første seks årene av planen. For Møre og Romsdal gjelder det følgende prosjekter:
-
Nasjonal transportplan 2022–2033: : Kjem folk og næringsliv i distrikta til gode
- I Noreg bur og lever vi i heile det langstrakte landet vårt, og store delar av verdiskapinga skjer i distrikta. Samferdselssatsinga må derfor også vere ei distriktssatsing. Det sikrar vi i den transportplanen regjeringa no legg fram, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: Rogaland
I ny Nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å starte opp, gjennomføre og fullføre en rekke prosjekter de første seks årene av planen. For Rogaland gjelder det følgende prosjekter:
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: : Barnas transportplan - med innspill fra de yngste trafikantene
- Alle barn skal kunne ferdes trygt i trafikken, og 400 barn har gitt oss innspill til hvordan de kan få en enklere og tryggere reisehverdag. Nå prioriterer regjeringen å bruke 500 millioner kroner i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan til tiltak som bedrer trafikksikkerheten for barn og unge, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: Oslo
I ny Nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å starte opp, gjennomføre og fullføre en rekke prosjekter de første seks årene av planen. For Oslo gjelder det følgende prosjekter:
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: Agder
I ny Nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å starte opp, gjennomføre og fullføre en rekkeprosjekter de første seks årene av planen. For Agder gjelder det følgende prosjekter:
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: : En veisatsing for hele landet
- Vi er avhengig av veiene våre i Norge. De er livsnerven for folks hverdag og næringslivets konkurranseevne. Vi skal ha trygge, trafikksikre og velfungerende veier i hele landet. I ny Nasjonal transportplan satser vi derfor på veiene. Vi har også opprettet en ny tilskuddsordning for fylkesveiene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022–2033: : Enklere og grønnere hverdagsreiser i flere byområder
- Regjeringen vil bidra til et grønnere bymiljø med mindre kø, støv og støy og enklere reisehverdager. Store og små byområder fortsetter å vokse. Nå forsterker og utvider regjeringen satsingen med flere nye byområder og en samlet satsing på om lag 80 milliarder kroner, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022–2033: Ein grønare transportsektor
Ny Nasjonal transportplan følger opp klimaplanen og ambisjonen om å halvere klimagassutsleppa frå transportsektoren innan 2030. - Vi skal ta i bruk nye løysingar og arbeide målretta for å redusere utsleppa både frå bygginga og bruken av samferdselsinfrastruktur. Vi satsar stort på sykkel og legg til rette for ei klima- og miljøvennleg byutvikling med 80 milliardar kroner til byområda, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: : Sjøtransporten skal bli meir effektiv, trygg og klima- og miljøvenleg
- Noreg har ein langstrakt kyst. Her finn ein både arbeidet, reisevegen og matfatet til mange nordmenn. Vi er avhengige av god infrastruktur også til sjøs. Derfor legg vi opp til å bruke til saman rundt 33 milliardar kroner i ny Nasjonal transportplan. Det skal gi effektive hamner og transportkorridorar, samt god beredskap mot akutt forureining, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: Troms og Finnmark
I ny Nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å starte opp, gjennomføre og fullføre en rekke prosjekter de første seks årene av planen. For Troms og Finnmark gjelder det følgende prosjekter:
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: : En konkurransedyktig norsk luftfart også etter korona
- Et velfungerende flytilbud er viktig for folk og næringsliv i hele landet. Koronapandemien har ført til et dramatisk fall i antall flyreiser, og det er usikkert når situasjonen vil normalisere seg. Regjeringen følger situasjonen tett, og ønsker en konkurransedyktig norsk luftfartsbransje også etter korona. Framover vil vi styrke arbeidet med å utvikle luftfarten i utslippsfri retning, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: : Heilt nye vegar til Nye Veier
- Nye Veier har vore ein suksess. Med prosjekta dei har i dag, vil selskapet ha auka lønsemda med nesten 60 milliardar kroner. Vi vel no å gi dei 11 nye strekningar. Det er strekningar i heile landet. Samstundes tek vi sikte på å overføre Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 til dei. Det vil vere historisk om eit vegselskap endar opp med å bygge ut jernbane, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: Trøndelag
I ny Nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å starte opp, gjennomføre og fullføre en rekke prosjekter de første seks årene av planen. For Trøndelag gjelder det følgende prosjekter:
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: : Antall drepte i veitrafikken skal halveres innen 2030
- Det er 20 år siden nullvisjonen ble vedtatt i Norge. I Nasjonal transportplan 2022-2033 skal vi komme enda nærmere denne visjonen. Regjeringen legger nå til grunn en ambisjon om at innen 2030 skal det maksimalt være 350 drepte og hardt skadde, hvorav maksimalt 50 drepte, og ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: Viken
I ny Nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å starte opp, gjennomføre og fullføre en rekke prosjekter de første seks årene av planen. For Viken gjelder det følgende prosjekter:
-
Nasjonal transportplan 2022-2033: : En ambisiøs og troverdig transportplan
- Vi lever i en tid med store endringer. Nasjonal transportplan 2022-2033 skal løse mange av de transportutfordringene vi allerede kjenner, og samtidig gi oss fleksibilitet til å møte ukjente utfordringer. Dette er en ambisiøs plan, som i milliarder er større enn noen gang, men den er også realistisk, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.