Historisk arkiv

Svar til Stortingets samferdselskomité - spm 9 ang. Stavanger lufthavn Sola og konsekvenser for andre flyplasser

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Svar til Stortingets samferdselskomité, 05.06.02:

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Spørsmål 9:

Kva konsekvensar vil det ha for andre flyplasser eller for andre tiltak i Luftfartsverket dersom arbeidet med Stavanger lufthavn, Sola blir starta opp i 2002, evt. i 2003?

Svar:

Forutsetningene for bygging av nytt terminalbygg ved Stavanger lufthavn, Sola, er i følge Luftfartsverket (LV) vesentlig endret i forhold til tidligere plan. Dette skyldes dels et betydelig redusert passasjergrunnlag, samt at SAS' oppkjøp av Braathens medfører et redusert plassbehov på flyplassen. Det er således ikke lenger bedriftsøkonomisk grunnlag for en utbygging i den størrelsesorden som har vært planlagt. Med nåværende markedssituasjon er eksisterende prosjektforslag derfor klart ulønnsomt.

En fremskyndelse av Sola-prosjektet vil i følge LV gå på bekostning av sikkerhetsrelaterte prosjekter. Det påpekes i denne sammenheng at LV allerede i år har et etterslep på ulike myndighetskrav i størrelsesorden 200 mill. kr. på det regionale nettet.

I følge opplysninger fra LV, vil Sola-prosjektet gå utover bl.a. investeringer i flytrafikktjenesten, nødvendig fornyelse av rullende materiell (brannbiler m.v.), samt utbygging av sikkerhetsområder rundt flere flyplasser. I tillegg vil andre aktuelle terminalbygg/utbedringer bli fortrengt (herunder ny terminal ved Kirkenes lufthavn).

Det vises for øvrig til svar på komiteens spørsmål 1.

VEDLEGG