Historisk arkiv

Faktaark lotteri og pengespill

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Kultur- og kirkedepartementet

Faktaark – lotteri og pengespill

Gevinstautomater ( lovendring)


Nåsituasjon:

  • Stadig flere søker behandling for spilleavhengighet
  • Barn og unge har tross aldersgrensen på 18 år lett tilgang på automatene, bl.a. i butikker og kjøpesentra (jf. NOVA-undersøkelsen)
  • Omsetningen i automatene øker dramatisk fra ca. 9 mrd. kr i 2001 til ca. 15 mrd. kr i 2002.
  • Vanskelig å drive effektiv kontroll (mange aktører – sterk konkurranse – stor fortjeneste)

Forslag:

  • Norsk Tipping får enerett til drift av gevinstautomater med full virkning fra 2006
  • Departementet får direkte politisk ansvar for automatdriften gjennom Norsk Tipping
  • Antall automater reduseres fra 19 000 til 10 000
  • Oppstilling i butikker og kjøpesentra etter dagens mønster bortfaller
  • Automater vil kunne stilles opp i storkiosker, barer og restauranter, samt i bingohaller, travbaner, spillkafeer og i et fåtall større spillehaller
  • Omsetningen i automatene vil gå ned
  • Automatinntektene til organisasjonene kan opprettholdes på 2001-nivå (933 mill. kr)

Smålotterier(lovendring)

  • Flere organisasjoner og foreninger får avholde såkalte smålotterier (forhåndstrukne skrapelotteri og etterhåndstrukne lotterier) med omsetning på inntil 100 000 kroner
  • Det skal i forskrift åpnes for at lokale og regionale voksenaktiviteter som sangkor, musikkorps, teater, kulturminnevern, drift av grendehus og lignende får adgang til å avholde slike lotteri
  • Må fortsatt være et humanitært eller samfunnsnyttig formål
  • Det bør imidlertid fortsatt være et vilkår også for disse lotterier at inntekten ikke går til kommersielt basert virksomhet eller til finansiering av offentlige oppgaver
  • Beløpstaket for smålotterier bør heves til 150 000 kroner

Basarer(lovendring)

  • Det foreslås at basarer ikke lenger skal være forbeholdt samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner, men fritt kan avholdes uten tillatelse
  • Loddkjøper må vurdere om lotteriet avholdes på en betryggende måte, og om lotteriet avholdes til inntekt for et støtteverdig formål
  • Endringen betyr at barnehager og skoleklasser o.l vil kunne avholde kakelotterier uten at dette skjer i strid med lotterilovgivningen
  • Basarer defineres i lovforslaget som: lotteri som avholdes innenfor et avgrenset område når trekningen foregår uten bruk av mekaniske eller elektroniske innretninger (basarer), forutsatt at gevinstenes verdi er begrenset etter nærmere bestemmelse fastsatt av Kongen i forskrift.
  • Det foreslås at de enkelte gevinster i en basar ikke bør overstige 5000 kroner

Bingo(forskriftsendringer)

  • Bingo bør ivaretas som spillform bl.a. av hensyn til mange små og lokale organisasjoner
  • Enerettsforslaget for automater innebærer at bingoautomatene fjernes. Bingoautomater står ofte for en vesentlig del av inntektene i bingolokalene
  • Pågående revisjon av bingoreglene bør etter dialog med de berørte aktører åpne for:
    • utvikling og rasjonalisering av de tradisjonelle hovedspillene
    • større fleksibilitet i reglene for de såkalte sidespillene
  • Dette vil i stor grad kunne kompensere for bortfallet av inntektene fra bingoautomater
  • Enerettsforslaget innebærer også at gevinstautomater vil kunne utplasseres i bingolokaler. Dette vil gi inntekter til driften av lokalet


Gevinstgrenser
(forskriftsendringer)

  • Etterhåndstrukne lotterier bør kunne ha pengegevinster opp til 2 mill kroner (i dag 500 000 kroner)
  • Det bør vurderes om grensen for pengegevinster i skrapelotterier som i dag er 500 000 kroner kan heves til inntil 1 mill. kroner


Regnskap
(praksisendring)

  • Lotteritilsynet tar sikte på en snarlige lettelse i regnskapsplikten etter lotteriloven, slik at organisasjoner med lotteriinntekter under 100 000 kroner i året, etter søknad kan få dispensasjon fra regnskaps- og revisjonsplikten etter lotteriloven § 4 f. (Dette skal gjelde regnskap for 2002)


Spilleavhengighet
(handlingsforslag)

  • Er et økende problem som bør kartlegges nærmere i årene som kommer
    • bekreftes av NOVA-undersøkelse fra mars 2003
    • Ny undersøkelse avsluttes i juni 2003
    • Begge undersøkelsene bør følges opp med ytterligere forskning
  • Kontakttelefon for spilleavhengige åpnes våren 2003
  • 0,5 % av overskuddet fra Norsk Tipping foreslås avsatt til informasjon, forskning, forebygging og behandling av spillavhengighet
  • Det vil bli utarbeidet en handlingsplan mot spilleavhengighet