Historisk arkiv

Første kompetansestrategi for barnehagen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsminister Øystein Djupedal presenterte i dag en kompetansestrategi for barnehagesektoren. Regjeringen har satt av 62 millioner kroner til oppfølging av strategien i 2007.

Illustrasjonsbilde til kompetansestrategienKunnskapsminister Øystein Djupedal presenterte i dag en kompetansestrategi for barnehagesektoren. Regjeringen har satt av 62 millioner kroner til oppfølging av strategien i 2007.

– Dette er første gang det har blitt laget en egen kompetansestrategi for barnehagesektoren. Kunnskapsdepartementet ønsker gjennom denne strategien å sette fokus på barnehagen som en lærende organisasjon, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal. –Strategien er tilpasset dagens situasjon i barnehagen og skal være et verktøy for en videre utvikling av barnehagens innhold og oppgaver, understreker Djupedal.

Fire fagområder blir prioritert i strategien:

  • språkmiljø og språkstimulering
  • barns medvirkning
  • samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
  • pedagogisk ledelse.

–Kunnskapsdepartementet vil i år bruke 62 millioner kroner på kompetansetiltak. Av disse brukes 15 millioner til forskning. Jeg vil oppfordre KS og private barnehageeiere til å øke sin satsing på kompetansetiltak i barnehagen, sier Djupedal.

Strategien viser til at barnehagene skal være rustet til å møte nye krav og utfordringer og at det stilles stadig større krav til kvaliteten på barnehagetilbudet. Videre peker strategien på at dette krever en kontinuerlig utvikling av kompetansen til barnehageansatte.

­–De ansattes kompetanse er helt sentral for å styrke barnehagen som pedagogisk institusjon. Ved å fokusere på kompetanseutvikling vil barnehagen i større grad være en attraktiv arbeidsplass, sier Djupedal.

Det er i dag omlag 235 000 barn i barnehager i Norge og ca. 70 000 som har barnehagen som sin arbeidsplass. I tråd med målsettingen om høy kvalitet i barnehagen, har regjeringen satt i gang et arbeid med et kompetanseløft. Hensikten er  å støtte og styrke kompetanseutviklingen lokalt i en periode med vesentlige endringer på barnehageområdet. Kunnskapsdepartementet vil i løpet av våren legge fram en egen tiltaksplan for å rekruttere flere førskolelærere til barnehagen.

Les strategien her