Historisk arkiv

Fra 1. februar 2012

Felles klagenemnd for fly- og jernbanepassasjerer

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Transportklagenemnda

- Når Flyklagenemnda fra 1. februar utvides til å omfatte klager fra jernbanepassasjerer, betyr det at de togreisende får bedre klagemuligheter enn før, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

- Når Flyklagenemnda utvides til å omfatte klager fra jernbanepassasjerer, betyr det at de togreisende får bedre klagemuligheter enn før. Samtidig gjør en felles klageinstans det enklere for passasjerene å orientere seg om hvor de skal henvende seg, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Samferdselsdepartementet har i dag fastsatt forskrift om klagenemnd for fly- og jernbanepassasjerer (transportklagenemndforskriften), med ikrafttredelse 1. februar 2012. Nemnda vil fra samme dag også kunne behandle jernbanepassasjerklager, i tillegg til flypassasjerklager.

Nemnda skifter samtidig navn fra Flyklagenemnda, som ble etablert 13. januar 2009, til Transportklagenemnda. Nemnda vil operere med to klagenemnder, en for flypassasjerklager og en for jernbanepassasjerklager.

Etter 3. september 2010 har jernbanepassasjer, som en midlertidig ordning, kunnet klage til Statens jernbanetilsyn over brudd på EUs forordning om passasjerrettigheter (forordning EF nr 1371/2007). 

Transportklagenemnda vil gi jernbanepassasjerer bedre klagemuligheter enn tidligere:

Klagemuligheten vil nå omfatte alle passasjerklager på jernbane. Dette omfatter også jernbaneforetakenes transportvilkår, som blant annet kan gi bedre eller flere rettigheter enn EU-forordningen ved for eksempel forsinkelse. En tilsvarende klagerett finnes på luftfartsområdet.

Det er en forutsetning at passasjeren først har tatt opp forholdet med transportselskapet, før det eventuelt kan klages til nemnda.

Utvidelsen av klageretten forutsatte endringer i jernbaneloven. Endringene ble vedtatt av Stortinget 20. desember 2011, og lovvedtaket ble sanksjonert av Kongen i statsråd i dag. 

Kontaktinformasjon:

Transportklagenemnda på nett

 

Transportklagenemnda
Norsk ReiselivsForum
Postboks 2924 Solli
0230 Oslo
Tlf: 22 54 60 00
Telefontid: Kl. 10.00-14.00 mandag til torsdag 
 

Flere opplysninger:

Forskrift om klagenemnd for fly- og jernbanepassasjerer (transportklagenemndforskriften (pdf)

Prop. 41 L (2011–2012) Endringer i Jernbaneloven

Pressemelding fra Samferdselsdepartementet av 2. desember 2011: Endringer i jernbaneloven. Jernbanepassasjerer får bedre klagemuligheter

Pressevakt: 919 14 777 (hverdager kl. 08-16)