Historisk arkiv

Flere vil arbeide i skolen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

5342 søkere har fått tilbud om plass på en av lærerutdanningene som kvalifiserer for undervisning i skolen. Det er en økning på 4,7 prosent fra fjoråret. Antallet som får tilbud om opptak på barnehagelærerutdanningen har derimot falt med 8,8 prosent sammenliknet med 2012, da det var en betydelig vekst i antallet som fikk dette. Det er likevel flere som får tilbud om barnehagelærerutdanning nå enn det var i 2011.

Dette viser tall som ble lagt fram av Samordna opptak (SO) i dag.

Lærerutdanningene
Av søkerne som har fått tilbud om plass på en av lærerutdanningene kan 3519 starte på de nye grunnskolelærerutdanningene, 120 flere enn i fjor. Resten fordeler seg på de øvrige lærerutdanningene, som er 5-årig integrert lærerutdanning (lektorutdanning) og faglærerutdanning.

Lærerutdanningene har formelle opptakskrav, og andelen søkere som faktisk når opptakskravene, har også økt fra i fjor. Siden 2008 og oppstarten av GNIST-partnerskapet har antallet kvalifiserte søkere med lærerutdanning som førstevalg økt med hele 62 prosent.

– At vi får flere kvalifiserte studenter som søker seg til læreryrket er viktig for framtida i norsk skole. Samtidig er jeg bekymret for de minste elevene, fordi antallet som får tilbud om studieplass på grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn går noe ned fra i år til i fjor, sier statssekretær Ragnhild Setsaas.

Barnehagelærerutdanningen
3 257 søkere har fått tilbud om studieplass på den nye barnehagelærerutdanningen, 314 færre enn i fjor. Det var en kraftig økning i opptaket til denne utdanningen fra 2011 til 2012, men denne veksten er ikke videreført i 2013.  Antallet utsendte tilbud nå i 2013 er likevel 106 flere enn i 2011.

– Nedgangen for barnehagelærerutdanningen var ventet etter at søkertallene ble kjent i april. Sammenliknet med opptaket i 2011 er det flere som får tilbud om plass i år, men det er fortsatt for få barnehagelærere i norske barnehager. I samarbeid med de aktuelle aktørene i barnehagesektoren skal vi jobbe videre med rekruttering til disse utdanningene, for vi er avhengig av økt søkning i flere år framover, sier statssekretær Ragnhild Setsaas.

For mer informasjon om opptaket til høyere utdanning generelt, se pressemelding.

Om GLØD:
GLØD-prosjektet har som mål å rekruttere flere studenter til barnehagelærerutdanningen, og heve status i yrket ved å synliggjøre
kompetansen til barnehagelærerne og betydningen det har for barns
trivsel og utvikling i barnehagen. Sentrale aktører i barnehagesektoren er involvert i arbeidet: KS, Utdanningsforbundet, PBL, Fagforbundet, Virke, Delta, FUB, NRLU, Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet og Norsk Studentorganisasjon.

Lenke til GLØD og ”Verdens fineste stilling ledig”-kampanjen

Om GNIST:
Partnerskapet GNIST har inngått et femårig samarbeid der målet er å heve lærernes status og få flere kvalifiserte søkere til lærerutdanningen. Partnerne er: Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, KS, NHO, LO, Pedagogstudentene, Norsk Studentorganisasjon, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet og Nasjonalt råd for lærerutdanning.

Lenke til GNIST og ”Har du det i deg?”-kampanjen