Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal også finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere. De offentlige virksomhetene Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet skal bidra til at norske forbrukere har en sterk stilling i markedet.

Forbrukarrettar og tvisteløysing
Trygge, velinformerte og aktive forbrukarar er viktig både for at marknaden skal fungere godt, og for å sikre den økonomiske utviklinga. Forbrukarane skal ha tilgang til ei enkel, rask og rimeleg løysing ved forbrukartvistar.

Forbrukerinformasjon
Forbrukerne skal ha god og tilstrekkelig informasjon om varer og tjenester som tilbys i markedet, og kunnskap om sine rettigheter som forbruker. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta opplyste valg.

Gjeldsordning
Gjeldsordningsloven gir privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll over økonomien sin. En gjeldsordning er en avtale om å betale mest mulig ned på gjelden i en begrenset periode, mot å få slettet restgjelden.
Relaterte tema og innsikt
Aktuelt nå

Revidert nasjonalbudsjett
Lettare å samanlikne straumavtalar
12.05.2022: Regjeringa føreslår å løyve fem millionar kroner for å vidareutvikle straumprisportalen (strømpris.no). Dette er ei nettside der forbrukarane får oversikt over dei beste straumavtalane.

Forslag til endringar i ordninga for reisegaranti på høyring
29.03.2022: No sendes reisegarantiutvalets rapport med forslag til endringar av reisegarantisystemet for pakkereiser på høyring.
Siste nytt om temaet
- Revidert nasjonalbudsjett: Lettare å samanlikne straumavtalar Pressemelding 12.05.2022
- Innspill til EUs direktiv om tilbørlig aktsomhet for bærekraft for foretak Nyhet 19.04.2022
- Vil gjere det enklare å vere straumkunde Nyheit 08.04.2022
- Forslag til endringar i ordninga for reisegaranti på høyring Nyheit 29.03.2022
- Foreslår egen forbrukerkjøpslov for digitale ytelser Nyhet 11.03.2022
- Straumstønadspakken sendt til Stortinget Pressemelding 16.12.2021
- Matsvinn er redusert med ti prosent Nyhet 08.12.2021
- Presseinvitasjon: Matsvinn-konferanse med tre statsråder Nyhet 07.12.2021
Dokumenter
Høring
Forslag til endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester
Barne- og familiedepartementet og Olje- og energidepartementet sender med dette forslag til endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester på høring.
Høring
Reisegarantiutvalgets rapport
Barne- og familiedepartementet sender med dette Reisegarantiutvalgets rapport på høring. Reisegarantiutvalget ble oppnevnt av Barne- og familiedepartementet 12. mars 2021 for å vurdere det norske reisegarantisystemet i pakkereiseloven og pakkereiseforskriften.
Siste dokumenter
- Prop. 94 L (2021–2022) - Lov om forskriftshjemmel for behandling av personopplysninger for frivillige tiltak på barne-, oppvekst- og familieområdet mv. Proposisjon 08.04.2022
- Høring - Forslag til endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester Høring 08.04.2022
- Prop. 70 L (2021–2022) - Endringer i tolloven (forskriftshjemmel om at loven skal gjelde for Svalbard) og endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (forlenget strømstønad) Proposisjon 01.04.2022
- Høring - Reisegarantiutvalgets rapport Høring 29.03.2022
Hurtigvalg
Kontakt
Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen
E-post: postmottak@bfd.dep.no
Telefon: 22 24 24 53
Adresse: Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse: Akersgata 59, Oslo