Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal også finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere. De offentlige virksomhetene Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet skal bidra til at norske forbrukere har en sterk stilling i markedet.

Forbrukarrettar og tvisteløysing
Trygge, velinformerte og aktive forbrukarar er viktig både for at marknaden skal fungere godt, og for å sikre den økonomiske utviklinga. Forbrukarane skal ha tilgang til ei enkel, rask og rimeleg løysing ved forbrukartvistar.

Forbrukerinformasjon
Forbrukerne skal ha god og tilstrekkelig informasjon om varer og tjenester som tilbys i markedet, og kunnskap om sine rettigheter som forbruker. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta opplyste valg.

Åpenhetsloven
Åpenhetsloven pålegger virksomheter å utføre aktsomhetsvurderinger for å stanse, forebygge og begrense negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Gjeldsordning
Gjeldsordningsloven gir privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll over økonomien sin. En gjeldsordning er en avtale om å betale mest mulig ned på gjelden i en begrenset periode, mot å få slettet restgjelden.
Mer om forbruker
Siste om forbruker
Aktuelt
- Invitasjon til innspillsmøte om regjeringens gjennomgang av barns forbrukervern i digitale medier Nyhet 06.02.2023
- Vil rydde opp i straummarknaden Pressemelding 26.01.2023
- No blir det enklare for straumkundane å orientere seg Nyheit 03.10.2022
- Vil styrke forbrukernes rett til å betale med kontanter Pressemelding 01.09.2022
- Utviding av gjeldsregisteret på høyring Nyheit 14.07.2022
Dokumenter
- Prop. 11 L (2022–2023) - Endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (forlenget strømstønad) Proposisjon 11.11.2022
- Prop. 4 LS (2022–2023) - Endringer i postloven (tilbyderbegrepet, pakkepostforordningen, brukerklagenemnd, offentlig postnummersystem og politiattest) og samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 246/2021 av 24. september 2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2018/644 om pakkeleveringstjenester over landegrensene (pakkepostforordningen) Proposisjon 21.10.2022
- Handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet Plan/strategi 01.10.2022
- Prop. 144 L (2021–2022) - Endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (økt stønadsgrad) Proposisjon 30.09.2022
- NOU 2022: 11 - Ditt personvern – vårt felles ansvar NOU 26.09.2022
Relaterte tema
Andre nettsteder
Kontakt
Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen
E-post: postmottak@bfd.dep.no
Telefon: 22 24 24 53
Adresse: Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse: Akersgata 59, Oslo