Historisk arkiv

Avgjørende fase for europeisk luftrom

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Europaportalen

Utviklingen av et felles europeisk luftrom kalt Single European Sky er nå inne i en avgjørende periode. Gjennom EØS-avtalen skal Norge innføre bestemmelsene fra EU på lik linje med EUs medlemsland.

Under en høynivåkonferanse i regi av Europakommisjonen og det ungarske formannskapet i Budapest den 3. og 4. mars sto den operative gjennomføringen av initiativet Single European Sky på dagsorden. Luftrommet i Europa blir stadig mer overfylt og Single European Sky, som Europakommisjonen lanserte i 2004, skal møte behovet for økt sikkerhet, effektivitet og kapasitet i luftrommet over Europa.

Bedre ytelse i felles luftrom
Lovgivningen for det felles eropeiske luftrommet ble revidert i 2009 med fokus på flysikringsleverandørenes ytelse. Målet med initiativet er å lage et bedre og mer overordnet system for samarbeid om lufttrafikken i Europa. Dette skal blant annet gjøres gjennom kravspesifikasjon til tjenesteleverandørene og gjennom etablering av tverrnasjonale luftområder der flere land skal samarbeide for å optimalisere bruken av luftrommet og tjenesteytingen.

- Single European Sky skal bidra til fortsatt vekst i flytrafikken på den mest bærekraftige måten og til en riktig pris, samtidig som sikkerheten også bedres, sier norsk nasjonal ekspert Tor Simonnæs som jobber med Singel European Sky- initiativet i Europakommisjonen.

Ifølge Simonnæs er krav til ytelse et nytt element i det rammeverket som medlemslandene må forholde seg til. Dette betyr at flysikringsoperatørene, slik som Avinor i Norge, blir målt etter ytelse innenfor fire definerte områder; sikkerhet, kapasitet, miljø og kostnader. Dersom målene i siste instans ikke blir møtt, vil det få juridiske konsekvenser. Som del av dette har Europakommisjonen nylig også vedtatt en revidert avgiftslovgivning som begrenser tjenesteyternes muligheter til kostnadsvekst som hentes inn gjennom avgifter for flyselskapene.

Felles samarbeid i Nord-Europa
Det pågår nå arbeid med å etablere en felles luftromsblokk i Nord-Europa hvor nordiske og baltiske land inngår (NEFAB). Felles samarbeid med andre land vil rasjonalisere luftfartsadministrasjonen og spare kostnader for flyselskapene.

- Fremdriften i opprettelsen av de tverrnasjonale luftområdene vil være avgjørende for etableringen av et effektivt Single European Sky, sier EU-delegasjonens samferdselsråd Olav Grimsbo.

Single European Sky skal også legge til rette for en teknisk oppgradering av flysikringstjenesten i Europa, gjennom teknologiprogrammet SESAR, og gi rammene for økt forpliktende samarbeid innenfor flykontrolltjeneste som gir en effektiv bruk av luftrommet. Norske aktører bidrar også i denne teknologiutviklingen.

Bedre for miljø og forbruker
- Single European Sky er et fantastisk spennende prosjekt med store økonomiske og miljømessige gevinster når det er kommet opp og stå, sier Grimsbo.

Bedre administrasjon av luftrommet i Europa vil redusere unødig lange flyruter og en utretting av rutenettet i Europa. Dette vil spare miljøet for unødvendige utslipp samt kostnader for flyselskapene.

Simonnæs forstår om nordmenn stiller spørsmålstegn med hvorfor Norge trenger å delta i rasjonaliseringen av det europeiske luftrommet. Norge er et langstrakt land i periferien i Europa, og har hverken et hektisk rutenett eller problem med stor trafikk i luftrommet.

- Men nordmenn er blant de som flyr mest i Europa, og vi er derfor avhengig av god flyt i flytrafikken nedover på kontinentet, sier Simonnæs.

Samtidig er det ønskelig å kunne sammenligne tjenesteytingen i Norge resten avi Europa for å sikre at tjenestytelsen i Norge er minst like god. Vi har lang tradisjon for samarbeid for å bedre flysikkerheten og trafikkflyten gjennom vår deltakelse i det europeiske luftkontrollorganet Eurocontrol. Dette vil fortsette, men det er klart at iniativet nå i større grad er flyttet til Europakommisjonen selv om kompetansen i Eurocontrol fortsatt er avgjørende for å lykkes. Mer samarbeid på europeisk nivå vil i tillegg svare på økt etterspørsel etter flere direkteflyvninger i Europa samt i større grad unngå forsinkelser, mener Simonnæs.

