Historisk arkiv

Manglende overholdelse av rapporteringsfrister i KOSTRA

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Fylkesmennene

Deres ref

Vår ref

Dato

04/1900-8 KES

18.01.2005

Manglende overholdelse av rapporteringsfrister i KOSTRA
I forskrift om rapportering fra kommuner og fylkeskommuner § 9 er rapporteringstidspunkt angitt: ”Tjenesterapportering og regnskapsrapporter til statlige myndigheter skal oversendes til Statistisk sentralbyrå senest 15. februar året etter regnskaps- og rapportåret.”

Ved den fullstendige publiseringen av ureviderte KOSTRA-nøkkeltall 15. mars 2004 for rapporteringsåret 2003, var det mangler i besvarelsene fra en tredel av kommunene og mindre enn halvparten av de nordnorske kommunene klarte fristen. Dette innebærer at makrotallene (for landet og gjennomsnittet) kan bli usikre, samt at det blir skjevheter i KOSTRA-resultatene.

KOSTRA-tallene er grunnlaget for rapporteringer og analyser i Statistisk Sentralbyrå, i departementene og innen forskning. Tallene er vesentlige i kommunenes planlegging og styring. Det er derfor viktig at overholdelse av rapporteringsfristen prioriteres og at det settes fokus på manglende rapportering, slik at mest mulig komplette nøkkeltall kan publiseres på TUwww.kostra.noUT 15. mars.

Kommunal- og regionaldepartementet ønsket på denne bakgrunn å få undersøkt problemet nærmere og hva manglende overholdelse av fristen skyldes.

Resultatet av undersøkelsen er gitt i rapporten ”Overholdelse av rapporteringsfrister i KOSTRA”, Ementor AS, desember 2004. : TUhttp://www.fm-nett.no/fmt_hoved.asp?gid=23074&aid=&tgid=23072&amid=&g23074=x&g23072=xUT

Kommunene står nå snart foran rapportering for regnskaps- og rapportåret 2004 og på denne bakgrunn er det viktig at fylkesmennene følger opp kommuner som dere av erfaring vet har problemer eller er gjengangere i for sen eller manglende rapportering.

Et vesentlig moment er også at en vesentlig andel av de kommuner som ikke overholder rapporteringsfristen er ROBEK-kommuner.

Ansvar og motivasjon for å rapportere og bruke KOSTRA-data.

  1. Det viktigste tiltaket for å bedre situasjonen mht å overholde fristene, er at det settes fokus på bruk av KOSTRA-data i de utsatte kommunene. Dette kan blant annet gjøres ved informasjonstiltak med fokusering på et utvalg av nøkkeltall for kommuner og hvor manglende rapportering fra enkeltkommuner synliggjøres.
  2. Fylkesmannen bør vurdere å være mer aktiv i forbindelse med planlegging og gjennomføring av innrapportering slik at kommuner med mer enn vanlige utfordringer blir stimulert og fulgt opp.
  3. Fylkesmannen bør bidra til at den kommunale ledelses ansvar for innrapporteringen synliggjøres og at ledelsen i kommunen blir involvert i prosessen, særlig når forsinkelser inntreffer.
  4. Det bør fokuseres på regional opplæring og veiledning i bruk av KOSTRA-data for administrasjon, politikere og presse, samt oppfordres til deltagelse i KS´ effektivitetsnettverk.

Kommunal- og regionaldepartementet har utarbeidet en praktisk kvalitetsveileder for organisering og gjennomføring av innrapportering i kommunene. Denne finnes på: TUhttp://odin.dep.no/krd/norsk/tema/kommune/kostra/veiledere/016051-991051/dok-bn.htmlUT

Med hilsen

Thor Bernstrøm (e.f)

avdelingsdirektør

Kjelrun Espedal

rådgiver