Historisk arkiv

110 millioner kroner til sikkerhetsarbeid på jernbanen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Regjeringen foreslår at det over statsbudsjettet for 2001 brukes 110 millioner kroner til å å følge opp Åsta-kommisjonens anbefalinger. (11.05.01)

Pressemelding

Nr.: 58/2001
Dato: 11.05.01

110 millioner kroner til sikkerhetsarbeid på jernbanen

Regjeringen foreslår at det over statsbudsjettet for 2001 brukes ytterligere 110 millioner kroner til å bedre sikkerheten på jernbanen. Midlene skal benyttes til å følge opp anbefalingene i rapporten fra den regjeringsoppnevnte kommisjonen som gransket jernbaneulykken ved Åsta i januar 2000.

Forslaget innebærer at Jernbaneverket skal bruke 101,7 millioner kroner over sitt budsjett på ulike sikkerhetstiltak til oppfølging av kommisjonens anbefalinger. Statens jernbanetilsyn skal bruke 8,3 millioner kroner.

Forslaget til bevilgning er basert på de planer som Jernbaneverket, Statens jernbanetilsyn og NSB har utarbeidet for den videre oppfølging av Åsta-rapporten. Samferdselsdepartementet har mottatt forslag fra etatene til tiltak som kan gjennomføres i 2001, samt ekstraordinære tiltak for å bedre sikkerheten på jernbanen.

Sikkerhetskultur i alle deler av transportsektoren

Midlene til oppfølging av Åsta-kommisjonens anbefalinger kommer i tillegg til de midler som allerede er satt av til sikkerhetsarbeid på jernbanen i 2001.

- Regjeringen er opptatt av sikkerhet og ser det som viktig at det i alle deler av transportsektoren blir utviklet en sikkerhetskultur og en lederfilosofi som prioriterer sikkerhet. I regjeringens langsiktige arbeid med sikkerhet i transportsektoren er det lagt til grunn en visjon om at det ikke skal skje ulykker med drepte eller livsvarige skadde, sier samferdselsminister Terje Moe Gustavsen.

I Nasjonal transportplan 2002-2011 er det planlagt å bruke 1 300 millioner kroner til et eget program for sikkerhet på jernbanen. Av dette er 450 millioner kroner satt av for de fire første årene.

Jernbaneverket skal presentere konkrete trafikksikkerhetstiltak i sin handlingsprogram for oppfølging av Nasjonal transportplan. I dette arbeidet vil også Åsta-kommisjonens anbefalinger bli tatt med i vurderingen.

Anbefalinger fra kommisjonen

I forslaget til økte bevilgninger blir det gjort nærmere rede for hvordan Jernbaneverket, Statens jernbanetilsyn og NSB følger opp anbefalingene fra Åsta-kommisjonen. Kommisjonen pekte på sju områder som den mente det var viktig å gjøre noe med. Disse var: Omlegging og implementering av en mer proaktiv sikkerhetstenking og sikkerhetsstyring i jernbanevirksomhetene, utbygging av ATC, installasjon av togradio, konstruksjonsgjennomgang av sikringsanlegget NSB-87 på Rørosbanen, teknisk gjennomgang av sikringsanlegget NSI-63, installering av lydalarm som varsler farlige og uønskede hendelser på togledersentralene og gjennomgang og eventuell oppgradering av gammelt rullende materiell med hensyn til sikkerhetskrav og krav til brannsikkerhet.

I tillegg mente kommisjonen at det var viktig blant annet å se på regelverket for jernbanevirksomheten, styrke Statens jernbanetilsyn og foreta risikoanalyse av den nye avgangsprosedyren.

Statens jernbanetilsyn har fått det overordnede ansvaret for se til at Jernbaneverket og NSB følger opp anbefalingene fra Åsta-kommisjonen.

I redegjørelsen om oppfølgingen av Åsta-rapporten viser Samferdselsdepartementet til at det pågår en gjennomgang av sikkerheten på jernbaneområdet og en vurdering av organisering og rollefordeling mellom de ulike aktørene innenfor jernbanesektoren.

Omdisponering går ikke utover andre sikkerhetstiltak

Midlene til oppfølging av Åsta-kommisjonens anbefalinger skal dekkes inn ved en omdisponering på Jernbaneverkets budsjett for 2001 på til sammen 80 millioner kroner og en tilleggsbevilgning på 21,7 millioner kroner. Av omdisponeringen skal 40 millioner tas fra en avsatt reserve for uforutsette hendelser innenfor posten for drift og vedlikehold, mens de resterende 40 millionene blir dekket opp med en omdisponering innenfor investeringsposten. Jernbaneverket får selv fullmakt til å bestemme hvordan omdispneringen skal foretas, men departementet legger til grunn at den ikke skal gå utover prosjekt eller tiltak som allerede er knyttet til sikkerheten på jernbanen.

Statens jernbanetilsyn får økt sin bevilgning med 7,3 millioner kroner for 2001. I tillegg kan 1 million tas fra midler overført fra budsjettet for 2000. Samlet sett betyr dette en betydelig styrking av budsjettet til Statens jernbanetilsyn.


For mer informasjon – St.prp. nr. 76 (2000-2001) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område