Historisk arkiv

Vi må styrke det digitale forbrukervernet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

– Mange nettilkoblede produkter samler og videresender informasjon om oss brukere. Vi har liten oversikt over hvilke data som samles inn, hvordan de utnyttes, og om de selges videre. Jeg opptatt av hvordan vi kan sikre det digitale personvernet, særlig for barn og unge, sier forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad.

Stadig flere produkter som vi omgir oss med i hverdagen er koblet til nett. Det kan være alt fra kjøleskap, låser, strømbrytere og treningsarmbånd, til biler – og ikke minst leker for barn.

– Når slike dagligdagse ting blir smarte og kommuniserer med brukerne og hverandre, gir det store muligheter for forbrukeren. Men det gir også grunn til å være på vakt, sier Ropstad.

Forbrukerdagen
Fredag 15. mars markere vi den internasjonale forbrukerdagen. Årets tema er nettopp tingenes internett, og hvordan vi kan ivareta forbrukernes personvern og sikkerhet når stadig flere produkter kobles på nett og samtidig samler inn data og personopplysninger om oss.

– Aller mest skremmende er det når det gjelder produkter og leker som retter seg mot barn. Forbrukerrådet har blant annet funnet nettilkoblede dukker der uvedkommende, ved hjelp av smarttelefon, kan kommunisere direkte med barna gjennom dukkene. Vi har også eksempler på smartklokker for barn, som enkelt kan hackes og overstyres av andre, sier Ropstad.

De færreste av oss har kunnskap om sikkerheten i de digitale tingene vi omgir oss med eller hvordan dataene og personopplysningene som produktene samler inn blir brukt.

– Derfor er det en viktig oppgave for meg som forbrukerminister å se på hvordan vi kan sørge for at det er trygt å bruke nettilkoblede produkter, og sikre det digitale personvernet. Her har produsenter og næringslivet et stort ansvar for å finne løsninger, sier han.

Digital hverdag
Forbrukervern i vår digitale hverdag blir et viktig tema i forbrukerpolitikken fremover.

– Før sommeren kommer regjeringen med en stortingsmelding om forbrukerpolitikk. Den første på over 20 år. Her blir digitale forbrukerrettigheter et hovedtema. Dette inkluderer ikke minst hvordan vi kan styrke barn og unges digitale trygghet, og forhindre at de blir utsatt for markedsføringspress eller kroppspress i sosiale medier, sier Ropstad.