Historisk arkiv

Passasjerer får bedre rettigheter

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Europaportalen

EU har styrket passasjerrettighetene for fly- og togpassasjerer, og det arbeides nå med tilsvarende rettigheter for båt- og busspassasjerer. Regelverket har som formål å sikre like krav ved forsinkelser og kanselleringer, kompensasjon for tapt og skadet bagasje og fremkommelighet for personer med redusert bevegelighet. Rettighetene gjelder for alle reisende i EU-området.

Visste du at dersom du på flyreise i EU/EØS-området blir mer enn fem timer forsinket har du krav på refusjon av hele billetten? Og at dersom du blir mer enn to timer forsinket på reise med tog i EU har rett på refusjon av 50 prosent av billettprisen?

For å sikre at passasjerer i EU-området blir behandlet likt, har EU satt fokus på å styrke rettighetene til passasjerer. Begrunnelsen fra EU er at det ville være uakseptabelt at passasjerer skal forholde seg til ulike nasjonale regler avhengig av hvor de kommer fra, hvordan og hvor de reiser. Rettighetene gjelder for alle reisende i EU-området og inkluderer selvsagt også norske reisende.

Forordningen som etablerer rettigheter for flypassasjerer trådte i kraft i EU i 2005. I desember trådte også tilsvarende forordning for togpassasjerer i kraft. EU er videre i ferd med å etablere en forordning for båtpassasjerer, og i forrige uke diskuterte EUs transportministre forordning for busspassasjerer. Regelverket for disse to passasjergruppene, kan bli vedtatt tidlig i 2010, ifølge Kommisjonen.

Flyrettigheter gjelder også i Norge
Norge deltar i EUs indre transportmarked gjennom EØS-avtalen, og rettigheter for flypassasjerer er gjennom EØS-avtalen derfor også innført i norsk rett. Tilsvarende behandles nå togpassasjerers rettigheter i EØS-systemet.

- Passasjerrettigheter er viktig i Norge. Utviklingen i EU følges derfor med interesse. Flypassasjerers rettigheter ble ansett som EØS-relevant, og regelverket gjelder i dag også i EØS-området. Med lignende regler for sjø, buss og bane vil EU sikre alle rettigheter for alle passasjerer, uansett transportform, sier samferdselsråd ved EU-delegasjonen Carsten Horn-Hanssen.

Nye rettigheter for togpassasjerer
Fra 3. desember i år fikk togpassasjerer nye rettigheter som vil beskytte dem og bagasjen deres på reiser i EU-landene. EU-forordningen om rettigheter for togpassasjerer stadfester grunnleggende rettigheter og forplikter jernbaneselskapene til å ta økt ansvar for passasjerene sine.

- Millioner krysser Europa hver dag, og det er for meg innlysende at Europa må sørge for at passasjerene reiser sikkert og komfortabelt, sa Europakommisjonens visepresident og transportkommissær Antonio Tajani da den nye forordningen trådte i kraft. Les pressemeldingen fra Kommisjonen her.

Dette er noen av rettighetene:

  • Garanterer funksjonshemmede personer og personer med redusert bevegelighet ikke-diskriminerende adgang til tog og assistanse
  • Styrker togpassasjerers rettigheter til kompensasjon for tapt og ødelagt bagasje (mer enn 10 000 kroner per kolli)
  • Styrker togpassasjereres rettigheter ved dødsfall eller skade gjennom forskuddsutbetaling for umiddelbare økonomiske behov (minst 175 000 per passasjer ved dødsfall)
  • Forsterker rettighetene til kompensasjon ved forsinkelse eller kansellering. Minimum kompensasjon er 25 prosent av billettprisen for forsinkelser mellom en og to timer og 50 prosent av billettprisen for forsinkelser på mer enn to timer
  • Jernbaneselskapene er forpliktet til å ha et system for behandling av klager i forbindelse med de nye rettighetene
  • Utvider rettighetene som tidligere i prinsippet kun dekket internasjonal transport, til også å dekke innenlands togtrafikk.

Forordningen om togpassasjers rettigheter diskuteres nå i EØS-systemet for eventuell innføring også i Norge og de andre EØS-landene.

Rettigheter for båt- og busspassasjerer på agendaen
I desember 2008 fremmet Kommisjonen forslag til forordning om rettigheter for båtpassasjerer til sjøs og på de innenlandske vannveiene (elver etc) samt for internasjonal busstransport. Forslagene til rettigheter er tilsvarende de som i dag gjelder for tog- og flypassasjerer, og inneholder bestemmelser om informasjon til passasjerer, assistanse for passasjerer med redusert bevegelighet, tiltak i tilfelle forsinkelser, erstatningsansvar for tap av eller skade på bagasje og klagebehandling.

 Hvis forslagene blir vedtatt, kan det for eksempel bli forbud mot diskriminering av reisende med redusert bevegelighet og selskapene kan måtte tilby dem gratis assistanse dersom de har meldt seg på forhånd.

Rådet kom frem til politisk enighet om forslaget til forordning om båtpassasjerers rettigheter på rådsmøtet for transport i oktober og på rådsmøtet nå i desember ble det oppnådd politisk enighet om forslaget til forordning om busspassasjerers rettigheter også. Begge forordningene skal nå behandles i Europaparlamentet.

Dom styrker kompensasjon ved flyforsinkelser
Flypassasjerer var den første av passasjergruppene som fikk styrket rettighetene sine på europeisk nivå. Siden 2005 har reglene om flypassasjerrettigheter vært gjeldene for alle flyvninger (ordinære og charter-flyvniger samt billig-flyselskaper) fra EU-landene samt flyvninger med EU-flyselskaper fra utenfor EU til EU. Rettighetene gjelder også flyvninger fra Norge samt flyvninger med norske flyselskaper til EU- og EØS-landene.

Dagens regler gir flypassasjerer som blir forsinket med inntil fem timer rett på et måltid, to gratis telefonsamtaler/e-post og hotellrom dersom det trengs. Ved forsinkelser over fem timer eller kansellering, kan passasjerene få full refusjon av billetten.

Nå kan en ny dom fra EU-domstolen ytterligere styrke reglene for kompensasjon ved forsinkelser. Flypassasjerer som blir forsinket mer enn tre timer, bør få samme kompensasjon som om flyvningen deres er kansellert, heter det i dommen fra EU-domstolen, som den heter etter 1. desember da Lisboa-traktaten trådte i kraft

Det heter videre at et flyselskap kun kan nekte passasjerer kompensasjon dersom det kan bevise at forsinkelsen skyldtes ”ekstraordninære forhold” utenfor deres kontroll, og inkluderer ikke om et fly har tekniske problemer.