Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2001: Økte bevilgninger til drift og vedlikehold

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 94/2000
Dato: 4. oktober 2000
Kontaktpersoner: Informasjonssjef Ivar Torvik, 22 24 81 08, avdelingsdirektør Frode Johansen 22 24 81 51

Økte bevilgninger til drift og vedlikehold

Foreslåtte utgifter til samferdselsformål er for 2001 på i alt 17,2 milliarder kroner. Dette er om lag 850 millioner kroner lavere enn saldert budsjett for 2000. 715 millioner kroner av nedgangen skyldes at tidligere øremerkede ordninger på samferdselsbudsjettet nå er innarbeidet i rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner. Tar en hensyn til denne omleggingen og andre rent budsjettekniske endringer, er forslaget til samferdselsbudsjett om lag en prosent høyere enn gjeldende budsjett for 2000.

- Innenfor rammen av et stramt budsjett gir forslaget rom for økte bevilgninger til drift og vedlikehold av veg- og jernbanenettet - særlig for å bedre sikkerhet og framkommelighet. Satsingen på rassikring og økt vegstandard i distriktene vil bli videreført. Innenfor veg- og jernbaneinvesteringer er det lagt vekt på rasjonell framdrift for prosjekter som allerede er satt i gang, sier samferdselsminister Terje Moe Gustavsen.

Vegformål: Om lag 10 milliarder kroner

Til vegformål er det foreslått i alt 9 957 millioner kroner. Dersom en tar hensyn til at tidligere øremerkede tilskudd til fylkesveger nå vil bli innarbeidet i statlige rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner, betyr forslaget en økning på 0,7 prosent i forhold til gjeldende budsjett for 2000.

Innenfor den foreslåtte bevilgning er det lagt vekt på å styrke innsatsen når det gjelder vedlikehold og drift.

Nær 6 020 millioner kroner er avsatt til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksvegnettet, medregnet tilskudd til riksvegferjedriften. Dette er en økning på vel 5 prosent i forhold til gjeldende budsjett for i år.

Til riksveginvesteringer er det foreslått nær 3 950 millioner kroner. Innenfor investeringene legges det vekt på hensynet til rasjonell framdrift på igangsatte anlegg og på tiltak som fører til økt trafikksikkerhet. Regjeringen foreslår å videreføre satsingen på rassikring og økt vegstandard i distriktene.

I tillegg til bevilgninger over statsbudsjettet, er det anslått at bompengeselskapene neste år vil stille til rådighet om lag 1 400 millioner kroner som hovedsakelig vil gå til utbygging av riksvegnettet.

Regjeringen foreslår vel 100 millioner kroner til vegformål i distriktene – som kompensasjon for at enkelte næringer nå må betale full arbeidsgiveravgift. Kompensasjonsordningen ble satt i verk i år, og Regjeringen legger opp til at den videreføres også i årene 2002-2005.

Jernbaneformål: 4,9 milliarder kroner

Regjeringen foreslår å bruke i alt 4,9 milliarder kroner til jernbaneformål. Dette er om lag det samme som for i år.

Til drift og vedlikehold av jernbanenettet er det foreslått til sammen 2 856 millioner kroner – med særlig sikte på å bedre sikkerhet, driftsstabilitet og kapasitet.

Til investeringer i linjen er det for neste år foreslått til sammen 1 048 millioner kroner. Prioritet er gitt til sluttføring av igangsatte investeringsprosjekter, signal- og sikringstiltak, bygging av kryssingsspor og andre tiltak for å bedre driftsforholdene på dagens nett. Igangsatte tiltak for å legge til rette for krengetog på Sørlands-, Bergens- og Dovrebanen vil bli prioritert i 2001. Prioritering av nye krengetogtiltak på disse banestrekningene vil i større grad konsentreres om sikkerhets- og kapasitetsøkende tiltak. I tillegg foreslås 206 millioner kroner til tilrettelegging for krengetog på strekningene Oslo- Stockholm og Oslo – Gøteborg – København.

Det er avsatt midler til bygging av ny jernbanebru over Sandvikselva og til planlegging av eventuelt nytt dobbeltspor Skøyen – Asker. For Nordlands- og Bergensbanen er det avsatt midler til profilutvidelser, det vil si tiltak som gjør at godstogene kan ta med større containere og semitrailere.

For å opprettholde rutettilbud som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomme foreslås det en bevilgning på 987 millioner kroner til statlig kjøp av persontransporttjenester fra NSB BA.

Til Statens jernbanetilsyn er det foreslått å bevilge 12 millioner kroner.

Luftfartsformål: Nær 1,2 milliarder kroner

Til luftfartsformål er det foreslått i alt 1 182, 6 millioner kroner.

387,8 millioner kroner er satt av til statlig kjøp av flyrutetjenester, på regionale rutestrekninger som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomme. 94,2 millioner kroner er foreslått som tilskudd for å dekke deler av utgiftene til drift og investeringer ved de regionale lufthavnene som staten, ved Luftfartsverket, overtok i 1997 og 1998.

Til investeringer ved lufthavnene, utenom Oslo lufthavn Gardermoen, er det avsatt i alt 700 millioner kroner, fordelt med 536 millioner kroner på stamrutenettet og 164 millioner kroner til de regionale lufthavnene.

Investeringene ved stamruteflyplassene omfatter blant annet utvidelse av ekspedisjonsbygg ved lufthavnene i Stavanger og Bergen og utskifting av flykontrollsystemene ved lufthavnene i Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø.

For de regionale lufthavnene er det avsatt midler til blant annet avsluttende arbeid med nytt kontrolltårn ved Florø lufthavn og oppgradering av endefelt og belysning ved Rørvik og Mehamn lufthavner.

108,8 millioner kroner er foreslått til Luftfartstilsynet, som fra 1. januar i år ble et ordinært forvaltningsorgan under Samferdselsdepartementet.

16 millioner kroner er avsatt til Havarikommisjonen for sivil luftfart, som er et forvaltningsorgan under Samferdselsdepartementet. Regjeringen legger opp til at Havarikommisjonen skal styrkes, i forbindelse med forslag i Nasjonal transportplan om at kommisjonen også skal få ansvar for å granske hendelser og ulykker i jernbanesektoren.

Tilskudd til Hurtigruten

195,9 millioner kroner er foreslått som tilskudd til drift av Hurtigruten. Forslaget er i samsvar med gjeldende avtale mellom staten og Hurtigruteselskapene.

Ekspressbusser: Kompensasjon for dieselavgift

Om lag 77 millioner kroner er foreslått som tilskudd til ekspressbusser, som kompensasjon for autodieselavgift.

Landsdekkende posttjenester

For å sikre et tilbud av landsdekkende posttjenester foreslås det 540 millioner kroner i betaling til Posten Norge BA for å utføre samfunnspålagte posttjenester som er bedriftsøkonomisk ulønnsomme.

Post og telekommunikasjoner

Utgiftene til Post- og teletilsynet er ført opp med 161,3 millioner kroner. Post- og teletilsynet har blant annet ansvar for å føre tilsyn med aktørene på post- og teleområdet.

Regjeringen legger opp til at nye konsesjoner for andre generasjons system for mobilkommunikasjon i frekvensbåndene 900 og 1800 Mhz skal tildeles ved auksjon.

Forskning og utvikling

Til forskning og utvikling er det foreslått 92 millioner kroner. Innenfor denne rammen er det foreslått økte bevilgninger til prosjekter med sikte på langsiktig forskning og kunnskapsoppbygging på områder som gjelder transport og informasjons- og telekommunikasjonsteknologi