Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2002: Nye virkemidler skal styrke kollektivtransporten

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Regjeringen går nye veger for å bedre samordningen av areal- og transportpolitikk i byområdene og for å få en mer effektiv utnyttelse av offentlige ressurser på transportområdet. Målet er å øke kollektivtransportens andel av persontransporten. (11.10.2001)

Pressemelding

Nr.: 105/01
Dato: 11.10.2001

Statsbudsjettet 2002:

Nye virkemidler skal styrke kollektivtransporten

Regjeringen går nye veger for å bedre samordningen av areal- og transportpolitikk i byområdene og for å få en mer effektiv utnyttelse av offentlige ressurser på transportområdet. Målet er å øke kollektivtransportens andel av persontransporten.

- Regjeringen vil styrke kollektivtransporten, særlig i byområdene. Et godt kollektivtilbud skal bidra til å realisere regjeringens overordnede mål om bedre framkommelighet, sikkerhet og miljø, sier samferdselsminister Terje Moe Gustavsen.

Staten bidrar med betydelige beløp for å styrke kollektivtransporten. For 2002 foreslås det totalt 3 051,5 millioner kroner i statlige bevilgninger til kollektivtransport:

  • Statlig kjøp av persontransporttjenester fra NSB BA (region- og lokaltog, nærtrafikk og intercitytrafikk): 1 293 millioner kroner.
  • Statlig kjøp av flyrutetjenester som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomme: 412,4 millioner kroner.
  • Tilskudd til riksvegferjedrift: 1 050,3 millioner kroner.
  • Statens tilskudd til Hurtigruten for å opprettholde et helårig og daglig tilbud: 180,8 millioner kroner.
  • Statlige vegmidler til kollektivtransporttiltak (tiltak på riksveger og på kommunale og fylkeskommunale veger og alternativ bruk av riksvegmidler til for eksempel investeringer i bane): 115 millioner kroner.
    (Bompengeselskapene stiller i tillegg 355 millioner til rådighet til infrastrukturutbygging for kollektivtransporten.)

I tillegg kommer den foreslåtte bevilgningen på 4 256,7 millioner kroner til Jernbaneverket. Midlene nyttes til utbygging, drift og vedlikehold av jernbanelinjen, og er av stor betydning for persontrafikken med tog.

Dessuten overfører staten midler til fylkeskommunene i form av rammetilskudd. Av disse overføringene bevilges det midler til lokal kollektivtransport. For 2000 utgjorde denne bevilgningen 3 751 millioner kroner. Dette tilsvarte en tilskuddandel på rundt 40 prosent av rutedriften.

Innenfor budsjettet til vegformål bevilges det midler til særskilte kollektivtrafikktiltak. Formålet med midlene er å styrke kollektivtrafikken i storbyområdene. Midlene omfatter investeringer i lokale trikk- og banestrekninger, jernbane og til tiltak som legger til rette for kollektivtrafikk på kommunale veger, fylkes- og riksveger. Midlene går også til terminalanlegg. For Oslo vil en stor del av midlene for 2002 til vegformål gå til det videre arbeidet med T-baneringen. Det satt av 212 millioner kroner, hvorav 47 millioner kroner i statlige midler og 165 millioner kroner i bompenger til dette arbeidet. Samferdselsdepartementet vil gå i dialog med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune om T-banens utvikling framover.

I statsbudsjettet for 2002 foreslår regjeringen en rekke tiltak for ytterligere å styrke kollektivtransporten:

Ungdomsrabatter

Regjeringen ønsker å høyne kollektivandelen blant unge. Ved å skape gode reisevaner blant unge, legger man grunnlag for en høyere kollektivandel i framtiden. Regjeringen foreslår landsomfattende ordninger med ungdomskort og studentrabatter.

Ordningen med ungdomskort skal gjelde for all ungdom mellom 16 og 19 år og gir rett til et ubegrenset antall reiser innen ett fylke i en måned. En del fylker har allerede en slik ordning, men Samferdselsdepartementet vil sikre at alle fylkeskommuner skal ha et tilbud om ungdomskort og legger opp til en kompenasjonsordning som omfatter både de fylkeskommunene som allerede har innført ordningen og de som ikke har ordningen i dag.

Når det gjelder skole- og studentrabatt skal den omfatte alle elever og studenter med gyldig skole-/studiebevis. Rabatten skal gjelde for billettypene månedskort og andre periodekort, eventuelt andre typer flerreisekort. Satsen skal være 30 prosent av den aktuelle kortprisen for voksne.

Lokal styring av kollektivtransporten

Regjeringen ønsker å vurdere om man kan organisere kollektivtransporten i større byområder på nye måter. Regjeringen foreslår å sette i gang forsøk der øremerkede midler overføres fra stat, fylkeskommune og kommune til den lokal myndighet som får ansvar for transportpolitikken i byområdet. Den lokale myndigheten vil få samlet ansvar for investeringer og drift av lokal veg- og kollektivtransport. Hovedformålet er å oppnå en bedre samordnet areal- og transportpolitikk i byområdene. Forsøkene skal vise om andre organisatoriske løsninger enn dagens kan møte utfordringene i transportsektoren på en mer effektiv og helhetlig måte.

Tilrettelegging for funksjonshemmede

Regjeringen har som mål at de kollektive transportmidlene i større grad enn i dag skal tilrettelegges for funksjonshemmede. Det er viktig at tiltak på selve transportmidlene ses i sammenheng med tiltak på terminaler, holdeplasser og stasjoner. I tillegg til generelle tekniske krav basert på internasjonale standarder, vurderer regjeringen det som aktuelt å stille krav til konkrete tilpassninger. Slike krav vil bli nedfelt enten som konsesjonsvilkår og/eller som vilkår i avtaler om offentlig kjøp av kollektivtransporttjenester.

Resultatstyrt finansiering

Regjeringen vil gjennomføre vurderinger av ulike former for resultatstyrt finansiering av kollektivtransporten. Både kvalitetkontrakter, incitamentsavtaler og resultatavhengig driftstilskudd kan bidra til et bedre og mer effektivt kollektivtilbud.