Historisk arkiv

Svar til Stortingets samferdselskomité - spm 4 ang. rassikring

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Svar til Stortingets samferdselskomité, 29.05.02:

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Spørsmål nr 4

Det vises til framdrift for handlingsplan for rassikring.

Hva er begrunnelsen for de store relative endringene mellom fylkene fra handlingsplan for rassikring 2002-2007 og til endelig handlingsplan for rassikring 2002-2005?

Svar:

I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011 ble det lagt opp til å følge opp handlingsplanen for rassikring, og det ble tatt høyde for dette i forslaget til fylkesfordelte rammer for perioden 2002-2011. Dette ble fulgt opp i Vegdirektoratets retningslinjer for arbeidet med handlingsprogrammet, der vegkontorene ble bedt om å ta utgangspunkt i handlingsplanen i sitt prioriteringsarbeid.

I tråd med St.meld. nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke, stat – en bedre oppgavefordeling, har Samferdselsdepartementet lagt til grunn at fylkeskommunens prioriteringer innenfor fylkesfordelt ramme skal tillegges avgjørende vekt innenfor de føringer som er fastlagt av Stortinget og Samferdselsdepartementet. Departementet er av den oppfatning at det er naturlig å legge stor vekt på de lokale prioriteringene av rassikringtiltak i forhold til andre typer tiltak. Departementet har derfor ikke funnet det riktig å overprøve de lokale prioriteringene ved utformingen av handlingsprogrammet selv om dette har medført at enkelte fylker har prioritert rassikring lavere enn det som var skissert i handlingsplanen for rassikring. Denne holdningen er for øvrig i tråd med handlingsplanen, der det forutsettes at rassikringsinnsatsen i perioden 2002-2007 skal avklares gjennom arbeidet med Nasjonal transportplan og påfølgende handlingsprogram. Som det framgår av St.prp. nr. 60 (2001-2002) så har enkelte fylker valgt å prioritere ras høyere enn det som lå til grunn i Handlingsplan for rassikring. Totalt sett for hele landet er innsatsen høyere i handlingsprogrammet enn det som lå til grunn i Handlingsplan for rassikring.

VEDLEGG