Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2001: Forskning, utredning og utvikling

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 100/00
Dato: 4. oktober 2000

Forskning, utredning og utvikling

Regjeringen foreslår at det over Samferdselsdepartementets budsjett for 2001 skal bevilges i alt 92 millioner kroner til forskning, utredning og utvikling. Innenfor denne rammen er det foreslått økte bevilgninger til prosjekter med sikte på langsiktig forskning og kunnskapsoppbygging på områder som gjelder transport og informasjons- og telekommunikasjonsteknologi

Den foreslåtte bevilgningen er fordelt slik:

  • 9,2 millioner skal brukes til generell forsknings- og utredningsvirksomhet, med sikte på å bedre kunnskapsgrunnlaget og legge til rette for mer effektiv bruk av ressursene i samferdselssektoren. Miljø og trafikksikkerhet er blant emnene som vil stå sentralt.
  • 72,8 millioner er ført opp under posten "Samferdselsforskning". Beløpet vil i hovedsak bli brukt til å videreføre støtten til forskjellige forskningsprogrammer om transport og telekommunikasjoner, under Norges Forskningsråd.

Samferdselsdepartementet vil benytte 23,6 millioner til transportforsking og 49,2 millioner til telekommunikasjonsforskning. I forslaget er det lagt opp til å øke satsingen på forskning knyttet til informasjons- og telekommunikasjonsteknologi.

Innenfor transportforsking vil Samferdselsdepartementet støtte programmer som tar for seg blant annen følgende emner: Logistikk, IT-anvendelser i forskjellige deler av transportsektoren, byutvikling, regional utvikling og miljøforurensning og helse.

Innen telekommunikasjon vil Samferdselsdepartementet videreføre støtten til følgende programmer: "Grunnleggende teleforskning" og "samfunnsmessige og kulturelle forutsetninger for informasjons og telekommunikasjon". Program om "tjenesteyting og infostruktur" og "FoU i It-industrien og grafisk industri" avsluttes, men FoU de videreføres i en ny struktur for næringsrettet forskning. Det legges opp til å styrke støtten til FoU innen telekommunikasjon, med spesiell vekt på forskning og utvikling som fremmer utviklingen av bredbåndsnett- og tjenester. I tillegg vil bevilgningen nyttes til delfinansiering av etablering av et "Centre of Excellence" på Fornebu.

Det foreslås å avvikle tilskudd til forsøk med alternative drivstoff og tilskudd til utvikling av rasjonell og miljøvennlig transport. Tilskuddsordningen har nå vært operative i 10 år. etter Samferdselsdepartementets vurdering bærer tilskuddene i stadig større grad preg av å være ordinære driftstilskudd og nytten som forsøks- og utviklingsordninger er sterkt avtagende. For å innfri tilsagnsfullmaktene tilknyttet utvikling av rasjonell og miljøvennlig transport, foreslås det bevilget 10 millioner i 2001.

Forskning og utvikling av underliggende etater

Etatene som er underlagt Samferdselsdepartementet driver en betydelig forsknings- og utredningsvirksomhet. Arbeidet med Nasjonal transportplan har blant annet avdekket et til dels betydelig behov for bedre metoder og verktøy for vurdering av effektiv ressursinnsats i og mellom de enkelte transportsektorene. Det har ledet til starten av et omfattende samarbeid mellom samferdselsetatene og Samferdselsdepartementet for å utvikle bedre nasjonale og regionale modeller og planleggingsverktøy.

Samferdselsetatenes forsknings- og utviklingsvirksomhet i 2001 kan sammenfattes slik:

Luftfartsverket vil i 2001 gjennomføre forsknings- og utviklingsvirksomhet med tilknytting til miljøspørsmål. Prosjektene tar blant annet for seg flystøy, flyavisningsvæskens nedbrytbarhet og utslipp fra fly. Det vil også gjennomføres prosjekter knyttet til radiomarkør for varsling av luftfartshinder, varslingssystem for turbulens, forbedring av måling av friksjon på rullebane, samt arbeide videre med etablering av et satelittbasert innflyvgingssystem til lufthavner.

Statens vegvesen forsknings- og utviklingsvirksomhet vil i 2001 være rettet mot følgende hovedområder: miljøspørsmål, trafikksikkerhet, drift og vedlikehold av blant annet av utnyttelse av resirkulertbart materiale, kollektivtransport og trafikktelematikk.

Jernbaneverket vil i 2001 rette sin forsknings- og utviklingsvirksomhet mot sikkerhet, teknisk utvikling av bedre transportmodeller. Dette skjer i samarbeid med norske forskningsmiljøer og transportetater, og i et nært internasjonalt samarbeid med UIC, Den internasjonale jernbaneunionen. Jernbaneverket vil også selv forberede og utvikle analyseverktøy innen samfunnsøkonomisk analyse.