Historisk arkiv

Døgnåpen forvaltning

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 65/2001
Dato: 11.10.01

Kontaktperson: Avdelingsdirektør Ottar Ostnes, 2224 4645

Døgnåpen forvaltning

Målet er at elektroniske tjenester, sammen med offentlige servicekontorer, skal være forvaltningens hovedtilbud til brukerne innen utgangen av 2003. Døgnåpen forvaltning er en av reformene i Regjeringens program for fornyelse av offentlig sektor og finansieres over fornyelsesprogrammets foreslåtte bevilgning på 40 millioner kroner.

Den sentrale satsningen på døgnåpen forvaltning skal understøtte den enkelte virksomhet og sektors arbeide med utvikling av elektroniske tjenester gjennom å styrke koordineringen og ivaretakelsen av felles utviklingsbehov.

Døgnåpen forvaltning handler i første rekke om at offentlig informasjon og tjenester skal være tilgjengelig og kunne utføres som slevbetjeningsløsninger på Internett og gjennom andre elektroniske kanaler 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. I tillegg til bedre tilgjengelighet og service skal elektroniske tjenester effektivisere ressursbruken både for forvaltningen og brukerne selv.