Informasjonskampanje for valget begynner nå
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet
Valgportalen - Stortings- og sametingsvalget
Artikkel | Sist oppdatert: 10.10.2013
Kommunal- og regionaldepartementet lanserer i dag en informasjonskampanje for stortingsvalget 2009. Gjennom bruk av tv, kino, radio, Internett, sosiale medier, brosjyrer, undervisningsfilm og valgspill skal velgerne informeres.
– Velgerne skal vite når, hvor og hvordan man stemmer ved høstens valg, sier statsråd Magnhild Meltveit Kleppa.
Målet med kampanjen er å øke befolkningens kunnskap om valgordningen frem mot valgdagen mandag 14. september.
– Alle må huske å ta med seg legitimasjon med navn, bilde og fødselsdato for å stemme, både ved forhåndsstemmegivningen og på valgdagen, sier statsråden.
Kampanjen starter i dag 10. august på tv, radio og Internett, samme dag som forhåndsstemmingen begynner. Fra neste uke vises filmene også på kino. I løpet av uken får alle husstander en informasjonsbrosjyre om stortingsvalget i posten.
Informasjonskampanjen har et budsjett på ca. ni millioner kroner og er utarbeidet i samarbeid med Gambit H&K, Bates United og Mindshare, som også var samarbeidspartner ved forrige stortingsvalg.
Departementet gjennomfører også andre informasjonstiltak for å nå ulike målgrupper. Velgere med innvandrerbakgrunn er en viktig målgruppe for valginformasjonen og departementet har oversatt husstandsbrosjyren til åtte språk. Tidligere i år delte departementet ut fem millioner kroner til organisasjoner og andre aktører som søkte om tilskudd for å bidra til å øke kunnskapen om valget og øke valgdeltakelsen.
- Lenke til kampanjesiden www.stemmingsrapport.no
- Se all informasjon om valget på www.valg.no
Kommunal- og regionaldepartementets pressetelefon: 22 24 25 00.