Høyere utdanning

Kunnskapsnasjonen Norge har et stort behov for personer med høy faglig kompetanse. Det er et mål at alle skal kunne ta utdanning uavhengig av sosial bakgrunn. Velferdsordninger for studenter er et virkemiddel for å få til dette.

studenter

Opptak til studier

Kunnskapsdepartementet bestemmer regler for opptak til utdanning.

Bilde fra en forelesning

Universiteter og høyskoler

I dag er det 10 universiteter, 6 høyskoler og 5 vitenskapelige høyskoler underlagt Kunnskapsdepartementet. Det finnes i tillegg statlige utdanningsintrusjoner underlagt andre departementer. Norge har også en rekke private høyere utdanningsinstitusjoner, og 17 av dem mottar statlig tilskudd.

""

Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS)

Det har siden høsten 2017 pågått et stort utviklingsarbeid for å utvikle nasjonale retningslinjer innen helse- og sosialfag. Retningslinjene skal definere sluttkompetansen for hver utdanning og utgjøre en minstestandard for kompetanse.

Aktuelt nå

bilde fra forelesning

Åpner opp mer for studentene

13.04.2021: Regjeringen starter på første trinn i gjennomåpningsplanen fra midnatt, natt til fredag 16. april. – Det er veldig positivt at vi nå kan gi mange studenter er mer normal hverdag. Mange studenter ved fagskoler, høyskoler og universiteter kan nå være mer fysisk til stede ved undervisning og at lesesaler og bibliotek kan holde åpent med smitteverntiltak, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H).

Dokumenter

Meld. St. 19 (2020–2021):

Styring av statlige universiteter og høyskoler

Universiteter og høyskoler har gjennom sitt arbeid med høyere utdanning, forskning, formidling og innovasjon en avgjørende samfunnsrolle. Styringen skal ivareta sentrale samfunnsinteresser i møte med regionale kunnskapsbehov, nasjonale utfordringer og globale megatrender, men også hegne om akademisk frihet og institusjonelt selvstyre.

Meld. St. 16 (2020–2021):

Utdanning for omstilling — Økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning

Hovedformålet med meldingen er å styrke kvaliteten og arbeidslivsrelevansen i høyere utdanning. Kandidatene skal gjøres i stand til å delta i – og selv bidra til å utvikle – fremtidens arbeidsliv.