Dersom du vil lese mer om Single European Sky kan du gå inn her.

Les pressemelding fra Europakommisjonen om Single European Sky her.

Under en høynivåkonferanse i regi av Europakommisjonen og det ungarske formannskapet i Budapest den 3. og 4. mars sto den operative gjennomføringen av initiativet Single European Sky på dagsorden. Luftrommet i Europa blir stadig mer overfylt og Single European Sky, som Europakommisjonen lanserte i 2004, skal møte behovet for økt sikkerhet, effektivitet og kapasitet i luftrommet over Europa.

Bedre ytelse i felles luftrom
Lovgivningen for det felles eropeiske luftrommet ble revidert i 2009 med fokus på flysikringsleverandørenes ytelse. Målet med initiativet er å lage et bedre og mer overordnet system for samarbeid om lufttrafikken i Europa. Dette skal blant annet gjøres gjennom kravspesifikasjon til tjenesteleverandørene og gjennom etablering av tverrnasjonale luftområder der flere land skal samarbeide for å optimalisere bruken av luftrommet og tjenesteytingen.

- Single European Sky skal bidra til fortsatt vekst i flytrafikken på den mest bærekraftige måten og til en riktig pris, samtidig som sikkerheten også bedres, sier norsk nasjonal ekspert Tor Simonnæs som jobber med Singel European Sky- initiativet i Europakommisjonen.

Ifølge Simonnæs er krav til ytelse et nytt element i det rammeverket som medlemslandene må forholde seg til. Dette betyr at flysikringsoperatørene, slik som Avinor i Norge, blir målt etter ytelse innenfor fire definerte områder; sikkerhet, kapasitet, miljø og kostnader. Dersom målene i siste instans ikke blir møtt, vil det få juridiske konsekvenser. Som del av dette har Europakommisjonen nylig også vedtatt en revidert avgiftslovgivning som begrenser tjenesteyternes muligheter til kostnadsvekst som hentes inn gjennom avgifter for flyselskapene.

Felles samarbeid i Nord-Europa
Det pågår nå arbeid med å etablere en felles luftromsblokk i Nord-Europa hvor nordiske og baltiske land inngår (NEFAB). Felles samarbeid med andre land vil rasjonalisere luftfartsadministrasjonen og spare kostnader for flyselskapene.

- Fremdriften i opprettelsen av de tverrnasjonale luftområdene vil være avgjørende for etableringen av et effektivt Single European Sky, sier EU-delegasjonens samferdselsråd Olav Grimsbo.

Single European Sky skal også legge til rette for en teknisk oppgradering av flysikringstjenesten i Europa, gjennom teknologiprogrammet SESAR, og gi rammene for økt forpliktende samarbeid innenfor flykontrolltjeneste som gir en effektiv bruk av luftrommet. Norske aktører bidrar også i denne teknologiutviklingen.

Bedre for miljø og forbruker
- Single European Sky er et fantastisk spennende prosjekt med store økonomiske og miljømessige gevinster når det er kommet opp og stå, sier Grimsbo.

Bedre administrasjon av luftrommet i Europa vil redusere unødig lange flyruter og en utretting av rutenettet i Europa. Dette vil spare miljøet for unødvendige utslipp samt kostnader for flyselskapene.

Simonnæs forstår om nordmenn stiller spørsmålstegn med hvorfor Norge trenger å delta i rasjonaliseringen av det europeiske luftrommet. Norge er et langstrakt land i periferien i Europa, og har hverken et hektisk rutenett eller problem med stor trafikk i luftrommet.

- Men nordmenn er blant de som flyr mest i Europa, og vi er derfor avhengig av god flyt i flytrafikken nedover på kontinentet, sier Simonnæs.

Samtidig er det ønskelig å kunne sammenligne tjenesteytingen i Norge resten avi Europa for å sikre at tjenestytelsen i Norge er minst like god. Vi har lang tradisjon for samarbeid for å bedre flysikkerheten og trafikkflyten gjennom vår deltakelse i det europeiske luftkontrollorganet Eurocontrol. Dette vil fortsette, men det er klart at iniativet nå i større grad er flyttet til Europakommisjonen selv om kompetansen i Eurocontrol fortsatt er avgjørende for å lykkes. Mer samarbeid på europeisk nivå vil i tillegg svare på økt etterspørsel etter flere direkteflyvninger i Europa samt i større grad unngå forsinkelser, mener Simonnæs.

Dersom du vil lese mer om Single European Sky kan du gå inn her.

Les pressemelding fra Europakommisjonen om Single European Sky her.