Historisk arkiv

Ny dialogkonferanse om felles nødnummer

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Justis- og politidepartementet

Den interdepartementale arbeidsgruppen som utreder alternativer for hvordan en eventuell innføring av felles nødnummer/nødmeldesentraler kan gjennomføres, arrangerte ny dialogkonferanse onsdag 1. april 2009. Her kan du se innleggene som ble holdt på konferansen.

Dialogkonferanse II
Felles nødnummer (112)/ nødmeldesentraler
Program 

Onsdag 1. april 2009
Sted: Auditoriet R5, Akersg 59

09.30 – 10.00:  Registrering av deltakere / kaffe
10.00 – 10.45: Arbeidsgruppens arbeid/foreløpige konklusjoner
10.45 – 11.00: Presentasjon av Norstats undersøkelse av responstiden i 11X-sentralene
Daglig leder Erling Eriksen

11.00 – 11.30: Prinsipper og virkemidler for god brukerretting
Generelt om brukerperspektivet
Tore M. Bredal, seniorrådgiver, avdeling for IKT og fornying, Fornyings- og administrasjonsdepartementet

11.30 – 12.00: Personvern - et hinder for tettere samarbeid?
Bente Ohnstad, rektor ved Høyskolen i Lillehammer
John Reidar Nilsen, visepolitimester, Hordaland politidistrikt



12.00 – 12.30: Lunsj
12.30 – 13.30: Hva er den optimale modellen for 112-sentraler?
Jón Baldurson, Universitetsykehuset i Reykjavik
Vurdering av fordeler og ulemper ved ulike modeller for nødmeldetjeneste, herunder redegjørelse for eksisterende islandsk modell. Hvilke krav bør stilles til kompetanse/utdanning hos operatørene?

13.30 – 14.30: 

Hva er den optimale modellen for 112-sentraler?
Freddy Lippert, Hovedstadsregionen/Sundhedstyrelsen, Danmark
Vurdering av fordeler og ulemper ved ulike modeller for nødmeldetjeneste, herunder redegjørelse for eksisterende dansk modell og aktuelle forslag til endringer i dansk modell.


14.30 – 16.00:    Ordet fritt
Guttorm Brattebø, Haukeland Universitetssykehus
Lena Bredde, Sørlandet sykehus HF



Nærmere om Norstats undersøkelsen av responstiden på nødnumrene
I tilknytning til sitt utredningsarbeid har den interdepartementale arbeidsgruppen engasjert Norstat for å klarlegge responstiden på dagens nødnumre. Norstat gjennomførte i perioden 18. feb - 18. mars en test av responstiden på nødnumrene 110 (brann), 112 (politi) og 113 (helse). Med responstid menes tiden fra oppringing til kontakt med operatør på sentralen er opprettet. Alle landets 69 nødsentraler (23 brannsentraler, 27 politisentraler (politi) og 19 113-snetraler (helse)) ble testet ved 30 oppring hver. Oppringningene ble utført ved hjelp av en automatisk stemmeaktivert telefontjeneste, og oppringningene var spredt utover tilfeldig tidspunkter av døgnet. Resultatene fra undersøkelsen vil bli tatt inn i arbeidsgruppens videre arbeid med saken.

Resultatene fra Norstats undersøkelse (xls)