Historisk arkiv

Mandat for Forum for etikk i kommunesektoren

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Kommunene er som folkevalgte organer avhengige av allmennhetens tillit. Siden kommunene er ansvarlige for produksjonen av grunnleggende velferdstjenester, har omfattende myndighet­soppgaver og forvalter store felles verdier, er det nødvendig at allmennheten har tillit til at kommunene har en høy etisk standard i sin virksomhet.

Allmennhetens tillit til kommunene har blitt utfordret den senere tiden, særlig gjennom oppslag i media om uheldig rolleblanding i kommunale virksomheter og selskaper. I enkeltsaker er det også startet politietter­forskning av enkeltpersoner i kommunale virksomheter og selskaper. Dette reiser spørsmålet om det foregår regelbrudd og om dagens regelverk er godt nok.

Det viktigste arbeidet for å sikre kommunene et godt omdømme finner sted i kommunene, hvor folkevalgte, ansatte og ledere har et ansvar for å bidra til å utvikle og opprettholde en høy etisk standard. Staten kan gjennom hensiktsmessig regelverk legge til rette for en høy etisk standard i kommunal virksomhet.

Forum for etikk i kommunesektoren etableres som et ledd i Kommunal- og regional­departementets arbeid å bidra til høy etisk bevissthet i kommunene. Forum for etikk i kommunesektoren består av utvalgte eksperter og organisasjoner m.m. Siktemålet med forumet er:

  • å være en møteplass hvor ulike erfaringer, synspunkter og løsningsforslag knyttet til etikk i kommunesektoren kan komme fram
  • å gi innspill til Kommunal- og regionaldepartementets arbeid med etikk i kommunesektoren, blant annet i forbindelse med gjennomgangen av regelverket
  • å bidra til dialog mellom ulike aktører som arbeider med etikk i kommune­sektoren.

Kommunal- og regionalministeren leder møtene i forumet. Det legges opp til ett møte i 2006 og tre til fire møter i 2007. Eventuell videreføring av forumet vil deretter bli vurdert.