Historisk arkiv

Oppdatert 2. november 2009

Avviser nye støydata

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Aftenposten slo fredag stort opp en påstand om at en ny rapport fra Lockheed Martin avslører at Norges kommende kampfly, F-35, støyer langt mer enn tidligere antatt, og at Bodø derved blir mindre aktuell som kampflybase. Dette medfører ikke riktighet. Det finnes ikke nye støydata eller noen rapport som avviker fra det vi tidligere har lagt til grunn.

Aftenposten slo fredag 30. oktober opp en påstand om at en ny rapport fra Lockheed Martin avslører at Norges kommende kampfly, F-35, støyer langt mer enn tidligere antatt, og at Bodø derved blir mindre aktuell som kampflybase. Dette medfører imidlertid ikke riktighet. Det finnes ikke nye støydata eller noen rapport som avviker fra det vi tidligere har lagt til grunn.


Det er en kjent sak at F-35 bråker mer enn dagens F-16-fly. Dette har vært kjent i lang tid. Støydata på F-35 inngår som en viktig del av Forsvarsdepartementets utredning om ny basestruktur for kampflyvåpenet.


Regjeringen besluttet i november 2008, etter en omfattende evalueringsprosess gjennomført i regi av Forsvarsdepartementets kampflyprosjekt, at F-35 skulle velges som Norges fremtidige kampfly. I evalueringen av de to daværende kampflykandidatene F-35 og JAS Gripen ble det lagt særlig vekt på tilfredsstillelse av de operative kravene og anskaffelses- og levetidskostnader. Støy var i denne sammenhengen ikke noe selvstendig nedvalgskriterium.


I løpet av høsten 2008 ble det gjennomført foreløpige analyser, basert på eksisterende kunnskap om basene og tilgjengelige støydata relatert til kandidatene. Hovedhensikten var å identifisere infrastrukturkonsekvenser, herunder kostnader, forbundet med å etablere den fremtidige kampflykapasiteten i Norge, som en del av levetidskostnadsbetraktningene knyttet til kampflyanskaffelsen. Disse støyanalysene lå tilgrunn for de infrastrukturkostnadene som inngikk i kostnadsbildet fremlagt i St.prp. nr. 36 (2008-2009) Nye kampfly til Forsvaret. Disse foreløpige analysene ekskluderte ikke noen av de potensielle kampflybasene Ørland, Bodø og Evenes.


Kampflyprosjektet mottok januar 2009 nye støydata knyttet til F-35. Disse dataene stammer fra F-35 støymålinger i USA, og disse blir analysert og bearbeidet slik at de kan anvendes for norske forhold.


Det er svært kompliserte og omfattende analyser og vurderinger som har vært gjennomført med støtte av den spisskompetansen som finnes hos Forsvarsbygg og SINTEF. Disse vurderingene er nå i hovedsak ferdigstilt, og det arbeides med en intern rapport i denne sammenheng. Denne rapporten er ennå ikke sluttført, men delresultatene foreligger. De nye resultatene gir et sikrere støybilde basert på faktiske målinger av F-35 ved overflyvning og avgangs- og landingsprofiler.  Disse resultatene underbygger de støyforutsetningene som har ligget tilgrunn for arbeidet siden høsten 2008.  Det finnes med andre ord ikke noen nye støydata eller rapporter som avviker fra det vi tidligere har lagt til grunn. Rapporten er et internt saksdokument i arbeidet knyttet til den pågående utredningen om lokalisering av de nye kampflyene.


Resultatene bekrefter de støyforutsetningene som ble etablert høsten 2008 og som har ligget til grunn for arbeidet siden den gang, og underbygger derfor også de konsekvenser som ble skissert i St.prp. nr 36 (2008-2009) Nye kampfly til Forsvaret.


Hva angår støyfaktoren, baserer utredningen seg på faktiske, målbare støydata for F-35 som sådan, ikke forholdet mellom F-35 og F-16s støyprofil. Vi har registrert at dette forholdstallet har vært et tema i media, men det er ikke noe selvstendig poeng for oss.


Det pågår en grundig og helhetlig prosess knyttet til lokalisering av de nye kampflyene, der en lang rekke aspekter vurderes, deriblant støy, treningsforhold, infrastrukturbehov, styrkeproduksjon og logistikk og støttebehov, samt distrikts- og regionalpolitiske konsekvenser.


Regjeringen vil legge anbefalingen om lokalisering frem for Stortinget på en egnet måte i 2010. I denne sammenhengen utredes det om vi skal ha en eller to kampflybaser, og hvilke(n) som i så fall skal velges av Evenes, Bodø og Ørland.


Uansett basevalg vil det være nødvendig å gjennomføre støyskjermingstiltak. Dette har vi vært klar over hele tiden og de nye støydataene forandrer ikke på dette.
Norge og Australia har lagt til grunn samme støymålinger fra USA i sine respektive analyser. Det vil være forskjeller i de ulike landenes funn og konklusjoner avhengig av nasjonale topografiske forhold og nasjonale operasjonskonsepter.


Australia har allerede ferdigstilt sitt arbeid og har lagt ut sine funn på www.nextairgeneration.com.au (EKSTERN LENKE)