Et felles løft for realfagene

Strategi for styrking av realfagene 2006–2009

Strategiplanen Et felles løft for realfagene skal være et redskap for alle som skal være med på å styrke realfagene i Norge. Realfag er et mangesidig felt hvor elementene har mye til felles. Strategien peker ut områder det skal og må satses på. Det er mange som ønsker å være med på å styrke realfagene, og alle må bidra til felles løft og sterkere innsats fra alle aktører for å styrke realfagene i Norge.

Strategien skal sørge for det langsiktige perspektivet. Den er et overordnet dokument som skal vare for hele perioden 2006-2009. Etter dette vil det være behov for en ny vurdering for å se om satsingen skal fortsette og på hvilke områder. Samtidig er det behov for justeringer underveis. Det ivaretas gjennom årlige tiltaksplaner som følger opp hovedmålene og delmålene i strategien og setter strategien ut i praktisk handling. Hvert år lages en tiltaksplan som skal bidra til å realisere delmålene. De årlige tiltaksplanene er en del av den totale strategien.

Realfaglig kompetanse utgjør sentrale deler av grunnlaget for vår velstand. Vi har all grunn til å mene at realfagene vil få en ny og enda større betydning i framtiden. Vi skal bekjempe nye sykdommer og nye trusler. Vi skal gi en voksende verdensbefolkning tilgang på energi. Realfaglig kompetanse er et grunnlag for innovasjon og omstilling, og kreves av arbeidstakere i store deler av næringslivet i Norge. Utviklingen krever at befolkningen har relevant kunnskap og kompetanse som næringslivet har behov for. Realfaglig kompetanse er også en forutsetning for å kunne fungere i et moderne samfunn og delta i et demokrati. Videre bidrar god realfagskunnskap til å forstå mer av verden rundt oss som en kilde til økt oppmerksomhet, forståelse og glede over omgivelsene.

En utfordring i dag er at mange unge ikke ser hvordan eller til hva kunnskap i realfag skal brukes. Betydningen og anvendelsen av realfag må derfor synliggjøres bedre og gjøres mer relevante. Et viktig virkemiddel for å få dette til er god samhandling mellom utdanning og arbeidsliv og mellom forskning og næringsliv. Ved å bygge bro mellom områdene kan vi øke kunnskap, forståelse og relevans for elevene. Slik kan vi skape et viktig grunnlag for å øke rekrutteringen til realfag på alle nivåer. Ikke minst er det viktig å styrke jenters motivasjon for realfag. Jenter velger i mindre grad høyere utdanning og yrker innenfor disse fagene.

Noen sentrale områder i strategien er:

  • Økt rekruttering og bedre kvalitet i opplæringen i realfag, blant annet gjennom etablering av studentprosjekt for inkludering, rekruttering til realfag og sosialt mangfold.
  • Nasjonal møteplass for realfag i arbeidsliv og utdanning, der Regjeringen vil invitere representanter fra nærings- og arbeidslivsorganisasjoner, utdanningssektoren og aktuelle frivillige organisasjoner til å delta på en mer systematisk måte i dialogen med utdanningssystemet om realfagskompetanse.
  • På det lokale plan er det også behov for samarbeid og vekselvirkning mellom næringsliv og utdanning, det være seg skole eller høyere utdanning.
  • Økt timetall i matematikk og naturfag i grunnopplæringen
  • Kunnskapsløftet som innføres høsten 2006, bidrar til både klare kunnskapsmål grunnskolen og bedre sammenheng mellom grunnskolen og videregående opplæring.
  • Kompetanseutvikling i realfag for lærere og barnehageansatte. I forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet er det avsatt betydelige midler, der matematikk og naturfag er prioriterte fag. Departementet har tildelt 50 mill kr i kompetansemidler for barnehageansatte med føringer for særskilt satsing på det nye området Antall, rom og form.
  • Utviklingsprogram for gode lærings- og arbeidsmåter i realfagene, som vil inkludere praktiske arbeidsmåter og bruk av IKT.

Det er opprettet tre nasjonale sentre for å styrke opplæring i og rekruttering til realfag. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen koordinerer arbeidet med å utvikle forskningsbaserte arbeidsmåter og eksempler på materiell. Senteret bidrar til god progresjon og sammenheng i hele utdanningsløpet og bidrar til informasjons- og erfaringsspredning.

Nasjonalt senter for kontakt med arbeidslivet om rekruttering til realfag (RENATE) skal ivareta kontakten mellom utdanningssektor og arbeidsliv på sentralt og regionalt nivå og sikre rekrutteringen til studier i realfag og øke kvinneandelen.

Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen skal utvikle og forbedre innhold og metode i opplæringen naturfag gjennom forsknings-, forsøks- og utviklingsprosjekter. Senteret skal også bidra til å styrke kompetansen i og motivasjonen for naturfag hos elever og lærere og bidra til informasjons- og erfaringsspredning.


Strategiplan 2006–2009 og tiltaksplan for 2006 kan lastes ned i pdf-format. Strategiplanen er tilgjengelig både i norsk og engelsk versjon.

Last ned strategien her (norsk)

Last ned strategien her (engelsk)

Last ned tiltaksplanen her


For å kunne lese pdf-filer, må du ha installert Adobe Acrobat Reader på din maskin. Programmet er gratis og kan lastes ned fra http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html