Historisk arkiv

Barn og unge skal beskyttes mot markedsføring av usunn mat og drikke

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Helse- og omsorgsdepartementet

Matvarebransjen har i dag presentert et nytt og forbedret selvreguleringssystem for å beskytte barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke. Regjeringen har tro på at ordningen bransjen nå iverksetter vil kunne gi betydelig effekt, og vil la den nye ordningen virke i to år.

- Jeg har invitert til en bred mobilisering for folkehelse i Norge. For at vi skal bekjempe overvekt og fedme effektivt, må disse problemstillingene eies av flere enn myndighetene. Vi er glad for at matvarebransjen er enig med regjeringen i at vi står overfor store utfordringer når det gjelder fedme og overvekt og at den har lagt ned et betydelig arbeid i å utvikle et nytt og forbedret system for regulering av denne typen markedsføring mot barn og unge, sier helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre.

Økningen i overvekt og fedme kan få avgjørende betydning for befolkningens helse fremover. Sykdom skyldes i økende grad usunt kosthold og mangel på fysisk aktivitet. Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er overvekt og fedme den tredje viktigste risikofaktoren for tapte leveår og redusert livskvalitet i høyinntektsland.

I Norge er hver sjette åtteåring overvektig. Det er en klar sammenheng mellom barns overvekt og sannsynligheten for å pådra seg alvorlige sykdommer senere i livet.

- Vi har et særlig ansvar for å forebygge overvekt blant barn og unge. Når vi også vet at helseatferd som ugunstige kostvaner rammer sosialt skjevt og dermed bidrar til økte sosiale helseforskjeller, er det særlig viktig at vi beskytter barna våre og gir alle barn like muligheter, sier Støre.

Regulering av markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge er ett av flere virkemidler som kan bidra til å motvirke usunt kosthold. WHO har arbeidet med dette spørsmålet lenge, og Norge har vært initiativtaker og pådriver i saken.

Regjeringen tar på alvor at norsk matvarebransje vil være en del av løsningen, og har derfor invitert bransjen til å utarbeide forslag til en ny og forsterket selvreguleringsordning.

Regjeringen vil berømme matvarebransjen for solid arbeid, og har tro på at den nye ordningen med tydelige retningslinjer og etablering av Matvarebransjens faglige utvalg (MFU) vil kunne gi betydelig effekt overfor barn og ungdom.

Regjeringen vil i første omgang la den nye bransjestyrte ordningen få virke i to år. Høsten 2015 vil departementene i samråd med bransjen evaluere om systemet har ført til redusert markedsføringstrykk for usunn mat og drikke overfor barn og ungdom. Regjeringen vil derfor foreløpig ikke fastsette forskriften som ble sendt på høring 16. mai 2013. Høringsprosessen vil bli sluttført på vanlig måte, blant annet av hensyn til Norges EØS-forpliktelser.

Les brev til matvarebransjen fra helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre og barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen.