Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2003, Kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling, Tilsagn om midler til programmer og satsinger i regi av SND

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond

Postboks 448 Sentrum

0104 OSLO

Deres ref

Vår ref

Dato

02/6348-1 BEB

28.01.2003

Statsbudsjettet 2003, Kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling, Tilsagn om midler til programmer og satsinger i regi av SND


Tilsagn nr. 03/200001

Budsjettrammene som fremgår av dette brevet er i henhold til Stortingets bevilgnings­vedtak for 2003. Bevilgningen for 2003 er 287 mill. kr, hvor andelen som stilles til rådighet for SND er 121 mill. kr. Oversikt over rammefordelingen av kap. 552, post 72 følger av vedlegg 1. SND vil også motta rammer via fylkeskommunene over kap. 551, post 60. Det vises til eget tilsagnsbrev til fylkeskommunene (med kopi til SND) vedrørende disse rammene.

I Overordnede mål

Målene for regjeringens regional- og distriktspolitikk er beskrevet i den distrikts- og regionalpolitiske redegjørelsen for Stortinget våren 2002 og St.prp. nr. 1 (2002 – 2003) for Kommunal- og regionaldepartementet (KRD). Regjeringen ønsker å sikre bosetting og levedyktige lokalsamfunn over hele landet, slik at den enkelte har reell frihet til å bosette seg der hun eller han ønsker.

De fire viktigste strategiene for å nå ambisjonene i regional- og distrikts­politikken er å bedre rammebetingelsene for verdiskaping, konsentrere den næringsrettede innsatsen mer mot innovasjon og nyskaping, legge til rette for utvikling av vekstkraftige regioner over hele landet og desentralisere virkemidler til regionalt nivå.

Målet for innsatsen innenfor programkategori 13.50 Regional- og distrikts­politikk er å bidra til regional utvikling gjennom å utløse mer av det verdi­skapningspotensialet som finnes i regionene og skape mer attraktive regionale miljøer.

II Ny budsjettstruktur fra 01.01.03

Etter forslag fra regjeringen har Stortinget gitt sin tilslutning til en omfattende endring i budsjettstrukturen for programkategori 13.50 med virkning fra budsjettåret 2003. Utgangspunktet for endringene er ønsket om større grad av desentralisering av ansvar og myndighet til fylkeskommunene og behovet for å kunne tilpasse virkemiddelbruk til regionale utfordringer. Endringene innebærer at størstedelen av midlene over programkategorien overføres til fylkeskommunene, som etter samråd med det regionale partnerskapet, treffer nærmere strategiske beslutninger om bruken av midlene.

Programkategori 13.50 vil fra 2003 bestå av to utgiftskapitler med tre poster og ett inntektskapittel. Hovedtyngden av midler desentraliseres til fylkeskommunene over en ny post 551.60 Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling. I samarbeid med regionalt partnerskap fordeler fylkeskommunene rammer til operative aktører som blant annet SNDs distriktskontor.

I tråd med etablert praksis legges det til grunn at det i forvaltningen av bedriftsstøtte skilles klart mellom strategisk og operativt ansvar. Fylkeskommunene har det strategiske ansvaret som ivaretas gjennom fylkesplan eller fylkesdelplaner med mål, strategier og programmer samt oppfølgingskriterier og resultatkrav, i samarbeid med det regionale partnerskapet. Det operative ansvaret for direkte bedriftsstøtte skal forvaltes av SND.

Kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling skal benyttes til nasjonale programmer og utviklingstiltak. Midlene skal benyttes på områder der det er formålstjenlig med nasjonal koordinering, der det er kostnadseffektivt å tilby nasjonale fellesløsninger og der den enkelte region alene vil ha begrenset kapasitet og kompetanse til å gjennomføre aktuelle satsinger. Satsingene skal bidra til nasjonale løft i form av pilotprosjekter, forsøk e.l. som bedrifter eller regionale partnerskap vanskelig kan håndtere alene. Midlene vil i hovedsak bli forvaltet av nasjonale virkemiddelaktører som SND, SIVA og NFR.

III Kap. 552 post 72

Målet med bevilgningen over kap. 552, post 72 er å fremme regional næringsutvikling og verdiskaping. Dette skal oppnås ved å stimulere til omstilling, innovasjon og nyetablering og ved å bidra til at ungdom og kvinner i større grad får utnyttet sine ressurser. Potensielle nyetablerere og entreprenører vil være hovedmålgruppe for innsatsen.

