Historisk arkiv

Forsvarsbudsjettet 2002

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Forsvarsbudsjettet for 2002 har en ramme på 27 657 millioner kroner. Herav utgjør egne inntekter 725 millioner kroner. Dersom tilskuddet til norske styrker i utlandet holdes utenfor dette regnestykket, har Forsvarsbudsjettet økt med 2,5%. Hovedmålsettingen er å etablere en ny forsvarsstruktur for å forbedre Forsvarets operative evne.

Pressemelding

Nr.: 050/2001
Dato: 11.10.01

Forsvarsbudsjettet 2002

Forsvarsbudsjettet for 2002 har en ramme på 27 657 millioner kroner. Herav utgjør egne inntekter 725 millioner kroner. Dersom tilskuddet til norske styrker i utlandet holdes utenfor dette regnestykket, har Forsvarsbudsjettet økt med 2,5%. Inkluderes dette tilskuddet, reduseres budsjettet med 90 millioner kroner, eller 0,3 prosent i forhold til budsjettet for 2001 . 2002 er det første budsjettåret i omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005, som Stortinget vedtok 14. juni 2001. Hovedmålsettingen er å etablere en ny forsvarsstruktur for å forbedre Forsvarets operative evne. Tempo og effektivitet i omleggingen vil vektlegges , og en rekke omleggingstiltak vil bli gjennomført i 2002 slik at potensialet for innsparing raskt kan realiseres. Dette vil gi en positiv effekt for budsjettrammen de påfølgende år i omleggingsperioden.

Omlegging 2002-2005

Hovedmålet med omleggingen av Forsvaret er å etablere en ny struktur som betydelig forbedrer Forsvarets operative evne. Tiltakene som skal gjennomføres i 2002 er omfattende og krevende, men helt nødvendige for å nå hovedmålet. For å få dette til må dagens driftsutgifter reduseres med minimum 2 milliarder kroner sammenlignet med et alternativ uten omlegging. Det er helt nødvendig å frigjøre disse midlene for å kunne virkeliggjøre den nye strukturen. De viktigste tiltakene for å få ned driftsutgiftene blir å redusere og avhende eiendom og å redusere antall årsverk med 5000 i forhold til antallet pr. 1. september 2000.


En rekke omstillingstiltak er blitt gjennomført i inneværende år. Budsjettåret 2002 er imidlertid det første året hvor Forsvarets samlede ressurser for alvor rettes inn mot selve omleggingen. Regjeringen har gitt omleggingen høyeste prioritet i perioden. Sentrale og tunge omleggingstiltak vil bli gjennomført i 2002. Spesielt vil investeringer i eiendom, bygg og anlegg prioriteres.


Investeringer

Investeringsbudsjettet økes i alt med 10,6 prosent til 8 729 millioner kroner.

Investeringer til nasjonalfinansierte byggeprosjekter øker i 2002 med 800 millioner kroner, eller i overkant av 75 prosent. Investeringer til NATOs fellesfinansierte byggeprosjekter øker også markert, med nesten 37 millioner kroner, eller 6,5 prosent. En slik satsning på omlegging vil spesielt i 2002 medføre noe reduksjon i materiellinvesteringer.

Viktige milepæler for materiellinvesteringer i 2002 er videreføring av fregattprosjektet, oppstart av enhetshelikopter-prosjektet og ferdigstillelse av det nye isforsterkede kystvaktfartøyet, KV Svalbard.

Drift

Driftsbudsjettet reduseres med 727 millioner kroner (3,8 prosent) til 18 928 millioner kroner. Det største kuttet er gjort i bevilgningene til flernasjonale operasjoner. Denne posten reduseres med 707 millioner kroner. Én årsak er at Norges oppdrag som ledelsesnasjon for KFOR er opphørt, og at midlene til dette frigjøres. En annen årsak er at utgiftene til den norske bataljonen reduseres ved effektivisering og lavere utgifter til styrkeproduksjon. Ved å rasjonalisere administrasjon og støttefunksjoner dekkes en ytterligere reduksjon på 185 millioner kroner. Holdes fredsoperasjoner utenfor, reduseres den øvrige delen av driftsbudsjettet med 0,1 prosent. For Heimevernet er reduksjonen ca. 80 millioner kroner. I første rekke vil dette få betydning for øvelsesaktiviteten. Dette er en midlertidig reduksjon for å gi rom for tiltak som er av avgjørende betydning for omstillingen. Kystvakten får styrket sitt budsjett med ca. 60 millioner kroner, blant annet for å opprettholde aktivitetsnivået og for å drifte det nye kystvaktfartøyet KV Svalbard.

