Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal også finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere. De offentlige virksomhetene Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet skal bidra til at norske forbrukere har en sterk stilling i markedet.

Forbrukarrettar og tvisteløysing
Trygge, velinformerte og aktive forbrukarar er viktig både for at marknaden skal fungere godt, og for å sikre den økonomiske utviklinga. Regjeringa jobbar òg for at forbrukarane skal ha tilgang til ei enkel, rask og rimeleg løysing ved forbrukartvistar.

Forbrukerinformasjon
Forbrukerne skal ha god og tilstrekkelig informasjon om varer og tjenester som tilbys i markedet, og kunnskap om sine rettigheter som forbruker. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta opplyste valg.

Gjeldsordning
Gjeldsordningsloven gir privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll over økonomien sin. En gjeldsordning er en avtale om å betale mest mulig ned på gjelden i en begrenset periode, mot å få slettet restgjelden.
Relaterte tema og innsikt
Aktuelt nå

Etablerer kompensasjonsordning for pakkereiser og styrkjer handsaminga av forbrukarklager
29.01.2021: Regjeringa vil løyve 75 millionar kroner til ei mellombels statleg kompensasjonsordning for avlyste eller avbestilte pakkereiser. Løyvinga til Forbrukartilsynet blir òg føreslått auka med 10 millionar kroner, for å styrkje handsaminga av forbrukarklager.

Nytt utval om reisegaranti
22.12.2020: Regjeringa vil ha ein gjennomgang av dagens system med reisegaranti. Dette skal gjerast av eit ekspertutval som blir oppnemnt over nyttår.
Siste nytt om temaet
- Etablerer kompensasjonsordning for pakkereiser og styrkjer handsaminga av forbrukarklager Nyheit 29.01.2021
- Tor Erik Engebretsen blir direktør for Dagligvaretilsynet Nyhet 29.01.2021
- Nytt utval om reisegaranti Nyheit 22.12.2020
- Endringer i lover og forskrifter fra 1. januar 2021 fra Barne- og familiedepartementet Nyhet 17.12.2020
- Styrkt handheving og modernisering av forbrukarvernet Nyheit 20.11.2020
- Ny direktør for Forbrukartilsynet Nyheit 23.06.2020
- Regjeringen halverer inkassosalærer Pressemelding 19.06.2020
- Ny finansavtalelov styrker forbrukervernet Pressemelding 29.04.2020
Dokumenter
Utredning
Konsekvensutredning av forslag til ny åpenhetslov
Barne- og familiedepartementet har gitt Oslo Economics, sammen med KPMG, i oppdrag å fremskaffe en konsekvensanalyse som konkretiserer og tallfester de økonomiske og administrative konsekvensene for forskjellige virksomheter i næringslivet som følge av Etikkinformasjonsutvalgets forslag til åpenhetslov.
Strategi mot arbeidslivskriminalitet (2021–)
Den reviderte strategien mot arbeidslivskriminalitet ble lagt fram i regjeringens kontaktutvalg med partene i arbeidslivet 8. februar.
Siste dokumenter
- Konsekvensutredning av forslag til ny åpenhetslov Rapport 22.02.2021
- Strategi mot arbeidslivskriminalitet (2021–) Plan/strategi 08.02.2021
- Høring - Gjennomføring av moderniseringsdirektivet Høring 16.11.2020
- Meld. St. 27 (2019–2020) - Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane Melding til Stortinget 19.06.2020
Hurtigvalg
Kontakt
Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen
E-post: postmottak@bfd.dep.no
Telefon: 22 24 24 53
Adresse: Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse: Akersgata 59, Oslo