Historisk arkiv

Jernbaneformål: I alt vel 6,2 milliarder kroner, øker med 400 millioner kroner

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 109/03
Dato: 10.08.03

Statsbudsjettet 2004:

Jernbaneformål: I alt vel 6,2 milliarder kroner, øker med 400 millioner kroner

Regjeringen foreslår at det over statsbudsjettet for neste år skal bevilges i alt 6 246,6 millioner kroner til jernbaneformål. Dette er en økning på 401 millioner kroner, eller 6,8 prosent (korrigert for at det i 2003-budsjettet er tilført ny egenkapital til NSB AS). Bevilgningene til nye investeringer i jernbanenettet øker med nær 40 prosent, til 1872 millioner kroner.

- Regjeringen vil styrke sikkerheten på hele jernbanenettet og legge til rette for økt togtrafikk der jernbanen har sine største miljø- og transportmessige fortrinn. Den store økningen av jernbanebudsjettet i 2004 er derfor viktig i regjeringens prioritering av bedre kollektivtransport. NSB og andre togselskap vil også få store avgiftslettelser som følge av innføringen av 6 prosent moms for persontransport og forslaget om å frita all produksjonsvirksomhet fra el-avgift. Jeg er svært tilfreds med at videre drift av nattogene nå er sikret gjennom dette budsjettforslaget. Nattogene er en viktig del av det samlede togtilbudet i Norge, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

- For neste år har regjeringen særlig prioritert utbygging av togradio av typen GSM-R på strekninger som i dag ikke har sikker togkommunikasjon. I tillegg til å styrke sikkerheten bidrar utbyggingen av GSM-R også til bedre trafikkavvikling og økt punktelighet og regularitet i togtrafikken. Innenfor Jernbaneverkets investeringsbudsjett har regjeringen ellers prioritert utbygging av nytt dobbeltspor Sandvika – Asker. Nær 1,1 milliard kroner er avsatt til denne utbyggingen, som vil øke kapasiteten i jernbanenettet og legge til rette for økt togtrafikk, sier samferdselsministeren.

Størstedelen av bevilgningene til jernbaneformål omfatter Jernbaneverkets arbeid med drift, vedlikehold og utbygging av jernbanens linjenett. Bevilgningene omfatter dessuten statlig kjøp av persontransporttjenester med tog og utgifter til drift av Statens jernbanetilsyn.

Jernbaneverket: Til sammen 4,8 milliarder kroner – øker med 8,3 prosent

Til Jernbaneverket, som er ansvarlig for drift, vedlikehold og utbygging av jernbanens linjenett, er det foreslått i alt 4 804,6 millioner kroner. Dette er en økning på 366,2 millioner kroner eller 8,3 prosent. Av den foreslåtte bevilgningen til Jernbaneverket skal 2 932,6 millioner kroner nyttes til drift og vedlikehold, mens 1 872 millioner kroner gjelder investeringer i linjen.

I forhold til 2003 øker dermed bevilgningene til investeringer med 536 millioner kroner. Drifts- og vedlikeholdsbudsjettet reduseres med om lag 140 millioner kroner for å kunne prioritere rask utbygging av GSM-R.

Statlig kjøp av persontransporttjenester med tog: 1 416 millioner kroner

Til statlig kjøp av persontransporttjenester med tog er det foreslått 1 416 millioner kroner. Forslaget bygger på en rammeavtale for perioden 2003-2006 mellom staten og NSB om kjøp av persontransporttjenester. Samferdselsdepartementet legger til grunn at NSB i 2004 opprettholder nattog på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen.

Regjeringen går inn for at det skal legges til rette for konkurranse om statlig kjøp av persontransport med tog. I dag forhandler staten direkte med NSB om kjøp av slik persontransport for om lag 1,4 milliarder kroner. I første omgang blir det lagt til rette for konkurranse om drift av strekningene Vossabanen og Gjøvikbanen, med sikte på at det i 2004 skal utlyses konkurranse for disse strekningene.

