Historisk arkiv

Listerpakken: Oppgradering av vegnettet i Vest-Agder for 1,6 milliarder kroner

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 47/2002
Dato: 07.05.02

Listerpakken: Oppgradering av vegnettet i Vest-Agder for 1,6 milliarder kroner

Vegnettet i Vest-Agder skal oppgraderes for vel 1,6 milliarder kroner. Dette skal finansieres ved en kombinasjon av statlige midler, lokale tilskudd og innkreving av bompenger. Deler av arbeidet skal gjennomføres som et OPS - prøveprosjekt. Dette går fram av et forslag som ble lagt fram i statsråd i dag.

Prosjektene i Listerpakken gjelder både bygging av nye veger, utbedring av eksisterende veier og ulike tiltak for å bedre trafikksikkerheten og miljøsituasjonen.

- Det er viktig å forbedre framkommeligheten i Listerregionen, slik at transportkostnader og reisetid reduseres. I denne delen av fylket er vegnettet livsnerven i samferdselen og nesten all person- og varetransport går på veg. Den stedvis lave vegstandarden hemmer effektiv kommunikasjon mellom kommunene og gir unødig lange reisetider og høye transportkostnader, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

Listerpakken omfatter bygging av ny E39 mellom Handeland og Feda i Kvinesdal og Lyngdal, omlegging av rv 43 mellom Aunevik og Bukkesteinen i Lyngdal og rv 465 mellom Kjørrefjord og Ulland i Farsund og Kvinesdal. I tillegg inngår trafikksikkerhetstiltak langs dagens E39 over Kvinesheia og forskjellige tiltak i kommunene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Hægebostad. OPS-prøveprosjektet E39 Lyngdal – Flekkefjord omfatter utbygging av parsellen Handeland – Feda, samt drift av hele strekningen mellom Lyngdal og Flekkefjord.

Bedre framkommelighet

Bygging av ny E39 over Fedafjorden med ny tverrforbindelse til Farsund vil føre til at reisetiden mellom Farsund og Flekkefjord reduseres med i underkant av en halv time og at reisetiden mellom Lyngdal og Flekkefjord reduseres med ett kvarter. Reisetiden mellom kommunesentrene i Flekkefjord, Kvinesdal, Farsund og Lyngdal blir mindre enn 35 minutter. Regionen vil dermed fungere som ett bo- og arbeidsmarked. Standardhevingen og nedkortingen på 15 kilometer av kyststamvegen E39 får også stor betydning for fjerntrafikken mellom Vest-Agder og Rogaland, går det fram av forslaget.

Finansiering og framdrift

I forslaget er det lagt til grunn følgende finansieringsopplegg:

E39 Handeland - Feda: 970 mill. kroner i statlige midler i 2006-2011 og 100 mill. kroner i bompenger i 2002-2005.

Rv 465 Kjørrefjord - Ulland: 107 mill. kroner i statlige midler og 107 mill. kroner i bompenger.

Rv 43 Aunevik - Bukkesteinen: 75 mill. kroner i statlig andel i 2002-2005 og 56 mill. kroner i bompenger i samme periode.

Øvrige prosjekter og tiltak i pakken foreslås finansiert gjennom bompengebidrag og tilskudd fra fylkeskommune og kommuner.

Rv 43 Aunevik - Bukkesteinen og tiltak på eksisterende E39 vil starte i 2003. E39 Handeland - Feda skal starte i 2004 og rv 465 Kjørrefjord - Ulland i 2005. Samtlige prosjekter og tiltak er planlagt fullført i 2009.

Innkreving av bompenger

I forslaget er det foreslått at det skal settes opp bomstasjoner i tilknytning til de tre største prosjektene i Listerpakken. Dette gjelder E39 ved Røygårdsletta i Lyngdal kommune, på rv 43 i Farsund kommune ved kommunegrensen til Lyngdal og på rv 456 ved Gjervollstad i Farsund kommune.

Innkrevingen av bompenger vil ta til tidligst høsten 2002 på E39 og rv 43. På rv 465 vil innkrevingen begynne når parsellene E39 Handeland - Feda og rv 465 Kjørrefjord - Ulland tas i bruk.

Innkrevingsperioden vil være på om lag 15 år på E39 og rv 43, mens innkrevingsperioden på rv 465 er satt til om lag 10 år.

I Lyngdal kommune og Farsund kommune vil det bli etablert fritaksordninger for innbyggere som må passere bomstasjon uten å ha nytte av de utbedrede strekningene. I Lyngdal omfatter dette rundt 5 husstander vest for bommen på E39, og i Farsund om lag 75 husstander ved Østre Spind, ved kommunegrensen til Lyngdal.

OPS-forsøksordning

Samferdselsdepartementet anbefaler at prosjektet E39 Handeland - Feda gjennomføres som det andre prøveprosjektet for en OPS-modell. En slik modell betyr at den samlede oppgaven med å prosjektere, finansiere, bygge, drive og vedlikeholde vegen skal settes ut på en åpen internasjonal konkurranse. Statens vegvesen vil så inngå avtale med den anbyder som krever lavest samlet godtgjørelse for utbygging, drift og vedlikehold av den nye vegen, forutsatt at anbudet oppfyller de fastsatte krav for det samlede prosjektet. Godtgjørelsen til den som ”vinner anbudskonkurransen” vil for prosjektet E39 Handeland - Feda bli dekket ved hjelp av både statlige bevilgninger og inntekter fra innkreving av bompenger.

OPS-modellen gir prosjektselskapene stor frihet i å velge løsninger, så lenge kravene som blir nedfelt i avtalen med Vegdirektoratet oppfylles. Formålet med å gjennomføre prøveprosjekter etter en OPS-modell er å få testet ut om denne modellen vil kunne gi effektivitetsgevinster ved utbygging, drift og vedlikehold av store vegprosjekter i Norge.


For nærmere opplysninger – se: St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område