Evaluering av gjennomføring av stortingsvalget 2017

Kommuner og fylkeskommuner er generelt fornøyde med Valgdirektoratets støtte til valggjennomføringen og opplever tjenestene som nyttige og relevante. Det viser evalueringen av Valgdirektoratets tjenester ved stortingsvalget i 2017.

På oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ideas2evidence gjennomført en evaluering av Valgdirektoratets tjenester til kommuner og fylkeskommuner ved stortingsvalget i 2017.

Evalueringen legger vekt på det elektroniske valgadministrative systemet EVA, informasjon og opplæring til kommuner og fylkeskommuner og brukerstøtte.

Kommuner og fylkeskommuner er generelt sett tilfredse med Valgdirektoratets støtte til valggjennomføringen, og opplever tjenestene som nyttige og relevante.

Kommunene og fylkeskommunene er mest fornøyde med valgadministrasjonssystemet EVA, som ble forbedret i forkant av valget i 2017. De er også godt fornøyde med Valgmedarbeiderportalen, som er en nettportal for informasjon til kommunene og fylkeskommunene.

Opplæring er det området hvor flest brukere ser et forbedringspotensial. Det dreier seg i hovedsak om at brukerne ønsker seg et mer differensiert opplæringstilbud. Kommunene er gjennomgående mer tilfredse enn fylkeskommunene.

Til toppen