Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere. Det pågår en større omorganisering av virkemiddelapparatet på forbrukerområdet. Ny organisering vil tre i kraft fra 01.01.2021.

Forbrukarrettar og tvisteløysing
Trygge, velinformerte og aktive forbrukarar er viktig både for at marknaden skal fungere godt, og for å sikre den økonomiske utviklinga. Regjeringa jobbar òg for at forbrukarane skal ha tilgang til ei enkel, rask og rimeleg løysing ved forbrukartvistar.

Forbrukerinformasjon
Forbrukerne skal ha god og tilstrekkelig informasjon om varer og tjenester som tilbys i markedet, og kunnskap om sine rettigheter som forbruker. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta opplyste valg.

Gjeldsordning
Gjeldsordningsloven gir privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll over økonomien sin. En gjeldsordning er en avtale om å betale mest mulig ned på gjelden i en begrenset periode, mot å få slettet restgjelden.
Relaterte tema og innsikt
Aktuelt nå

Nytt utval om reisegaranti
22.12.2020: Regjeringa vil ha ein gjennomgang av dagens system med reisegaranti. Dette skal gjerast av eit ekspertutval som blir oppnemnt over nyttår.

Styrkt handheving og modernisering av forbrukarvernet
20.11.2020: Regjeringa sender på høyring eit forslag om å styrkje forbrukarvernet, ved å gje forbrukarane fleire rettar på det digitale området. Det blir òg føreslått strengare sanksjonar ved brot på forbrukarvernreglane.
Siste nytt om temaet
- Nytt utval om reisegaranti Nyheit 22.12.2020
- Endringer i lover og forskrifter fra 1. januar 2021 fra Barne- og familiedepartementet Nyhet 17.12.2020
- Styrkt handheving og modernisering av forbrukarvernet Nyheit 20.11.2020
- Ny direktør for Forbrukartilsynet Nyheit 23.06.2020
- Regjeringen halverer inkassosalærer Pressemelding 19.06.2020
- Ny finansavtalelov styrker forbrukervernet Pressemelding 29.04.2020
- Forlenger frist for tilbakebetaling av kansellerte pakkereiser Nyhet 24.04.2020
- Varsler tiltak for å hjelpe reisearrangører og reisende Nyhet 27.03.2020
Dokumenter
Høring
Gjennomføring av moderniseringsdirektivet
Barne- og familiedepartementet sender med dette forslag til gjennomføringen av direktivet (EU) 2019/2161 om endring av direktivet 93/13/EØF og direktiv 98/6/EF, 2005/29/EF og 2011/83/EU om bedre håndheving og modernisering av EU-reglene om forbrukerbeskyttelse (moderniseringsdirektivet) på høring.
Rapport
Status for oppfølging av revidert strategi mot arbeidslivskriminalitet
Den reviderte strategien mot arbeidslivskriminalitet ble lagt fram 5. februar 2019. Dette er en statusrapport som skal gi oversikt over status for gjennomføringen av tiltakene.
Siste dokumenter
- Høring - Gjennomføring av moderniseringsdirektivet Høring 16.11.2020
- Meld. St. 27 (2019–2020) - Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane Melding til Stortinget 19.06.2020
- Meld. St. 26 (2019–2020) - Datatilsynets og Personvernnemndas årsrapporter for 2019 Melding til Stortinget 19.06.2020
- Status for oppfølging av revidert strategi mot arbeidslivskriminalitet Rapport 19.05.2020
Hurtigvalg
Kontakt
Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen
E-post: postmottak@bfd.dep.no
Telefon: 22 24 24 53
Adresse: Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse: Akersgata 59, Oslo