Historisk arkiv

OEDs konsulentavtale med Eli Arnstad

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Olje- og energidepartementet

Det har i de siste dagene vært presseoppslag knyttet til Olje- og energidepartementets konsulentavtale med Eli Arnstad. Departementet ønsker i denne forbindelse å presisere noen forhold.

Det har i de siste dagene vært presseoppslag knyttet til Olje- og energidepartementets konsulentavtale med Eli Arnstad. Departementet ønsker i denne forbindelse å presisere:

Om konsulentavtalen med Eli Arnstad:

  • Avtalen med Arnstad er en avtale om et konsulentoppdrag. Det er ikke et ansettelsesforhold i departementet.
  • OED har i vinter hatt behov for økte ressurser knyttet til energiomleggingspolitikken. OED har som en følge av dette inngått to avtaler om konsulentbistand innen området i vinter, hvorav avtalen av 21.12.07/27.12.07 med Eli Arnstad er den ene.
  • Avtalen med Arnstad er en rammeavtale. Det er gitt en øvre beløpsgrense for oppdraget inntil kr. 450 000 (eks mva) og med en timepris på kr. 1000 (eks mva). Timeprisen skal dekke blant annet Arnstads utgifter til kontorhold og 16 reiser til Oslo i løpet av året. Timeprisen er den samme som for den andre avtalen om konsulentbistand på dette området.
  • Oppdraget avregnes etter faktisk medgått antall arbeidstimer.
  • I oppdraget er det lagt til grunn at Eli Arnstad skal være tilgjengelig i snitt tilsvarende ett dagsverk per uke i hele 2008 med unntak for ferier. Kontrakten løper fram til 31.12.2008. Om det legges til grunn at kontrakten vil gå fram til nyttår og det legges til grunn 42 arbeidsuker med gjennomsnittlig et dagsverk per uke, vil kontrakten samlet beløpe seg til i størrelsesorden kr 320 000 (eks mva).
  • Avtalen kan sies opp med 14 dagers varsel av begge partene.

Forskrift til lov om offentlige anskaffelser er i denne sak ikke fulgt på følgende punkter:

  • Anbudsprotokoll i henhold til forskriften § 3-2 annet ledd er ikke ført
  • Vurderingene i forbindelse med gjennomføringen av oppdraget er ikke skriftlig nedtegnet (jfr forskriften § 3-1, 7. ledd)
  • Det er ikke innhentet HMS egenerklæring fra Eli Arnstad i henhold til forskriften § 3-4
  • Det er ikke innhentet skatteattest fra Eli Arnstad i henhold til forskriften § 3-3

Disse forholdene blir nå rettet opp.

Ingen omgåelse av anskaffelsesregelverket
Departementet vil umiddelbart gå igjennom sine interne rutiner og retningslinjer for å forhindre at dette skjer igjen. Vi har ikke grunn til å tro at disse manglene har noen betydning for kontraktens gyldighet, men vi vil få dette juridisk vurdert.

Departementet innhenter nå juridisk vurdering av alle løpende konsulentavtaler for å avklare om reglene er fulgt, og om eventuelle avvik får betydning for avtalens gyldighet.

I enkelte medier har det blitt hevdet at Olje- og energidepartementet har delt ett konsulentoppdrag i to for å slippe kunngjøre oppdraget i henhold til beløpsterskelen i anskaffelsesregelverket. I desember 2007 inngikk departementet en kontrakt med Eli Arnstad. I samme tidsrom ble det også inngått en annen konsulentavtale. Olje- og energidepartementet ønsker å presisere følgende:

Departementet mener at man ikke på noen måte har søkt å omgå regelverket for offentlige anskaffelser. Departementet avviser at man har delt opp ett konsulentoppdrag. Dette var to selvstendige oppdrag.  De to konsulentavtalene gjaldt departementets arbeid med energiomlegging. Avtalene er knyttet til ulike arbeidsoppgaver og hadde ulikt tidsperspektiv.

Eli Arnstads kontrakt er en rammeavtale som skal være avsluttet innen utgangen av 2008. Hun skal bistå departementet i arbeidet med ulike problemstillinger av strategisk karakter knyttet til energiomleggingspolitikken. Arbeidet omfatter i hovedsak rådgivning og bistand ved presentasjon av ulike deler av energiomleggingspolitikken. I første kvartal har Eli Arnstads tidsbruk vært relativt likt fordelt på arbeid med bygningsdirektivet og bioenergistrategien.

Den andre konsulentavtalen bygger på et konsulentoppdrag fra 2007. Dette oppdraget ble utlyst som en nasjonal konkurranse med forhandlinger. Det ble da inngått en kontrakt med et konsortium som utarbeidet et faglig grunnlagsmateriale for bioenergistrategien. Utredningen ble ferdigstilt 15.11.2007. I forbindelse med utarbeidelse av selve bioenergistrategidokumentet ble to av deltakerne i konsortiet forespurt om videre bistand. Det ble det inngått en konsulentavtale med en av tilbyderne. Bioenergistrategien ble framlagt 01.04.2008 og oppdraget er nå avsluttet.