Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere.

Forbrukerinformasjon
Forbrukerne skal ha god og tilstrekkelig informasjon om varer og tjenester som tilbys i markedet, og kunnskap om sine rettigheter som forbruker. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta opplyste valg.

Gjeldsordning
Gjeldsordningsloven gir privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll over økonomien sin. En gjeldsordning er en avtale om å betale mest mulig ned på gjelden i en begrenset periode, mot å få slettet restgjelden.

Forbrukarrettar og tvisteløysing
Trygge, velinformerte og aktive forbrukarar er viktig både for at marknaden skal fungere godt, og for å sikre den økonomiske utviklinga. Regjeringa jobbar òg for at forbrukarane skal ha tilgang til ei enkel, rask og rimeleg løysing ved forbrukartvistar.
Relaterte tema
Aktuelt nå

Bedre forbrukerrettigheter ved kjøp av pakkereiser
23.03.2018: Til sommeren får nordmenn enda bedre forbrukerrettigheter når de kjøper pakkereiser. I dag la regjeringen frem en proposisjon for Stortinget med forslag til ny pakkereiselov.

Strengere regler for telefonsalg fra i år
02.01.2018: Mange blir oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg, og telefonsalg topper klagestatistikken til Forbrukertilsynet. Fra 1. januar er derfor reglene for telefonsalg strammet inn.
Dokumenter
Prop. 87 L (2016-2017)
Lov om gjeldsinformasjon
Lov om gjeldsinformasjon ved kredittvurdering av privatpersoner (gjeldsinformasjonsloven). Lovforslaget går ut på å gi private aktører adgang til å etablere foretak (gjeldsinformasjonsforetak) som skal formidle gjeldsopplysninger mellom kredittytere til bruk ved kredittvurderinger.
Prop. 54 L (2017-2018)
Lov om pakkereiser og reisegaranti
Loven skal gjennomføre EU-direktiv om pakkereiser og sammensatte reisearrangementer (pakkereisedirektivet), og vil avløse dagens pakkereiselov.
Her finner du publikasjoner og dokumenter på forbrukerområdet.
Gå direkte til høringer, proposisjoner, NOU-er.
Ressurser
Kontakt
Forbruker-, rettighets- og likestillingsavdelingen
E-post: postmottak@bld.dep.no
Telefon: 22 24 24 53
Adresse: Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse: Akersgata 59, Oslo