Forsvarets øverste ledelse

I 2002 igangsettes nedleggelsen av Forsvarets overkommando og opprettelsen av Forsvarsstaben. I neste runde skal Forsvarsstaben samlokaliseres med Forsvarsdepartementet. Dette tiltaket skal gi en personellreduksjon på 50 prosent, eller 800 årsverk, i Forsvarets øverste ledelse.

Kommandostrukturen

I løpet av 2002 skal Forsvarets nye kommandostruktur være på plass. Fra 1. januar 2003 vil det fellesoperative hovedkvarteret på Jåttå, Stavanger være operativt. Det samme gjelder de to landsdelskommandoene for henholdsvis Sør-Norge i Trondheim og Nord-Norge i Bodø. Disse tiltakene skal til sammen gi personellreduksjoner på ca. 40 prosent.

Større struktur enn Regjeringen foreslo

Ved Stortingets behandling av langtidsplanen for Forsvaret (LTP) ble det vedtatt å videreføre en bredere struktur og en større organisasjon enn det Regjeringen opprinnelig foreslo. De totale utgifter for vedtatt struktur er beregnet til 121,6 milliarder kroner for perioden 2002-2005. Beregningene omfatter ikke utgifter til fornyelse av transportflykapasitet og forutsetter meget begrensede investeringer i Brigade 5 og Brigade 12. Beløpet tilsvarer et årlig gjennomsnittlig forsvarsbudsjett på 30,4 milliarder kroner. For å nå målene om innsparinger på drift og personellreduksjoner, som Stortinget har sluttet seg til, kreves ytterligere tiltak for å sikre omstillingen av Forsvaret. Regjeringen ser meget alvorlig på de uløste ubalanser mellom oppgaver, struktur og ressurser. For å sikre omstillingen vil Regjeringen fremme supplerende tiltak for Stortinget for behandling i løpet av vårsesjonen 2002.

Tilskudd til kommuner

For å håndtere de utfordringer som omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005 vil medføre for de kommuner og regioner som blir sterkest berørt, er det satt av
40 millioner kroner i 2002 til styrking av næringsutvikling.

Terroranslaget mot USA

Terroranslaget mot USA, den 11. september i år, har satt fokus på terrorberedskapen også i Norge. Regjeringen vurderer fortløpende forskjellige tiltak i samråd med våre allierte. Dersom Norge skal bidra til internasjonale tiltak i denne sammenheng, påta seg ytterligere fredsoppdrag utenlands, eller iverksette tiltak nasjonalt mot terrortrusselen, vil dette gi Forsvaret store ekstra utgifter. Det vil aktualisere tilleggsbevilgninger fra Stortinget.

KFOR

Norges evne og vilje til å bidra til NATOs største pågående fredsoperasjon i en flernasjonal ramme er viktig for Norges posisjon i alliansen. En slik evne bidrar også til å gi norske soldater uvurderlig erfaring. I tillegg er vår deltagelse et bidrag til å styrke NATO som organisasjon. Et sterkt NATO er mer enn noen gang en forutsetning for en effektiv norsk sikkerhetspolitikk. Samtidig vil vår evne til å gjennomføre operasjoner i Norge også styrkes.

Miljøvern i Forsvaret

Det er avsatt ca. 540 millioner kroner til ulike miljøtiltak i 2002. Hensikten med å planlegge og gjennomføre miljøverntiltak er å forebygge miljøproblemer, rydde opp i miljøforurensning, etterleve miljøkrav og delta i miljøsamarbeid. Deltakelsen i miljøprogrammet AMEC, som omhandler miljøtiltak på Kola og andre steder i det russiske nordområdet, videreføres.