Midlene som stilles til disposisjon, skal primært nyttes innenfor det geografiske virkeområdet for de distriktspolitiske virkemidlene. Det skal satses sterkere på regioner og sentra med vekstpotensial. Unntak fra bruk av midler innenfor virkeområdet må gis en særskilt begrunnelse. Vi viser til utfyllende omtale i retningslinjene for posten.

Departementet øremerker ikke rammer på programnivå for 2003. Med utgangspunkt i fordelingsforslag fra SND i brev av 01.12.02 skisseres det nedenfor en tentativ fordeling på hovedsatsingsområder. SND må selv foreta en endelig fordeling av midler på programnivå med utgangspunkt i rammen. Vesentlige avvik fra fordelingen nedenfor må klareres med KRD.

Program/satsing

Ramme 2003

Entreprenørskap

36 mill. kr

Herunder: Inkubatorstipend, etablererstipend Svalbard, FRAM entreprenør, Entreprenørskapspilotene, ungdomssatsing, entreprenørskapsarrangement

Kommersialisering

37 mill. kr

Herunder: NT, FORNY

Utvikling av næringsmiljø og innovasjonssystemer

28 mill. kr

Herunder: ARENA (Innovasjonspilotene), regional omstilling, nasjonale innovasjonssystemer

Kompetanse

20 mill. kr

Herunder: Kvinner i Fokus, BIT, FRAM videreutvikling, analyser/eval.

Sum

121 mill. kr

SND, NHD, LD og KRD er enige om å gjennomføre kundeundersøkelser i 2003. I henhold til avtale med Nordlandsforskning vil det bli gjennomført en etterundersøkelse av 1999-årgangen. I tillegg vil det bli gjennomført en førundersøkelse av 2002-årgangen. KRDs andel av kostnadene til kundeundersøkelsene må finansieres innenfor de rammer som her stilles til disposisjon.

Tilsagnet utbetales i fire terminer fordelt over budsjettåret (ca. 01.02, 01.05, 01.08, 01.11). KRD legger til grunn at utbetalingen skjer i fire like store rater.

Midlene som nå stilles til disposisjon er bevilget som tilskudd uten avregning/tilbakebetaling, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2002-03). Dette innebærer at ubenyttede midler i 2003 kan overføres til senere år og omdisponeres til nye tiltak innenfor samme formål. Dersom det blir overført store midler fra år til år, kan dette få konsekvenser for senere års bevilgninger.

Retningslinjer for post 552.72 er under utarbeidelse. Disse vil være retningsgivende for forvaltningen av midler fra posten og gi en ytre ramme for støtte til hovedformålene under posten. Retningslinjene vil bli ettersendt. Tidligere rundskriv gjelder til SND har mottatt nye retningslinjer. SND skal påse at forvaltningen av de midler som stilles til disposisjon over kap. 552 post 72 er i tråd med disse retningslinjene, som bygger på blant annet statens økonomireglement og The EFTA Surveillance Authority’s State Aid Guidelines. All støtte under ordningene skal gis innenfor rammene av statsstøttereglene i EØS-avtalen. En oppdatert versjon av The EFTA Surveillance Authority’s State Aid Guidelines er å finne på EFTAs hjemmeside.

Mål og resultatkrav for program
Vi viser til brev fra SND av 01.12.02, med forslag til programbeskrivelser, mål, resultatkrav og indikatorer for SNDs programmer og satsinger under kap. 552, post 72. Departementet godkjenner de mål, resultatkrav og indikatorer for 2003 som er lagt fram i ovennevnte brev med de tillegg som framkommer i SNDs innspill av 12.12.02. Departementet vil legge dette til grunn i den videre oppfølgingen av programmene.

Departementet understreker at 2003 vil være et overgangsår. Vi vil ta initiativ til en prosess for videreutvikling av oppfølgingskriterier og resultatkrav for de ulike programmene slik at vi fra 2004 har et bedre grunnlag for å vurdere måloppnåelsen av de ulike satsingene.

