Historical archive

Norwegian artists and the figurative tradition 1880/1990"

Historical archive

Published under: Brundtland's 3rd Government

Publisher: Utenriksdepartementet


Utenriksminister Bjørn Tore Godal

Åpningen av utstillingene Ludvig Karsten og "At century's end: Norwegian artists and the figurative tradition 1880/1990"

Henie-Onstad Kunstsenter, 20. mai 1995

Jeg har gleden av å åpne to utstillinger her på Henie-Onstad Kunstsenter i dag, en av Ludvig Karsten og en av ni norske kvinnelige kunstnere.

Utstillingen "At Century's End: Norwegian Artists and the Figurative Tradition 1880/1990" er viet kvinnelige billedkunstnere fra slutten av forrige og dette århundre og viser sammenhengen - men naturlig nok også forskjellene - mellom de to århundrer. Harriet Backer, Kitty Kielland og Asta Nørregaard var fremragende malere. Samtidig var de kvinner som viste mot og vilje til å bryte med datidens konvensjoner for å bli anerkjent som profesjonelle kunstnere. Utstillingens samtidskunstnere Marianne Heske, Ida Lorentzen, Hege Nyborg, Hanneline Røgeberg, Line Wælgaard og Kristin Ytreberg tilhører en generasjon kvinner som er med på å sette dagsorden og skape nye retninger innen kunsten. Trass i tilsynelatende store forskjeller i disse generasjonenes utgangspunkt og kunstneriske uttrykksform ser man flere interessante paralleller i deres arbeider.

Åpningen av denne utstillingen markerer innledningen til den omfattende norske kultursatsingen i USA 1995. Utenriksdepartementet har arbeidet med denne satsingen i flere år. Takket være helhjertet innsats fra alle involverte blir dette den største satsingen noensinne, med en lang rekke arrangementer som viser noe av det kvalitativt beste innen norsk kultur.

Jeg vil takke dem som har bidratt til å gjøre denne utstillingen mulig, i første rekke The National Museum of Women in the Arts i Washington D.C. og Henie-Onstad Kunstsenter. En spesiell takk til direktør Per Hovdenakk og kurator Toril Smit ved Henie-Onstad Kunstsenter for det gode samarbeidet med Utenriksdepartementet under forberedelsene av denne utstillingen.

For første gang siden 1976 vil vi i dag også få anledning til å stifte nærmere bekjentskap med et bredt utvalg av Ludvig Karstens arbeider. Ludvig Karsten ble regnet som sin generasjons fremste maler og mange mente at han klarte å ta opp arven etter Edvard Munch. Karsten var en maler av internasjonalt format. Han hentet sine impulser fra de fremste utenlandske malere, men forente dette på en mesterlig måte med sine norske røtter og forbilder.

Den utstillingen som åpner i dag, er den første virkelig store mønstringen av hans arbeider siden den store minneutstillingen i forbindelse med 100 års-dagen for hans fødsel i 1976. De fleste maleriene er i privat eie. Vi kan derfor takke en lang rekke enkeltpersoner for at vi får anledning til å beskue malerier som ellers sikkert har en fremtredende plass i private hjem og samlinger både hjemme og ute. En særlig takk til førstekonservator Nils Messel ved Nasjonalgalleriet for hans innsats for å spore opp mange av de arbeidene som tidligere ikke har vært vist offentlig.

Jeg er overbevist om at publikum vil vite å verdsette de to utstillingene som Henie-Onstad Kunstsenter viser i sommer og har gleden av å erklære dem begge for åpnet.


Lagt inn 24 juli 1995 av Statens forvaltningstjeneste, ODIN-redaksjonen