Egenkontroll i kommunene
Artikkel | Sist oppdatert: 13.01.2020 | Kommunal- og distriktsdepartementet
Kommunenes egenkontroll er den kontrollvirksomhet som kommunene selv driver overfor egen virksomhet.
En velfungerende egenkontroll er viktig både for å sikre tilliten innbyggerne har til kommunen, og for å sikre effektiv og riktig ressursbruk i kommunen. Se blant annet Stortingsmelding 12 (2011-2012) Stat og kommune - styring og samspel . Kommuneloven har regler om kontrollutvalg, revisjon og administrasjonssjefens internkontroll. Deloittes Evaluering av kontrollutvalg og kontrollutvalgssekretariatet i kommunene tegner et godt bilde av at kontrollutvalgene i stor grad fyller sin funksjon i kommunene på en god måte.
KMD har over flere år støttet KS’ arbeid med internkontroll. KS har blant annet gitt ut heftet "Rådmannens internkontroll. Orden i eget hus".
I desember 2015 utga KMD ut en ny utgave av Kontrollutvalgsboken. Målet med denne veilederen er å skape større forståelse av kontrollutvalgets rolle og oppgaver.
Disse aktivitetene er en del av departementets oppfølging av rapporten 85 tilrådingar for styrkt eigenkontroll i kommunane (2009) fra en arbeidsgruppe nedsatt av departementet som skulle foreslå tiltak for å styrke kontrollutvalget, revisjonen og den administrative internkontrollen i kommuner og fylkeskommuner.
- Kommuneloven av 2018
- Endringar i kommunelova m.m. (eigenkontroll mv.) Prop. L 119L (2011-2012)
- Evaluering av kontrollutvalg og kontrollutvalgssekretariat i kommunene. Deloitte (2014)
- KS' hefte "Rådmannens internkontroll. Orden i eget hus" (2013)
- Internkontroll i kommuner. PriceWaterhouseCoopers (2009)
- Kartlegging av lover og forskrifter om internkontroll i kommunar og fylkeskommunar
- Andre dokumenter som arbeidsgruppen har fått utarbeidet
- Andre grunnlagsdokumenter om egenkontrollen