Fra 2004 må de nasjonale virkemiddelaktørene i økende grad argumentere for hvorfor ulike satsinger bør være nasjonale, og kunne vise til planer for eventuell utfasing eller regionalisering av programmer. Nasjonale virkemiddelaktører må ha et aktivt forhold til regionale partnerskap og fylkeskommunen, både i forhold til strategiske prosesser og som mulige operatører for regionale satsinger.

IV Oppfølging og kontroll

Det må føres eget regnskap for bruken av midlene. Regnskapet skal føres slik at det til enhver tid går fram hvilke aktører og hvilke prosjekter som er tildelt midler og hvor mye. Kommunal- og regionaldepartementet eller den departementet gir fullmakt, har til enhver tid adgang til å kontrollere at vilkårene for tilskuddet overholdes. I henhold til § 17 i statens Bevilgningsreglement tas det forbehold om adgang for Riksrevisjonen til å iverksette kontroll med at midlene brukes etter forutsetningene.
Vedlagt følger kalender for rapportering 2003 fra SND til KRD, NHD, FID og LD.

For SNDs rammer over kap. 552, post 72 skal det innen de angitte frister rapporteres i henhold til de resultatmål og indikatorer som er skissert i brevet fra SND av 01.12.02.

Når det gjelder rammer som fylkeskommunene tildeles over kap. 551, post 60, skal SND ha det operative ansvaret for direkte bedriftsstøtte. Vi viser her til tilsagnsbrev til fylkeskommunene med kopi til SND. SND må rapportere på disse virkemidlene til fylkeskommunen/regionalt partnerskap. En arbeidsgruppe bestående av NHD, KRD, LD, FID, SND og 2 fylkeskommuner avla høsten 2002 en rapport om ”Utvikling av styringssystemet overfor SND”. Arbeidsgruppen konkluderer med en anbefaling om at rapportering til fylkeskommunen/regionalt partnerskap av kostnadshensyn bør ta utgangspunkt i SNDs rapporteringssystem. En slik løsning vil også ivareta hensynet til sammenlignbarhet med tidligere år. Departementet stiller seg bak denne anbefalingen. Av praktiske grunner vil departementet be SND om å sende tredjekvartals­rapport og årsrapport på SNDs andel av kap. 551, post 60 til KRD i tråd med vedlagte kalender for rapportering. Denne rapporteringen vil refereres i St.prp. nr. 1. Når det gjelder vurdering av resultatene, vil dette ivaretas gjennom fylkeskommunenes rapportering på kap. 551 post 60.

V Annet

Regjeringen gjennomfører nå to større prosesser som direkte eller indirekte kan få konsekvenser for de virkemiddelaktørene som forvalter midler over 13.50.

Regjeringen har for det første tatt initiativ til en handlingsplan for helhetlig innovasjonspolitikk som skal ferdigstilles høsten 2003. Med handlingsplanen vil regjeringen legge grunnlaget for en langsiktig og helhetlig innovasjons- og nyskapingspolitikk.

For det andre gjennomgår regjeringen virkemidlene og virkemiddelorganiseringen overfor næringslivet. Hovedmålet med gjennomgangen er å etablere et virkemiddelapparat som tilbyr tjenester som på en effektiv måte kan bidra til innovasjon i hele landet.

Evalueringer
KRD tar i 2003 sikte på å sette i gang en strategisk analyse på tvers av programsatsinger hos de nasjonale virkemiddelaktørene. Vi vil komme tilbake til forslag på videre prosess i en egen henvendelse.

Regional omstilling
For 2003 er SNDs arbeid med regional omstilling inkludert i tilsagnet over kap. 552 post 72, av hensyn til å opprettholde et nasjonalt kompetansesenter. KRD understreker at dette er en overgangsordning.



Med hilsen


Erna Solberg



Vedlegg:
Oversikt over rammefordelingen av kap. 552 post 72
Oversikt over rammefordelingen av kap. 551 post 60
Kalender for rapportering 2003
Rapporten ”Utvikling av styringssystemet overfor SND” utarbeidet av en arbeidsgruppe nedsatt av NHD

Kopi til:
Fiskeridepartementet
Fylkeskommunene
Landbruksdepartementet
Norges forskningsråd
Nærings- og handelsdepartementet
Plan- og administrasjonsavdelingen (KRD)
Riksrevisjonen
SIVA - Selskapet for industrivekst SF