Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal også finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere. De offentlige virksomhetene Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet skal bidra til at norske forbrukere har en sterk stilling i markedet.

Forbrukarrettar og tvisteløysing
Trygge, velinformerte og aktive forbrukarar er viktig både for at marknaden skal fungere godt, og for å sikre den økonomiske utviklinga. Forbrukarane skal ha tilgang til ei enkel, rask og rimeleg løysing ved forbrukartvistar.

Forbrukerinformasjon
Forbrukerne skal ha god og tilstrekkelig informasjon om varer og tjenester som tilbys i markedet, og kunnskap om sine rettigheter som forbruker. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta opplyste valg.

Åpenhetsloven
Åpenhetsloven pålegger virksomheter å utføre aktsomhetsvurderinger for å stanse, forebygge og begrense negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Gjeldsordning
Gjeldsordningsloven gir privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll over økonomien sin. En gjeldsordning er en avtale om å betale mest mulig ned på gjelden i en begrenset periode, mot å få slettet restgjelden.
Mer om forbruker
Siste om forbruker
Aktuelt
- Viktig med god konkurranse i bankmarkedet Nyhet 22.09.2023
- Vil ha et mer forbrukervennlig strømmarked Nyhet 08.09.2023
- Endringer i lover og forskrifter fra 1. juli 2023 fra Barne- og familiedepartementet Nyhet 23.06.2023
- Frihandelsavtale med Storbritannia sikrer fortsatt Roam Like Home Pressemelding 01.06.2023
- Revidert nasjonalbudsjett: Styrker tilsynet med straummarknaden Pressemelding 11.05.2023
Dokumenter
- Prop. 137 L (2022–2023) - Endringer i matloven og kosmetikklova (behandling av personopplysninger og smittesporing m.m.) Proposisjon 21.09.2023
- Meld. St. 29 (2022–2023) - Datatilsynets og Personvernnemndas årsrapportar for 2022 Melding til Stortinget 11.08.2023
- EU-delegasjonens halvårsrapport om forbruker-, oppvekst- og likestillingssaker Rapport 27.07.2023
- Høring - høringsnotat om åpenhetsloven, pakkereiseloven og forskrift om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr Høring 05.07.2023
- Høring av forslag til EU-regelverk om miljøpåstander og miljømerker Høring 22.06.2023
Relaterte tema
Andre nettsteder
Kontakt
Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen
E-post: postmottak@bfd.dep.no
Telefon: 22 24 24 53
Adresse: Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse: Akersgata 59, Oslo