Historisk arkiv

Samferdselsminister Torild Skogsholm: Gledelig gjennomslag for bedre kollektivtransport i det sentrale Østlandsområdet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

En styringsgruppe sammensatt av samferdselsministeren, byråden for miljø og samferdsel i Oslo kommune, og fylkesordførerne i Akershus, Østfold og Buskerud legger nå fram en rapport om oppretting av et nytt samordningsorgan for kollektivtransporten i Østlandsområdet. (25.06.03)

Pressemelding

Nr.: 79/03
Dato: 25.06.03

Samferdselsminister Torild Skogsholm: Gledelig gjennomslag for bedre kollektivtransport i det sentrale Østlandsområdet

- Nesten en tredjedel av Norges befolkning bor og arbeider i det sentrale Østlandsområdet. Jeg ser det som svært viktig å legge til rette for redusert vekst i biltrafikken og økt andel kollektivreiser i dette området. Da behøves et mer enhetlig, tilgjengelig og bedre koordinert kollektivtilbud. Jeg er derfor svært glad for at det nå er enighet mellom staten og lokale myndigheter om at det fra 1. januar 2004 skal opprettes et ”Samordningsorgan for kollektivtransport på det sentrale Østlandsområdet”.

Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at en styringsgruppe sammensatt av samferdselsministeren, byråden for miljø og samferdsel i Oslo kommune, og fylkesordførerne i Akershus, Østfold og Buskerud nå legger fram en rapport om oppretting av et nytt samordningsorgan for kollektivtransporten i Østlandsområdet fra 1. januar 2004.

- Jeg har klare forventninger om at et slikt samordningsorgan vil bidra til å gi folk i det sentrale Østlandsområdet et bedre kollektivtransporttilbud. De som reiser med kollektivtransport bryr seg ikke først og fremst om hvem som har ansvar for hva, men om helheten i tilbudet – samlet reisetid, rutefrekvens, pris og komfort. Når vi vet at det over offentlige budsjetter i år blir brukt om lag fire milliarder kroner til utbygging og drift av kollektivtransporten i det sentrale Østlandsområdet, er det etter mitt syn opplagt at det er mulig å få mye ut av bedre samordning. Det vil igjen føre til at kollektivtransporten øker sin andel av alle reisende, noe som gir bedre helse og miljø og mindre press på knappe arealer i det sentrale Østlandsområdet.

I dag er ansvaret for kollektivtransporten spredt mellom en rekke forskjellige organer og myndigheter. Staten kjøper blant annet persontransporttjenester fra NSB når det gjelder lokaltog i Oslo og Akershus, Akershus fylkeskommune driver buss- og båttrafikk i Oslo og Akershus gjennom Stor-Oslo lokaltrafikk og Oslo kommune driver buss, trikk og t-bane i Oslo gjennom Oslo Sporveier.

Samordningsorganet skal etter forslaget fra styringsgruppen som sine første oppgaver blant annet stå ansvarlig for samarbeid om felles billetteringssystem og felles informasjonstjeneste for området, og utvikling av et mer samordnet takstsystem med felles takstmyndighet. Samordningsorganet skal også disponere midler fra den statlige insentivordningen for kollektivtransport i storbyer, og stå ansvarlig for å utarbeide forpliktende avtaler som grunnlag for tildeling av slike midler.

- Jeg ser det videre som ønskelig at samordningsutvalget fra og med budsjettet for 2006 skal stå for felles kjøp av alle former for kollektivtransport i Oslo, Akershus og deler av Buskerud og Østfold. Samordningsorganet vil i så tilfelle få ansvar for kjøp av kollektivtrafikk for omkring to milliarder kroner, regnet ut fra dagens bevilgningsnivå, sier samferdselsministeren.

Midler til kollektivtransport i 2003

Til kollektivtransporten i Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold skal det offentlige i 2003 bruke om lag fire milliarder kroner. I beløpet inngår også omkring 460 millioner kroner i bompengemidler.

Midlene er, grovt regnet, fordelt slik:

  • 1500 millioner kroner er midler som Oslo kommune og de tre fylkeskommunene bevilger som tilskudd til drift av lokale bussruter, sporvegsruter (trikk) og T-baneruter.
  • 885 millioner kroner gjelder statens kjøp av persontransportjenester med tog, fordelt med om lag 630 millioner kroner til nærtrafikken i Oslo-området og om lag 255 millioner kroner til strekningene Oslo – Halden, Oslo – Skien, Oslo – Gjøvik og Oslo – Lillehammer.
  • 950 millioner kroner er bevilget over statsbudsjettet til bygging av nytt dobbeltspor for jernbanen på strekningen Sandvika – Asker og andre jernbaneinvesteringer i Oslo-området. I tillegg kommer midler til en del mindre investeringstiltak, drift og vedlikehold.
  • 250 millioner kroner gjelder investeringer i terminaler og framkommelighetstiltak som kollektivfelt og signalprioritering for kollektivtransporten.
  • 350 millioner kroner går til utbygging av ny infrastruktur for T-banen i Oslo og opprusting av eksisterende infrastruktur for T-banen. Midlene skal blant annet brukes til utbygging av T-baneringen.




Til redaksjonen

For nærmere opplysninger, se også:
Pressemelding fra styringsgruppen og rapporten "Samordningsorgan for kollektivtransport på det sentrale Østlandsområdet".