Statens jernbanetilsyn

Til drift av Statens jernbanetilsyn er det foreslått 26 millioner kroner. Dette er en økning på 4,8 millioner kroner eller 22,6 prosent. Økningen har sammenheng med at tilsynet har fått økt arbeidsmengde og nye arbeidsoppgaver, blant annet i arbeidet med å innføre konkurranse om statlig kjøp av persontransport med tog.

Linjenettet: Fordeling av nær 1,9 milliarder kroner i investeringsmidler

Den foreslåtte bevilgningen på 1 872 millioner kroner til Jernbaneverkets investeringer i linjenettet skal fordeles slik:

  • 550 millioner kroner til utbygging av togradiosystem av typen GSM-R (Global System for mobile communications - Rail) på strekninger som i dag ikke har sikker togkommunikasjon. I 2004 vil utbyggingen bli konsentrert om Rørosbanen (medregnet delstrekningen Støren – Trondheim på Dovrebanen), Raumabanen og Nordlandsbanen sør for Rognan, slik at GSM-R på disse strekningene kan være i drift innen 1. januar 2005. Arbeidet på strekningen Bodø – Rognan ble satt i gang høsten 2003 og ventes å være ferdig innen 1. januar 2004.
  • 1 076 millioner kroner er avsatt til utbygging av nytt dobbeltspor Sandvika – Asker, på Drammensbanen. Strekningen er planlagt ferdig utbygd i 2005, med sikte på at den skal tas i bruk for ordinær trafikk ved årsskiftet 2005/2006. Utbyggingen av det nye dobbeltsporet Sandvika – Asker betyr isolert sett at kapasiteten på strekningen øker med to tog per time, tilsvarende 1000 biler per time. Når Lysaker stasjon er ferdig utbygd kan kapasiteten på strekningen økes med 6 tog per time, tilsvarende om lag 3000 biler per time.
  • 10 millioner kroner er avsatt til videre planlegging av utbyggingen av Lysaker stasjon på Drammensbanen, med blant annet utbygging til fire spor ved stasjonen.
  • 93 millioner kroner er oppført til sikkerhetstiltak. Midlene skal nyttes til en rekke forskjellige tiltak som bidrar til økt sikkerhet, og omfatter blant annet rassikring på Bergens- og Nordlandsbanen, sikring og fjerning av planoverganger og bedring av sikkerheten i tunneler. Midlene skal også nyttes til fullføring av sikringsanleggene på Spikkestadlinjen og til å videreføre arbeidet med sikringsanlegg og forenklet automatisk trafikkstopp på strekningen Grong – Mosjøen, på Nordlandsbanen. Disse arbeidene vil også bidra til å øke sikkerheten og bedre punktligheten på disse strekningene.
  • 18 millioner kroner skal nyttes til arbeid med teknisk og sikkerhetsmessig oppgradering av Lieråsen jernbanetunnel, på Drammensbanen.
  • 93 millioner kroner gjelder kapasitetsøkende tiltak, det vil si utbygging med særlig vekt på å øke kapasiteten for både person- og godstransport. Midlene i 2004 vil i sin helhet gå til tilbakebetaling av LKABs forskuttering av tidligere gjennomført arbeid med forlenging av kryssingsspor ved Katterat, på Ofotbanen.
  • 16 millioner kroner er avsatt til forbedring av tilgjengelighet, informasjon og opphold for publikum på stasjoner og knutepunktterminaler. Det vil i tillegg bli brukt midler til slike tiltak innenfor Jernbaneverkets driftsbudsjett.
  • 16 millioner kroner skal brukes til forskjellige støyreduserende tiltak langs jernbanelinjen, slik at man innen 1. januar 2005 kan oppfylle krav som følger av bestemmelser om grenseverdier for støy (støyforskriften).