Historisk arkiv

Svar til Stortingets samferdselskomité - spm 5 ang. alternativ bruk av ferjetilskudda

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Svar til Stortingets samferdselskomité, 31.05.02:

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Spørsmål 5:

Det vises til forslaget om alternativ bruk av ferjetilskudd.

- Hva er statsrådens kommentar til følgende alternative forslag når det gjelder innsparte kapitalutgifter:

”Ei ferjeavløysing i eit samband vil føre til at gjennomsnittsalder og standard i ferjeflåten blir heva eit hakk. Ut frå eit rimeligheitssyn må difor netto innspart kapitalkostnad setjast lik gjennomsnittleg kapitalkostnad for den aktuelle ferjetypen.”

Svar:

Riksvegferjeflåten har en gjennomsnittsalder på om lag 20 år. Ferjemateriellet vurderes som for gammelt både med hensyn til kapasitet, regularitet og sikkerhet. Det benyttes betydelige midler til bygging av nye ferjer og til oppgradering av eksisterende ferjer hvert år. Til tross for dette vil det være mangel på egnet ferjemateriell i mange ferjesamband. For best mulig trafikkavvikling, rokeres ferjer mellom ferjesamband og landsdeler i takt med nybygging og ferjeavløsning.

Avløsning av et ferjesamband vil kunne medføre en standardhevning av ferjeflåten hvis det avløste samband trafikkeres av en ferje som kan benyttes i et annet samband. Avløsning av et ferjesamband vil medføre at en av de eldste ferjene i ferjeflåten utrangeres. Utrangering av nyere ferjer med god kapasitet og sikkerhet er ikke aktuelt. Netto kapitalbesparelser i riksvegferjedriften som følge av etablering av fastlandsforbindelser vil derfor bli liten inntil ferjeflåten blir optimal med hensyn til alder, sammensetning og antall ferjer.

I 1999 var de samlede kapitalkostnadene i riksvegferjedriften 340 mill. kr. I 2002 ventes de samme kostnadene å bli om lag 515 mill. kr. Siden 1999 har 10 riksvegferjesamband blitt avløst av faste vegforbindelser. Dette har bidratt til å redusere ferjeflåtens gjennomsnittsalder. Det har imidlertid ikke bidratt til å redusere de totale kapitalkostnadene.

Samferdselsdepartementet legger i St.prp. nr. 60 (2001-2002) til grunn at det er de netto innsparte drifts-, vedlikeholds- og kapitalkostnadene for riksvegferjedriften som helhet, etter ferjerokeringer, som budsjettering må ta utgangspunkt i (realistisk budsjetterering). Videre foreslår departementet at ferjeinnsparingene blir fordelt på vegbudsjettets post 23 og 30 og at budsjettpost 72 blir redusert tilsvarende. Opplegget innebærer mao. at besparelser ved avløsning av et ferjesamband realiseres ved at netto sparte driftskostnader overføres fra post 72 til post 23 og 30. Dette opplegget innebærer at det må tas hensyn til de reelle besparelsene.

Ved å eventuelt sette netto innspart kapitalkostnad lik gjennomsnittlig kapitalkostnad, vil ferjeinnsparingene bli kalkulert høyere enn de reelle innsparingene. Budsjettpostene 23 og 30 vil bli økt tilsvarende. Post 72 vil derfor bli redusert mer enn det som er innsparingene på posten. En står i så fall overfor valget mellom å øke budsjettposten for å opprettholde ferjetilbudet, redusere ferjetilbudet eller øke takstene.

VEDLEGG