Historisk arkiv

NTP: Kraftig satsing på sjøtransport og maritim infrastruktur

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Fiskeri- og kystdepartementet

- Nasjonal transportplan 2010-2019 er et historisk løft for sjøtransport og maritim infrastruktur. De statlige bevilgningene økes fra 703 millioner i år til 1085 millioner gjennomsnittlig per år fram til 2019. Vi legger opp til å bruke om lag 3 mrd. kr til farleier og 2 mrd. kr til fiskerihavner langs hele kysten de neste 10 årene. Den årlige rammen til sjøtransportområdet øker med 77 % sammenliknet med forrige planperiode, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.

- Nasjonal transportplan 2010-2019 er et historisk løft for sjøtransport og maritim infrastruktur. De statlige bevilgningene økes fra 703 millioner i år til 1085 millioner gjennomsnittlig per år fram til 2019. Vi legger opp til å bruke om lag 3 mrd. kr til farleier og 2 mrd. kr til fiskerihavner langs hele kysten de neste 10 årene. Den årlige rammen til sjøtransportområdet øker med 77 % sammenliknet med forrige planperiode. Samtidig vil regjeringa gi en årlig avgiftslettelse for sjøtransporten på 115 mill. ved å fjerne kystgebyret og årsavgiften for havnesikkerhet, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.

Sammen med en moderne og fremtidsrettet havne- og farvannslov, tilrettelegging for intermodal transport og utbedring av farleiene langs kysten vil dette både styrke sjøsikkerheten og gjøre sjøtransporten mer konkurransedyktig, sier fiskeri- og kystministeren.

Nasjonal transportplan 2010-2019 fokuserer spesielt på koblingen mellom transportformene, og regjeringen legger opp til utbedring av veiforbindelser av betydning for enkelte av stamnetthavnene, for eksempel i Oslo, Kristiansand og Tromsø.

- De statlige midlene til farleisutbedringer økes også kraftig. Dette gjør det mulig å realisere større prosjekter slik som utbedring av innseilingen til Borg havn i Fredrikstad/Sarpsborg, stamleia på innsiden av Senja til Tromsø og Lepsøyrevet nord for Ålesund. I tillegg vil det gjennomføres en rekke mindre prosjekter som vil bidra til bedre fremkommelighet og sikkerhet for skipstrafikken langs kysten. Kortere seilingstid og mer oversiktlige farleier vil bidra til at sjøtransporten både blir mer attraktiv i markedet og mer miljøvennlig, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.

For å opprettholde den gode overvåkingen av trafikken langs kysten vil regjeringen øke bevilgningen til investeringer i nytt utstyr ved trafikksentralene med om lag 25 mill. kr årlig. En annen viktig satsing for sjøsikkerheten er midler til fornyelse av Kystverkets fartøy. Fartøyene brukes blant annet til vedlikehold av navigasjonsinstallasjonene langs kysten. De nye fartøyene vil få flere operative timer i sjøen, og arbeidsoppgavene kan gjennomføres på en mer kostnadseffektiv måte. Regjeringen setter av 54 mill. årlig til dette formålet.

Kystverket har også ansvaret for et betydelig antall innretninger for navigasjonsveiledning i farleiene (fyr, merker etc). Disse innretningene er helt sentrale for å opprettholde en sikker og effektiv sjøtrafikk. I de siste årene har Kystverket satset spesielt på navigasjonsinnretninger for å imøtekomme hurtigbåtenes behov for effektiv navigasjonsveiledning. 

Regjeringa øker den bevilgningen til navigasjonsinstallasjoner til 300 mill. kr i året i de første fire årene av planperioden, og legger opp til en ytterligere økning i siste del av planperioden. Med en slik bevilgningstakt vil påliteligheten opprettholdes i perioden, og vedlikeholdsetterslepet reduseres.