Første kompetansestrategi for barnehagen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Kunnskapsdepartementet
Pressemelding | Nr: 15-07 | Dato: 20.03.2007
Kunnskapsminister Øystein Djupedal presenterte i dag en kompetansestrategi for barnehagesektoren. Regjeringen har satt av 62 millioner kroner til oppfølging av strategien i 2007.
Kunnskapsminister Øystein Djupedal presenterte i dag en kompetansestrategi for barnehagesektoren. Regjeringen har satt av 62 millioner kroner til oppfølging av strategien i 2007.
– Dette er første gang det har blitt laget en egen kompetansestrategi for barnehagesektoren. Kunnskapsdepartementet ønsker gjennom denne strategien å sette fokus på barnehagen som en lærende organisasjon, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal. –Strategien er tilpasset dagens situasjon i barnehagen og skal være et verktøy for en videre utvikling av barnehagens innhold og oppgaver, understreker Djupedal.
Fire fagområder blir prioritert i strategien:
- språkmiljø og språkstimulering
- barns medvirkning
- samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
- pedagogisk ledelse.
–Kunnskapsdepartementet vil i år bruke 62 millioner kroner på kompetansetiltak. Av disse brukes 15 millioner til forskning. Jeg vil oppfordre KS og private barnehageeiere til å øke sin satsing på kompetansetiltak i barnehagen, sier Djupedal.
Strategien viser til at barnehagene skal være rustet til å møte nye krav og utfordringer og at det stilles stadig større krav til kvaliteten på barnehagetilbudet. Videre peker strategien på at dette krever en kontinuerlig utvikling av kompetansen til barnehageansatte.
–De ansattes kompetanse er helt sentral for å styrke barnehagen som pedagogisk institusjon. Ved å fokusere på kompetanseutvikling vil barnehagen i større grad være en attraktiv arbeidsplass, sier Djupedal.
Det er i dag omlag 235 000 barn i barnehager i Norge og ca. 70 000 som har barnehagen som sin arbeidsplass. I tråd med målsettingen om høy kvalitet i barnehagen, har regjeringen satt i gang et arbeid med et kompetanseløft. Hensikten er å støtte og styrke kompetanseutviklingen lokalt i en periode med vesentlige endringer på barnehageområdet. Kunnskapsdepartementet vil i løpet av våren legge fram en egen tiltaksplan for å rekruttere flere førskolelærere til barnehagen.
Les strategien her